پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 05 تیر 1402 ساعت 15:04:: شناسه خبر: 136944

اغلب پرونده سازش در شورای حل و اختلاف کهگیلویه و بویراحمد دعاوی “ملکی” و “خانوادگی” است

رئیس توسعه حل اختلاف کهگیلویه و بویراحمد گفت: اختلافات ملکی و خانوادگی بیشترین پرونده یک سال گذشته بود که در شورای حل و اختلاف استان به صلح و سازش انجامید

به گزارش  صدای جنوب  حجت‌الاسلام‌والمسلمین ساجدی رئیس توسعه حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست با اصحاب رسانه بیان داشت: هدف از  شورای حل اختلاف احیایی فرهنگ اخوت و اصلاح و سازش در جامعه بوده است و کاهش هزینه دادرسی و حل فصل کردن ریشه‌ای اختلافات است.

وی گفت: اعضای شورای حل اختلاف سعی می‌کنند اختلافات را به‌صورت ریشه‌ای حل کنند و هر پرونده که در شورای حل اختلاف مطرح می‌شود حداقل ۵ پرونده از ورودی دادگستری کسر می‌شود.

حجت‌الاسلام ساجدی اذعان داشت: معمولاً طرح یک دعوا که در دادگستری مطرح می‌شود و فرد پرداخت مهریه را ندارد چندین پرونده در کنار آن تشکیل می‌شود، اما وقتی پرونده‌ای در شورای حل اختلاف ارائه داده می‌شود سعی می‌کنیم مشکلات خانوادگی حل شود تا پروند های متعددی برای اختلاف خانواده‌ها تشکیل نشود.

وی عنوان کرد: پرونده‌های دعایی که مبلغشان تا ۲۰۰ میلیون تومان است وارد شورای حل اختلاف می‌شود و موردبررسی و حل می‌شود.

ارجاع ۳۰ درصد پرونده‌های استان به شورای حل و اختلاف

حجت‌الاسلام ساجدی افزود: دادگاه‌های استان قریب به ۳۰ درصد از پرونده‌های خود را به شورای حل اختلاف ارجاع می‌دهند.

وی به فعالیت ۱۸ شعبه حل و اختلاف در مرکز استان اشاره کرد و ادامه داد: ۱۸ شعبه در شهر یاسوج داریم که ۱۰ شعبه برای پرونده‌های است که از دادگاه به این شورا ارجاع داده می‌شود و برای سازش و حل فصل پرونده‌ها است.

هدف اصلی شورا اصلاح و سازش است
رئیس شورای حل اختلاف استان عنوان کرد: شورای حل اختلاف سعی می‌کند تا پرونده‌ها به اصلاح و سازش کشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: پرونده‌ای که در شورای به سازش کشیده شود از صرف هزینه وقت از دستگاه قضا و افراد مورد اختلاف جلوگیری می‌شود.

حل‌وفصل قریب ۴۵۵۹۵ پرونده در شورای حل و اختلاف استان

حجت‌الاسلام ساجدی بیان داشت: در سال ۱۴۰۱ موجودی ما از سال قبل ۱۳۵۶ پرونده در کل استان بوده است که ۴۶۴۸۱ پرونده واردشده در سال ۱۴۰۱ به آن پرونده‌ها بوده است که از این تعداد ۴۵۵۹۵ پرونده حل‌وفصل شده است که بررسی آماری که صورت گرفته از پرونده‌های مانده برای ۱۴۰۲ پرونده‌های هستند که از دادگاه و دادسرا برای سازش به شورا ارائه داده‌شده‌اند و با توجه به اینکه پرونده‌های سازشی زمان زیادی می‌برد سعی می‌شود پرونده‌ها به سازش کشیده شود‌.

وی افزود: که ۲۲۴۲ پرونده برای سال ۱۴۰۲ مانده است.

حجت‌الاسلام ساجدی عنوان کرد: از این پرونده  ۳۲۵۷۱ پرونده  قابل سازش بوده که ۳۵ درصد از پرونده‌ها در سال ۱۴۰۱ سازش شده است.

وی ادامه داد: بیشترین حال فصل‌ها دعوا، مطالبات ملکی، اخلاف خانواده بوده است که به سازش انجامیده است.

وی بیان کردند: ۷۱۸ پرونده ملکی در سال ۱۴۰۱ سازش پیداکرده است‌ و در دو ماه سالاری تعداد ۱۶۹ پرونده سازش شده است و در اجرای احکام نیز  تعداد ۲۹۷۳ پرونده‌های سال ۱۴۰۱ که به محکومیت و زندان شده است با تلاش به صلح  سازش انجامیده است.

۷۹ نفر در ساال جاری به صلح یاران استان شورا افزوده می‌شود

وی گفت: در سال ۱۴۰۱  تعداد ۲۰۶ فرد به‌عنوان صلح یار شناسایی و در سال ۱۴۰۲ نیز ۷۹ نفر جدید به صلح یاران شورا افزوده‌شده است.

حجت‌الاسلام ساجدی خاطرنشان کرد: در خصوص بحث داوری و میانجیگری نیز داورهای ما در حال آموزش هستند تا بتوانند ضریب به صلح کشیدن اختلافات را افزایش دهند.

رئیس شورای حل اختلاف استان در این نشست ادامه داد: در حال حاضر ۲۸ نفر در حال آموزش عمومی و درزمینهٔ داوری خانواده نیز ۱۳ نفر در حال آموزش هستند.

حجت‌الاسلام ساجدی عنوان کرد: نحوه اجرای پرونده به داوران نیز به شکلی است که دادگاه استان پرونده را با توجه به نوع پرونده به داورانی که دارای پروانه حرفه‌ای هستند اجرا می‌دهند.

وی افزود: با هماهنگی رئیس دادگستری استان جلسه‌ای برگزار شد که بنگاه‌های خودرو و املاک حق انتخاب داور را ندارند باید طرفین مورد اختلاف باید به دادگاه و شورای حل اختلاف مراجعه کنند تا از بین داوران که تخصص دارند داور انتخاب شود.

رهایی ۷ قاتل از چوبه دار باهمت صلح یاران
وی اذعان کردند: درزمینهٔ پرونده‌های قتل در سال ۱۴۰۱ با تلاش صلح یاران و ائمه جمعه و بزرگان استانی پرونده ۷ قاتل که حکم قصاص صادرشده بود به سازش انجامیده شد و قاتلین به آغوش خانواده خاشان برگشتند  که ۴ پرونده در یک نزاع دسته‌جمعی در بهمنی و قتل چهار نفر بوده است.

حجت‌الاسلام ساجدی ادامه داد: در ۱۴۰۲ یک پرونده قتل در شهرستان بویراحمد نیز به سازش انجامیده است.

وی افزود: ۲۸ قاتل که حکم قصاص برای آن‌ها صادرشده است از شورای برای حل اختلاف درخواست داشته‌اند که بتوانیم پرونده  آن‌ها را به سازش تبدیل کنیم.

حجت‌الاسلام ساجدی ادامه داد: یک پرونده قتل در سال ۱۴۰۱ در دهدشت بدون یک ریال به سازش انجامید.

بهترین خاطره رئیس شورای حل اختلاف استان

رئیس شورای حل اختلاف استان کرد: پرونده قتلی که در سال ۱۴۰۱ به سازش بدون یک ریال صلح و سازش تبدیل شد بهترین خاطر شورا از سازش حل اختلاف بوده است.

حجت‌الاسلام ساجدی بیان کرد: در مجموعه ۴۶ شعبه شهری در استان و ۸۲ شعبه در روستاهای استان در راستای شورای حل اختلاف داریم.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت