پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 04 اسفند 1401 ساعت 09:12:: شناسه خبر: 132212

افق روشن توسعه صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

با اینکه بخش کشاورزی جزو محورهای توسعه ای کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌آید اما از مشکلات اساسی آن، نبود زیرساخت صنایع تکمیلی و تبدیلی برای کشت و زرع بوده و هرساله کشاورزان به خاطر نبود آن متضرر می‌شوند، در دولت سیزدهم توسعه و تقویت این مهم در استان رونق گرفته است.

سالیان زیادی است که صنایع تبدیلی و تکمیلی حلقه مفقوده در توسعه بخش کشاورزی استان بشمار می رود و نبود آن مهمترین مانع رشد و جهش بخش کشاورزی این استان بوده است.

بسیاری از محصولات زراعی و باغی استان کهگیلویه وبویراحمد از جمله سیب ، انگور و گردو و حتی عسل این استان با نام تجاری و در بسته بندی ها و برند سایر استان های دیگر به فروش می رسد.

بیشتر مواقع زیر درختان هلو، آلو، سیب، انگور و غیره باغداران استان در روستاها و شهرها، میوه های درجه ۲ و سه بدون استفاده رها می شوند زیرا خریداری ندارند و صنایع تبدیلی هم نیست که در آن مورد استفاده قرار بگیرند.

این در حالی است که با ایجاد سردخانه و سایر صنایع تبدیلی و فراوری از یک طرف نیاز استان در مواقع ضروری سال همچون شب عید تامین می شود و ازسوی دیگر امکان صادرات محصولات با کیفیت این استان با نام تجاری و برند خود حتی به خارج از کشور نیز فراهم می شود.

چندسال قبل بود که برخی از کشاورزان استان به خاطر ضرر و زیان های بسیار در سایه ضعف زیرساخت ها، درختان باغ سیب خود را سربریدند و در رسانه ها انعکاس زیادی داشت.

به گفته کارشناسان امر تنها عاملی که می تواند آسیب پذیری محصولات کشاورزی را کاهش داده ، ارزش افزوده آنها را بیشتر و بهره وری از منابع را افزایش دهد، صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

 

 

روثکرددولت سیزدهم برای توسعه صنایع تبدیلی

توسعه و تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی جزو اهداف مهم دولت سیزدهم و از جمله تصمیم‌های مهم وزارت جهادکشاورزی تعیین شده و تلاش بر این است تا از خام‌فروشی به سمت فرآوری محصول گام برداشته شود.

همین امسال به حمایت های صورت گرفته، پنج مورد از کارخانه های صنایع تبدیلی و تکمیلی استان که سال های سال در حالت رکود بودند شامل چند سردخانه و کود آلی به چرخه تولید برگشته اند.

 

تامین بازار فروش را خاتمه خواهد داد.

 

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: نبودن کارخانه های صنایع تبدیلی برای محصول گوجه فرنگی در استان باعث شده بهره برداران ناچار باشند محصولات خود را به کارخانه های استان های مجاور ارسال کنند و با وجود تلاش های انجام شده این کارخانه ها امسال به دلیل نداشتن ظرفیت دیرهنگام محصولات را پذیرش کردند.

احمد زاده اضافه کرد: امسال مجوز احداث چهار کارخانه رب گوجه فرنگی در استان با ظرفیت ۲۶ هزار تن صادر شده است.

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در صورت توسعه نیافتن بخش کشاورزی و بی توجهی به ساخت سردخانه و صنایع تبدیلی سالانه بیش از نیمی از محصولات زراعی و باغی این استان به صورت خام و با قیمت های پایین از استان خارج می شود.

سید علی اصغر داورپناه افزود: فقر مالی، وجود فرهنگ خام فروشی ، برخی سخت گیری ها برای پرداخت تسهیلات لازم جهت راه اندازی سردخانه ها و صنایع تبدیلی نبود امنیت شغلی از جمله مشکلات اساسی سرمایه گذاران و متقاضیان است.

وی عنوان کرد: هرچند در طول سال های اخیر گام های بلندی برای توسعه این بخش و ایجاد صنایع فرآوری برداشته شده اما کافی نبوده است.

۳۰۰ هزار تن تولیدات باغی کهگیلویه و بویراحمد است که این ظرفیت ۱۶ هزار تن سردخانه استان جوابگوی محصولات نیست.

سالانه ۸۲ هزار تن سیب در بویراحمد، ۳۵ هزار تن دنا و حتی در شهرستان های گرمسیری هم تولید سیب وجود دارد و در مجموع ۱۲۶ هزار تن تولید سیب استان است.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۱ هزار و ۷۰۰ تن به ظرفیت سردخانه های استان اضافه می شود که این اقدام نوید یک تحول جدی در زیرساخت‌ های بخش کشاورزی است.

داورپناه اظهار کرد: ظرفیت فضاهای سردخانه ای استان تنها ۱۶ هزار و ۶۵۰ تن است که در دولت سیزدهم این ظرفیت به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

وی افزود: سال‌ها بود که به دلیل اشباع شدن فضای سردخانه‌ای در دیگر استان ها، مجوزی در این استان صادر نمی‌شد و کمبود سردخانه معضل جدی در این استان به حساب می آمد تا اینکه با پیگیری های انجام شده از سوی متولیان امر، مجوز این میزان سردخانه برای استان گرفته شد.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سردخانه های مصوب ملی از محل الحاق ماده ۵۲ با ظرفیت حدود ۱۶ هزار تن و سه سردخانه (هر سه مورد در شهرستان بویراحمد) است.

داورپناه بیان کرد: سردخانه های مصوب استانی از محل الحاق ماده ۵۲ نیز با ظرفیت حدود ۲ هزار و ۷۰۰ تن و چهار سردخانه در (کهگیلویه، دنا و باشت) است.

وی ادامه داد: سردخانه های در حال احداث استان هم با ظرفیت ۱۰ هزار تن، یک واحد در یاسوج، یک واحد گچساران و ۲ مورد در باشت هستند.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: سردخانه ۲ هزار و ۵۰۰ تنی در شهرک فرودگاه یاسوج در دهه فجر امسال با حضور مسئولان افتتاح شد.

تاکنون کمبود سردخانه در این استان بسیاری از فرصت‌ها از جمله صادرات، واردات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی را گرفته که با این اقدام جدید می‌توان آینده بهتری را برای توسعه کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد متصور بود.

ایجاد سردخانه، سورتینگ و بسته بندی و همچنین خرید تضمینی سیب از کشاورزان (سیب ضایعاتی) بسیار موثر خواهد بود.

 

 

افزوده شدن ۱۵۰ تن به ظرفیت خوراک دام،طیور و آبزیان کهگیلویه و بویراحمد

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت خوراک دام، طیور و آبزیان این استان را ۷۲ هزار تن عنوان کرد و اظهار کرد: در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به افزایش ظرفیت آبزی پروری و تامین خوراک دام و طیور شده است.

بویراحمد گفت: برای اولین بار، طرح آمایش صنایع تبدیلی در استان تهیه شده و با توجه به مجموع اطلاعات و آمارهای معاونت ها و مدیریت های حوزه تولیدات گیاهی، دامی و شیلات ظرفیت های موجود و خالی استان مد نظر قرار گرفته شد.

معتمدی پور ادامه داد: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در واقع یکی از راهکارهای توسعه کشاورزی است که در ایجاد اشتغال پایدار، کاهش ضایعات، ایجاد ارزش افزوده، افزایش درآمدهای غیر نفتی و کشاورزی و توسعه صادرات موثر است.

وی ابراز کرد: با توجه به ظرفیت های موجود و تولیدات محصولات در استان، ظرفیت های خالی در زمینه توسعه صنایع تبدیلی کهگیلویه و بویراحمد زیاد است.

وی افزود: در بحث دام، شیلات و زراعت طرفیت های خالی زیادی وجود دارد البته کارهایی هم در گذشته انجام شده است اما با توجه به تولیدات استان و طرح آمایش صنایع تبدیلی و تکمیلی آماده شده در استان باید توسعه این بخش مد نظر قرار گیرد.

تولیدات محصولات کشاورزی استان ۹۰۰ هزار تن است، نزدیک به ۳۰۰ هزار تن از این محصولات، از جمله محصولات پروتئینی و گوشتی و تخم مرغ تا تولیدات گیاهی قابلیت نگهداری و استفاده در فصل های مختلف را دارد.

سید علی معتمدی پور افزود: پیش از این به دلیل عدم توسعه زیرساخت ها، خام فروشی زیادی در استان صورت می گرفت و ارزش افزوده ای در محصولات کشاورزی استان نبود.

به گفته معتمدی پور همزمان با تولید و برداشت محصول، کشاورز باید این محصولات را به فروش می رساند، دلال ها با خریداری و نگهداری محصولات در سردخانه های استان های دیگر، در فصول بعد مجددا محصولات را با قیمت بالاتری به استان انتقال می دادند.

معتمدی پور تاید کرد: به دلیل اینکه استان های دیگر ظرفیت های سردخانه ای شان تکمیل بود مجوز احداث سردخانه از سمت وزارت جهاد کشاورزی داده نمی شد، امسال با پیگیری های تیم مدیریتی جهاد کشاورزی، استاندار و معاون اقتصادی استاندار مجوز احداث ۳۲ هزار تن سردخانه در استان گرفته شد.

وی ادامه داد: ظرفیت سردخانه ای موجود استان کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای انقلاب تا کنون ۱۶ هزار و ۸۰۰ تن است و با بهره برداری از این ۳۲ هزار تن سردخانه، انقلابی در حوزه ظرفیت های سردخانه ای استان شاهد خواهیم بود که البته با توجه به ظرفیت های استان، ظرفیت سردخانه ها تا ۵۰ هزار تن دیگر هم قابلیت افزایش دارد.

معتمدی پور افزود: ۸۸۴ میلیارد تومان تسهیلات ملی شناور برای احداث این ۳۲ هزار تن سردخانه مصوبه ملی درنظر گرفته شده است.

 

این استان در زمینه کشاورزی دارای استعدادهای بالقوه ای است که ایجاد صنایع فرآوری و سردخانه در کنار تجاری سازی و بسته بندی های شیک محصولات مهمترین راهبرد در رونق این بخش خواهد بود

 

تعداد مجوز های صادر شده در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی استان از ابتدای انقلاب تاکنون ۵۹۰ بوده و ۲۱۷ پروانه بهره برداری برای تمامی صنایع تبدیلی استان صادر شده است.

کارخانه صنایع تبدیلی آبمیوه و نوشیدنی های میوه ای یا گیاهی بدون گاز (شهدناب) در سال ۷۶ با هدف ایجاد اشتغال و تولید در استان آغاز به کار کرد اما به دلیل برخی مشکلات از سال ۸۶ تاکنون تعطیل شده است.

کارخانه شهد ناب در گذشته صادرات به کشورهای مختلف داشته و اینک برگشت این کارخانه به چرخه تولید نقش مهمی در رشد اقتصادی استان دارد و در موضوع کنسانتره سیب و صادرات آن نقش مهمی خواهد داشت.

با توجه به شرایط خاص منطقه و تنوع آب و هوایی سرمایه گذاری روی محصولات باغی با ایجاد کارخانه های تبدیلی در این استان، درآینده شاهد رشد مهمی در این بعد صادرات خواهیم بود.

توسعه بخش کشاورزی مهمترین راهبرد برای خنثی سازی و کاهش فشار تحریم های اقتصادی دشمنان است.

سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت