پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 14 خرداد 1396 ساعت 23:03:: شناسه خبر: 18685

یادداشتی از بانوی فعال فرهنگي و سياسی کهگیلویه؛

امیدواریم دولت روحانی دوره طلایی تحقق مطالبات زنان و احقاق حقوق حقه آنان باشد

از مدیریت اجرایی استان انتظار می رود که پتانسیل ،توانمندیها ، و استعداد بی شمار بانوان این خطه را موردتوجه قرار دهند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

دکتر سیده سعیده خیر اندیش * – انتخابات ریاست جمهوری تبلور واقعی دموکراسی و مردم سالاری دینی با مشارکت و حضور همه اقوام ،اصناف،أقشار و زنان و مردان ایران زمین است.
مردم فهیم و شریف ایران در طول قریب به ۴٠سال همواره نقش و سهم و رسالت خویش را به نحو أحسن ایفا کرده اند در این انتخابات نیز با حضور حداکثری و اکثریت آنان با رای خود قاطعانه پای شعارها و برنامه های آقای روحانی ایستادند و دست به گزینش و انتخاب اصلح زدند حال نوبت دولت جدید و رئیس جمهورمحترم است که پای مطالبات مردم بایستد.ازجمله مشارکت زنان در انتخابات حدیث و حکایتی دیگر داشته و دارد.
زنان در انتخابات دوازدهم نقش بسیار مهمی داشتند و بخش عظیمی از آرای آقای روحانی مدیون جامعه زنان است.
دراین انتخابات ، شعارها،وعده ها و برنامه های نامزدها در حوزه بانوان چشم گیرتر و پر رنگ تر از ادوار گذشته بوده و زنان هم انصافا در برگزاری انتخابات و انتخاب فرد اصلح سنگ تمام گذاشتند و شکوه و جلوه ای خاص و معنا دار به انتخابات بخشیدند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون دولتمردان ، به منظور توسعه کمی و کیفی حضور زنان در عرصه های مختلف برنامه های متعددی طرح ریزی کرده اند اما آمارها نشان می دهد به زنان به عنوان نیروی بنیادی در فرایند توسعه و تعالی کشور توجه کافی نشده و آنگونه که شایسته است از سهمی متناسب و همخوان با کارویژه هایشان در ساختار قدرت اجتماعی برخوردار نشده اند؛ سهم زنان شاغل در گروه مدیران عالی رتبه به کل زنان شاغل تنها ۹/۴درصد است. در حال حاضر شمار مدیران مرد در ایران ۳۵ برابر مدیران زن است.
محدودیت فاحش تعداد زنان در انتصاب های مدیریتی و حقوق های دریافتی متفاوت ، از وجود نابرابری و ساختار تبعیض آمیز میان زن و مرد حکایت دارد.
زنان ما برای تحقق کوچک‌ترین مطالبات خود نیز، با موانع متعددی روبه‌رو می‌شوند. در جامعه‌ای که زنان آن در عرض ۴ دهه اخیر، در عرصه‌های مختلف از جنگ تحمیلی تا دیگر عرصه‌ها بسیار موثر ظاهر شدند، باید میدان داده شود تا شایستگی‌های خود را برای کشور به کار بگیرند.
لذا زنان در جامعه امروزی با داشتن تحصیلات و تجارب و مهارتهای فراوان نه تنها قابل انکار یا حذف یا ردنیستند بلکه باید سهم و نقش مهمی از اداره جامعه را در سطوح مختلف اجرایی،قانون گذاری و قضایی به انان سپرد.

تا زمانی که زنان در مراکز و مناصب تصمیم ساز و تصمیم گیر قرار نگیرند نمی توان انتظار داشت که چالش های مربوط به این حوزه در عرصه های مختلف در دستور کار قرار گیرند و حل وفصل شوند؛ بدون مشارکت فعال و گنجاندن دیدگاه زنان در تمام سطوح تصمیم گیری، اهداف برابری، توسعه و صلح قابل دستیابی نخواهد بود.
گرچه گسترش حضور سیاسی زنان با تدبیر دولت یازدهم ،روند رو به رشدی را نشان داد. اقدامی که نشان از توجه ویژه دولت به حضور فعال نیمی از جمعیت کشور دارد .انتظارات از دولت دوازدهم بسیار جدی است و آقای روحانی باید تلاش وافری انجام دهد که موانع را از سر راه کنار بزند؛
برنامه‌های رییس دولت تدبیر و امید در حوزه زنان و وعده او برای دادن «فرصت‌های برابر» به زنان، بارقه امید برای تغییر شرایط تبعیض‌آمیز را در آنان به وجود آورد.
یکی از مطالبات و البته وعده های دکتر روحانی برای دولت جدید،استفاده از زنان در سطوح عالی مدیریتی کشور بود.امادر استان کهگیلویه و بویراحمد از گذشته ی دور ،داستان زنان در حوزه مسائل اجتماعی،سیاسی و اداری و اجرایی غم بار و تاسف بار بوده است.
به رغم همه دستاوردها و توجهاتی که پس از انقلاب به زنان استان شده اما عقب ماندگی تاریخی ، مطالبات انباشته و انتظارات زمین مانده زنان دیارمان بسیار فراوان است که همه اقدامات انجام شده قطره ای در مقابل دریای به جا مانده از کمبودهاست.
اینک از مدیریت اجرایی استان انتظار می رود که پتانسیل ،توانمندیها ، و استعداد بی شمار بانوان این خطه را موردتوجه قرار دهند ، دولت نیز می‌تواند با ایجاد زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی نسبت به حضور بانوان درنهاد های مدیریتی در استان ما بصورت جدی اقدام نماید و پیگیر باشد. فعالان حوزه زنان در کهگیلویه و بویراحمد منتظر هستند و چشم امید دارند به دولت جدید تا میدان بیشتری به زنان بدهند امری که پیش از این کمتر شاهدآن بوده ایم، بی شک هیچ جامعه ای قادر به پیشرفت نخواهد بود اگر نیمی از اعضای آن ،خود را چیزی بیشتر از شهروندان درجه دوم محسوب نکنند
بهتر است دولت جدید با نگاه هوشمندانه به خواسته های بانوان بنگرد تا شاید سایه تفکرشومی که کماکان سعی بر منزوی کردن زنان در عرصه های اجتماعی و مدیریتی دارند بر سر راه پیشرفت زنان را کم رنگ و به تدریج بر طرف نماید .
امید که دولت تدبیر و امید گامی بزرگ و ملموس در این زمینه حیاتی برای جامعه بالاخص قشری که به حق بسیار مظلوم واقع شده اند(زنان) بردارد…همه زنان با دقت و موشکافانه در حال رصد سیاستهای جدیددولتی هستند که از آن حمایت کردند و به پشتوانه همین بانوان امروز امور اجرایی و مدیریتی را در اختیار دارند و امید داریم که دولت روحانی دوره طلایی تحقق مطالبات زنان و احقاق حقوق حقه آنان باشد.

امید که چنین بشود…

* فعال فرهنگی و سیاسی

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت