پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 30 تیر 1396 ساعت 10:04:: شناسه خبر: 20031

پایان کار ستاد مبارزه با مواد مخدر؛

دولت «موادمخدر» توزیع می کند!

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به تصویب نهایی پیشنهاد توزیع مواد مخدر دولتی با هدف انقطاع رابطه معتادان و قاچاق‌چیان، از موافقت تمامی مراجع تصمیم‌گیرنده با این پیشنهاد خبر داد.

به گزارش صدای جنوب به نقل از جامعه خبر،پس از حدود ۲۸ سال از تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر آیا موفقیتی حاصل شده است؟

آیا آمار معتادان کشور کاهش یافته است؟

آیا آمار فروش و عرضه مواد مخدر کاهش یافته است؟

آیا معتادان پس از بازپروری توانمند شده اند؟

آیا در درمان اعتیاد موفق بوده ایم؟

آیا مرگ و میر معتادان کاهش یافته است؟

آیا قاچاق مواد مخدر کاهش یافته است؟

شاید این سوال از سوی یک جوان ۲۰ ساله، یک دانشجو، یک جانباز یا خانواده شهید و شاید هم کل جامعه مطرح شود. باید بگویم که پاسخ به این سوالات محرمانه و پیچیده نیست. بهتر است کمی با آمار صحبت کنیم.

*سازمان پزشکی قانونی کشور: مرگ ۴۰ هزار معتاد در ۱۰ سال

*ستاد مبارزه با مواد مخدر: ایران ۱٫۵ میلیون معتاد دارد

*قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر: افزایش مصرف ماده مخدر «گل» در میان دانشجویان

*نیروی انتظامی ایران: تقدیم ۳۷ هزار شهید در مبارزه با مواد مخدر

*ستاد مبارزه با مواد مخدر: واردات شیشه از افغانستان و پاکستان شدت گرفت

*نیروی انتظامی ایران: دستگیری ۲۳۰ هزار قاچاقچی در سال ۹۴

*پلیس: کشف ۶۳۱ تن مواد مخدر در سال ۹۵

*ستاد مبارزه با مواد مخدر: کشف ۷۰۲ تن مواد مخدر در سال ۹۵

*ستاد مبارزه با مواد مخدر: مصرف سالانه مواد مخدر در کشور ۵۰۰ تن است که بیش از ۱۰ درصد این آمار متعلق به زنان، بیش از یک درصد متعلق به دانش آموزان و دانشجویان، ۲۰ درصد متعلق به حوزه صنعتی و کارگری است و در مجموع ۲۶ درصد مصرف کننده های ما مواد صنعتی مصرف می کنند.

تعجب نکنید! این روزها ستاد مبارزه با مواد مخدر حتی قیمت انواع مواد را هم رسما اعلام می کند. پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر: قیمت شیشه گرمی ۶۸ هزار تومان و کیلویی ۴۰ میلیون تومان!

شاید سوال این باشد که خب اینها همه آمار و ارغام است پس این همه مدیر و صاحب منسب در ستاد مبارزه با مواد مخدر چه می کنند؟

برای پاسخ به این سوالات پایگاه خبری جامعه خبر گزارشی منتشر کرد که بازتابهایی بهمراه داشت.

گزارش جامعه خبر: ( مرثیه ای برای ستاد مبارزه با مواد مخدر/ ایران ۴ میلیون معتاد دارد! )

این در حالی است که حجت‌الاسلام نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس می گوید: بر اساس آخرین تصمیمات درباره نحوه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر درباره افرادی که هم‌اکنون به دلیل جرائم مواد مخدر در زندان هستند اگر جرمشان حمل، توزیع یا نگهداری تریاک تا زیر ۱۰۰ کیلوگرم بود، یا همین جرائم را درمورد تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی تا مقدار کمتر از ۲ کیلوگرم یا حمل و نگهداری آن تا زیر ۵ کیلوگرم باشد، اگر سوءپیشینه موثر نداشته باشند، اعدامشان به حبس درجه یک تبدیل می‌شود.

افرادی که از این به بعد مرتکب چنین جرائمی شوند، برای تولید و توزیع مواد صنعتی ۲ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی یا حمل و نگهداری ۳ کیلوگرم از همین نوع مواد مخدر با حکم اعدام مواجه می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره تصویب پیشنهاد دیگری در جلسه اخیر این کمیسیون درخصوص توزیع دولتی مواد مخدر اعلام کرد: ‌ باتوجه به تاکید ویژه‌ای که در سیاست‌های کلی نظام بر لزوم انقطاع رابطه معتادان و قاچاق‌چیان صورت گرفته است، مقرر کردیم دولت مواد مخدر رقیق در اختیار معتادان قرار دهد تا این عزیزان بتوانند به‌تدریج ترک کرده و بجای آن‌که جلب قاچاق‌چیان مواد مخدر شوند، به‌سمت نظام آمده و از طریق مجاری رسمی نیاز خود را برطرف کنند.

وی بر نهایی شدن روند تصویب این پیشنهاد در کمیسیون قضایی و حقوقی در پاسخ به سوالی درباره این‌که دولت قرار است چه نوع مواد مخدری در اختیار معتادان قرار دهد، گفت: درواقع این مواد مخدر شامل‌‌ همان متادون و موادی رقیق‌تر از مواد مخدر پیشین می‌شود و اختیار تصمیم‌گیری درباره آن برعهده آیین‌نامه‌ای که قرار است، توسط وزارت دادگستری و سازمان مبارزه با مواد مخدر به‌صورت مشترک تهیه شود و پس از تصویب هیات وزیران امکان اجرایی شدن خواهد یافت.

نوروزی در پاسخ به سوال دیگری درباره تفاوت این مصوبه با آن‌چه پیش از انقلاب به‌صورت توزیع کوپنی مواد مخدر انجام می‌شد، گفت: آن طرح اشکالی نداشت و طرح جدید نیز تقریباً‌‌ همان چیزی است که پیش از انقلاب انجام می‌شد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت