پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 02 اردیبهشت 1396 ساعت 09:02:: شناسه خبر: 16822

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد:

موسیقی سنتی«ساز و نقاره» استان ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: موسیقی سنتی این استان نیز بر اساس کلام و سازی که توسط نوازنده نواخته می‌شود، انواع مختلف و متنوعی دارد.

پایگاه خبری صدای جنوب: 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از ثبت چهار اثر معنوی این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش صدای جنوب جنوب،محمود باقری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این آثار شامل «لباس محلی زنان»، «لباس محلی مردان»، «مهارت‌های ساخت زیورآلات میخک و میلو» و «قهص‌های موسیقی در آلات ساز و نقاره» هستند.

وی بیان کرد: پیش از این، ۴۶ اثر معنوی استان ثبت ملی شده بود که با ثبت این چهار اثر، تعداد آثار معنوی استان که ثبت ملی شده است به ۵۰ اثر افزایش یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: لباس و موسیقی محلی استان، عامل مهمی در جذب گردشگران و شناساندن استان به سایر نقاط کشور است.

باقری تصریح کرد: لباس محلی کهگیلویه و بویراحمد از جمله جذابیت‌های بومی این استان است و زنان و مردان استان از جمله زنان و مردان ایرانی هستند که هنوز به پوشاک سنتی و محلی خود پایبند بوده و از آنها در بیشتر اوقات و به‌ویژه در جشن‌ها و مجالس عروسی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: پوشش و حجاب کامل و تنوع رنگ‌ها و پارچه‌ها ، جلوه خاصی به لباس محلی زنان در این استان بخشیده این لباس از سه بخش اصلی تشکیل شده است که مجموع این سه بخش، پوشش کاملی را برای زنان به همراه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: موسیقی سنتی این استان نیز بر اساس کلام و سازی که توسط نوازنده نواخته می‌شود، انواع مختلف و متنوعی دارد، هر نوع موسیقی دارای مقام‌های مختلف بوده که مضمون شعر گونه‌ خاص خود را داشته و « قهص» نامیده می‌شوند.

باقری اضافه کرد: میلو و میخک از جمله دست‌ ساخته‌های زنان کهگیلویه و بویراحمد است که دارای قدمت تاریخی بسیار طولانی در مناطق روستایی و عشایری این استان بوده است.ایسنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت