پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 16 بهمن 1401 ساعت 11:11:: شناسه خبر: 131182

آغاز شمارش معکوس برای افتتاح سد شهید دلنسب کهگیلویه /پایان یازده سال چشم انتظاری/آمار سخن می گوید!

سدکوهبرد باحضورمسیولان ملی واستانی افتتاح میشود.

صدای جنوب:

ترافیک کاری رییس سازمان جهاد کشاورزی دردهه مبارک فجر سبب شد تا سیدعلی معتمدی پور همراه با مدیرومعاونان جهاد کشاورزی کهگیلویه در بازدیدی شبانه از نخستین سدخاکی این شهرستان آخرین هماهنگی ها را برای افتتاح و بهره برداری از ان در این ایام خجسته بعمل آورد.
سیدعلی معتمدی پور که با مدیریت جهادی خود انقلابی در برنامه های این سازمان بوجود اورده نیک می داند که با کاروتلاش شبانه روزی
و بهره برداری از طرح های حوزه کشاورزی و پیشبرد امور، جهاد تببیین مدنظر مقام معظم رهبری را تحقق می بخشد.

از همین رو تکمیل و بهره بر داری از سد شهید دلنسب کوهبرد که سال ۹٠ کلنگ ان به زمین زده شد در اولویت کاری سیدعلی معتمدی پور قرار گرفت.

مقایسه اماری از عملیات احداث این سد نشان می دهد فازهای اول ودوم آن تاقبل از مدیریت دکترمعتمدی ودرطول قریب به ده سال ۳۵درصدپیشربت فیزیکی داشت که این رقم هم اکنون به ۱٠٠ درصدرسیده است،
نکته جالب در بهره برداری ازسدکوهبرد این است که بااختصاص ۲۵میلیاردتومان دریکسال گذشته بیش از ۲۳میلیاردتومانی بوده که ازسال ۹٠  به ان اختصاص داده شده است.

این سد با ظرفیت ۲ و نیم میلیون متر مکعب و پوشش ۳۵۰ هکتار از اراضی زراعی، پس از ۱۱ سال با اولین بارش سالانه آبگیری شد.

سد شهیددلنسب توانایی آبیاری بیش از ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم پایین دست را داراست و به عنوان تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه و از پروژه‌های مهم حوزه آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی به منظور توسعه بخش کشاورزی، گردشگری و اشتغالزایی در محدوده دشت‌های اطراف روستاهای کوهبرد تا برج بهمنی اجرا شده است.

جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل روان‌آبها و همچنین ذخیره‌سازی آب باران جهت آبیاری بیش از ۳۵۰ هکتار از زمین‌های پایین دست، جلوگیری از سیلاب‌ها و افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو و کلزا و فراهم‌سازی زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از نتایج به سرانجام رسیدن این طرح مهم است.

درزمینه فازسوم آن، سیدعلی معتمدی پور تصریح کرد: فاز سوم شامل ایستگاه پمپاژ، تأسیسات برق، اتاق برق، تابلو برق، ترانس برق و خط انتقال است که با اجرای سیستم آبیاری نوین به پایان می‌رسد.

معتمدی پور افزود؛ سد شهید دلنسب با همکاری و همراهی استاندار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و با سفر هیئت دولت به استان شتاب گرفت به‌طوری‌که باتخصیص ۴۷ میلیارد تومان اعتبار آماده بهره برداری است.

معتمدی پور گفت: تاکنون بیش از ۲۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

سید علی معتمدی پور تصریح کرد: برای تکمیل زیر دست و احداث پمپاژ و مابقی خط انتقال ۳ و ۴ درمجموع۲۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این طرح باحضور معاون آب وخاک وزیرجهاد کشاورزی در هفته جاری کلنگ زنی خواهد شد.

وی گفت: باتشریک مساعی واجرای ماده ۵۴ خوشبختانه معارضی وجود ندارد و زمین های زراعی درفصل زراعی سال آینده با استفاده ازظرفیت این سد زیر کشت می روند.

وی گفت: باید ازظرفیت این سد در حوزه های گردشگری باایجاد پلاژ تفریحی، کشاورزی ومنابع طبیعی و پرورش ماهی استفاده نماییم.

معتمدی پور سد کوهبرد را یکی از طرح های مهم دولت سیزدهم طی یکسال اخیر دانست و گفت: با آبیاری زمین های دیم کشاورزی علاوه بر اشتغالزایی روند توسعه کشاورزی شهرستان شتاب بیشتری خواهد گرفت.

*معتمدی پور درادامه این بازدید از تسریع عملیات احداث سدسرپری خبرداد.*

وی از تفاهمنامه ساخت این سد بااعتبار اولیه ۴٠ میلیارد تومان باوزارت نفت خبر داد.
معتمدی پور باقدردانی از نگاه بومی پیمانکار پروژه سدکوهبرد تاکید کرد:با همین نگاه نسبت به تکمیل سدسرپری اقدام کنید.

مجری سد کوهبرد کهگیلویه در این رابطه نیز با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از طرح های محرومیت زدایی افزود: آخرین مرحله سد که بستن دریچه بود با تخصیص منابع سفر هیات دولت اجرایی شد.

احسان تابش نژاد بیان کرد: با اولین بارش سد کوهبرد آبگیری و رویای ۱۱ ساله کشاورزان رنگ واقعیت گرفت.

وی توسعه بخش کشاورزی را از مهمترین مزایای ساخت سد کوهبرد دانست و بیان کرد: با اجرای این سد و همکاری جهاد کشاورزی اراضی دیم حومه غربی دهدشت به سیستم آبیاری نوین تجهیز خواهد شد.

وی تصریح کرد: دراحداث پروژه های کهگیلویه تنها به پیشرفت وتوسعه منطقه و کمک به مردم نگاه می کنم و به سود ومنفعت فکر نمی کنم.
تابش نژاد مشخصات فنی این طرح را شامل طول تاج ۳۶۰ متر، ارتفاع از کف ۲۶ متر و نیم، عرض کف سد ۱۱۰ متر و عرض تاج را هشت متر اعلام کرد.

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت