پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 30 مرداد 1402 ساعت 11:05:: شناسه خبر: 138819

آمار بالای مصرف برخی داروهای پر عوارض در کهگیلویه و بویراحمد / داروهایی که نباید در یخچال نگهداری شود!

معاونت غذا و دارو در خصوص نگهداری برخی داروها در یخچال هشدار داد.

به گزارش  صدای جنوب ، دکتر افسار پر نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: بیشتر کمبود‌های دارویی در کهگیلویه و بویراحمد، مربوط به ۵ درصد دارو‌های وارداتی است که بیشتر شامل دارو‌های بیمار‌های خاص و سرطانی است.
افشار افزود: نحوه توزیع این دارو‌ها به گونه‌ای است که، چون در شهرستان‌ها متخصص لازم برای تجویز را نداریم بنابراین باید در مرکز استان توزیع شود.
وی ادامه داد: البته برخی دارو‌های خاص در سه داروخانه بیمارستانی به صورت دولتی در سه شهرستان کهگیلویه، بویراحمد و گچساران توزیع می‌شود.
افشار گفت: در سال ۱۴۰۱ مبلغ بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان دارو و ملزومات پزشکی خرید شد و در پنج ماهه اول ۱۴۰۲ مبلغ بیش از ۷۶ میلیارد تومان خرید داشته ایم که در مجموع ۲۸۷ میلیارد تومان در دو سال برای خرید دارو پرداخت شده ضمن اینکه این مبلغ به غیر از خرید دارو توسط بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه در مطب‌های خصوصی سرم تراپی و کورتن درمانی رواج زیادی دارد، افزود: متاسفانه در مصرف دارو‌های کورتن به نسبت جمعیت رتبه اول کشور را داریم که این دارو‌ها می‌تواند در بلند مدت عوارضی را در پی داشته باشد.

دکتر افشار گفت: سه قلم دارویی، انواع سرم، کورتن و آنتی بیوتیک به ترتیب بیشترین مصرف دارویی در استان را دارند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به بحث قیمت دارو‌ها اظهار کرد: قیمت گذاری دارو توسط کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مختلف تعیین می‌شود و قیمت روی دارو همان قیمت تعیین شده در کمیته است ضمن اینکه قیمت دارو به روز است و ملاک قیمت مندرج در سامانه تی تک است، اما در خصوص دارو‌های آرایشی و بهداشتی قیمت روی جلد ملاک قیمت است.

دکتر افشار با اشاره به برخی باور‌های غلط گفت: مشاهده می‌شود که خانواده‌ها عمدتا قرص‌ها و کپسول‌ها را در یخچال نگهداری می‌کنند در حالی که این دارو‌ها خاصیت دارویی خود را به علت رطوبت درون یخچال از دست می‌دهند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت