پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 30 دی 1402 ساعت 22:10:: شناسه خبر: 142144

صداوسیمای دنا از حرف تا عمل/درآمدزایی یا تشویق مردم به مشارکت!

اعلام نرخ حضور نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی در شبکه دنا سبب واکنش‌های زیادی در میان مردم، نامزد‌های انتخابات و رسانه‌ها شده است.

صدای جنوب:

اعلام نرخ حضور نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی در شبکه دنا سبب واکنش‌های زیادی در میان مردم، نامزد‌های انتخابات و رسانه‌ها شده است.
پیش از این مقام معظم رهبری بار‌ها بر مشارکت حداکثری مردم و تلاش همه نخبگان برای دعوت مردم به مشارکت و بالا بردن مشارکت تأکیده کرده بودند و انتظار می‌رفت صدا و سیما نیز با خلاقیت و حساسیت نسبت به این موضوع ورود نماید و بویژه با برنامه‌ریزی و راه‌اندازی شبکه‌ها و کانال‌هایی مختص به این کار به بالا بردن مشارکت مردمی کمک نماید. اما حالا قیمت‌گذاری بالا بر روی حضور ثانیه‌ای نامزد‌ها برای حضور در برنامه‌هایی که یقیناً با محدودیت‌ها و مشکلاتی نیز مواجه است نه تنها گامی در جهت هدف‌گذاری در مسیر مشارکت مردمی نمی‌باشد که سبب ناامیدی و دلخوری مردم و نامزد‌ها از این اقدام صدا و سیما شده است.
شکی نیست که صداوسیما از برخی برنامه‌های خود تعریف درآمدزایی دارد و این رویه از سابق بوده است، هر چند بودجه این نهاد در بودجه سراسری کشور در نظر گرفته می‌شود و هر ساله شاهد افزایش بالای آن نیز هستیم. ارتزاق کامل از بودجه عمومی رسالت و وظیفه صدا و سیما را چندین برابر می‌کند که متمرکز بر آگاهی بخشی و زمینه‌سازی برای سیاست‌های کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری باشد. ولی این نرخ بالا عملاً نه تنها کمکی به مشارکت مردم نمی‌کند که سبب ایجاد نوعی تبعیض و نابرابری در میان نامزد‌ها می‌شود و تنها افرادی که از تمکن مالی برخوردار هستند قادر به شرکت در این برنامه‌ها می‌باشند و دیگران چنین امکان و به عبارت بهتر حقی که باید داشته باشند را از دست می‌دهند.
از طرف دیگر صداوسیما تنها رسانه فعال در استان کهگیلویه و بویراحمد نیست و حتی نمی‌توان ادعا کرد پر مخاطب‌ترین آن‌ها است. در سال‌های اخیر عملکرد صداوسیما و به تبع آن شبکه دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین ظهور شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های خبری سبب پدید آمدن رقبایی قدرتمند برای صداوسیما شده است و در مواردی این رسانه‌ها مراجع قابل اعتمادتری برای مردم هستند و روزانه شاهد هجوم و حضور بیشتر مردم در این شبکه‌ها حتی با وجود فیلترینگ بخش زیادی از آن‌ها هستیم.
نگاهی به کامنت‌گذاری مردم در پایگاه‌های خبری به‌خوبی بیانگر واقعیات جدید در زمینه وضعیت رسانه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد است و مردم این رسانه‌ها را فضای بهتر و مناسب‌تری برای گفت و گو و فعالیت می‌دانند.
از طرف دیگر حتی اگر صداوسیما شرایط مناسب‌تر و رایگانی نیز در نظر بگیرد هیچ تضمینی وجود ندارد که خروجی با کیفیتی از این رسانه به بیرون ارائه شود و یقیناً با برخی محدودیت‌ها مواجه خواهد بود.
مجموع این موارد نشان می‌دهد که صداوسیما آن گونه که در بخش اخبار و یا تحلیل‌های خود مدعی است در عمل دغدغه بالا بردن مشارکت مردم در انتخابات را دنبال نمی‌کند و با این رفتار در حال بدعت‌گذاری در مسیری است که پیش از این دیگران متهم به در آمدزایی رسانه‌ای می‌شدند.
این در حالی است که دیگر رسانه‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد مستقل هستند و هیچ امکان درآمدی و حمایت سازمانی ندارند و اگر قصد کار تبلیغاتی و درآمدزایی از رسانه خود را داشته باشند و یا از سوی جایی حمایت شوند متهم به انواع تهمت‌های ناروا و وابستگی به این و آن می‌شوند.
شور و هیجان امروز انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد در وهله اول یقیناً نتیجه بصیرت و ولایت‌پذیری مردم و بعد از آن محصول تلاش رسانه‌ها در گرمابخشی به فضای انتخابات است.
حال صداوسیما و شبکه دنا در آخرین مرحله با استفاده از درخواست برخی نامزد‌ها برای مناظره در شبکه دنا در حال بازارگرمی و نرخ‌گذاری‌های نجومی می‌باشد.
در این میان بار دیگر مظلومیت پایگاه‌های خبری استان کهگیلویه و بویراحمد آشکار گردید که بدون کوچکترین چشمداشت و حمایتی همه انرژی و ظرفیت خود را صرف گرمابخشی به انتخابات نموده‌اند اما بیشتر تهمت‌ها و ترکش‌ها نیز متوجه آنان می‌باشد. هر چند در این مسیر مخاطبان زیاد و اعتماد مردم به سایت‌ها سرمایه بزرگی است که نهایت ارج‌گذاری به زحمات این رسانه‌ها است.کبنا

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت