پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 01 آذر 1401 ساعت 08:09:: شناسه خبر: 127968

ذخیره آب سد کوثر گچساران به ۴۱۶ میلیون مترمکعب رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت:با ذخیره ۱۰ میلیون متر مکعب حاصل از بارندگی های چهار سامانه اخیر میزان ذخیره این سد به ۴۱۶ میلیون متر مکعب رسیده است.

آرش مصلح روز سه شنبه  اظهار داشت: این سد با وجود تامین آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم پنج استان جنوبی کشور دارای یکی از بیشترین میزان پرشدگی در میان سدهای کشور است.

وی افزود: میانگین بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد تا امروز در سال جاری ۱۳۲.۵ میلیمتر است در حالی که سال گذشته ۲۳.۲ میلیمتر و درازمدت ۵۰.۷ میلیمتر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بیشترین بارندگی مربوط به سرفاریاب ۲۱۳ میلیمتر بوده و در این بارش ها حدود ۱۰ میلیون مترمکعب به میزان ذخیره سد کوثر افزوده شده است.

مصلح تاکید کرد: این سد افزون بر اینکه آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می کند بخشی از نیازهای آب صنعتی گچساران را نیز مرتفع می کند.

سد کوثر در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب گچساران بر روی رودخانه خیرآباد احداث و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسیده است.

وی با اشاره به حجم آب کنونی سد شاه قاسم یاسوج دیگر سد در حال بهره برداری استان نیز گفت: حجم کنونی سد شاه قاسم ۲۵۰هزار متر مکعب است که معمولا در زمستان و بهار آبگیری می شود چون سیستم بارشی حوضه آن به این صورت است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، با توجه به بارش های چهار سامانه اخیر (از نیمه آبان ماه تاکنون) در کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ میزان بارش ها و فاصله نسبت به نرمال، این استان در سطح کشور جایگاه نخست را داراست.

همچنین از نیمه دوم آذرماه تا نیمه بهمن ماه بارش های نرمال در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی خواهد شد

 

منبع ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت