پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 23 آذر 1396 ساعت 14:09:: شناسه خبر: 28349

همایش بزرگ «زن سالم , جامعه سالم»در یاسوج برگزار شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد،دراین همایش گفت: بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و سکته مغزی سه دلیل اصلی مرگ و میر در کشور ایران است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

همایش بزرگ  «زن سالم , جامعه سالم»با محوریت اجتماعی کردن سلامت با حضور دکتر شهریاری؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور، مجید محنائی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، دکتر اورنگ ایلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و جمعی از مسئولان استانی در سالن حکیم جرجانی یاسوج برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد،دراین همایش گفت: بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و سکته مغزی سه دلیل اصلی مرگ و میر در کشور ایران است.

اورنگ ایلامی با بیان اینکه در طب پیشگیری ایمن سازی و تست غربالگری مورد تاکید است، افزود: با توجه به فراونی بیماری ها این دو مورد در کشورها متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه سرطان سینه در زنان شایعه است، ادامه داد: تا پایان شهریور بیش از ۳۶ هزار بیمار ایدزی شناسایی شده که ۱۷ درصد آنان زنان هستند.

دکتر ایلامی از شناسایی ۲۰۸ بیمار ایدزی در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: الگوی انتقال بیماری ایدز طی چند سال اخیر تغییر کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، تاکید کرد: بیماری ایدز درمان ندارد، اما راه های پیشگیری وجود دارد که تا ۸۵ درصد می تواند ریسک انتقال را کنترل کند.

وی با اشاره به وجود ۱۲۸ بیمار مبتلا به هپاتیت B در استان کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: از این تعداد ۹۶ نفر مرد و ۳۲نفر زن هستند که به نوعی در این زمینه از میانگین کشوری بالاتر است.

دکتر ایلامی در پایان، خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد بیماران مبتلا به سل شناسایی شده در استان زن هستند.

دبیر کل مجمع خیرین سلامت نیز در این همایش گفت: در ۹ سال گذشته از آغاز به کار این مجمع تاکنون خیران ۵ هزار میلیارد تومان در بخش سلامت هزینه کرده‌اند.

حسینعلی شهریاری، از هزینه ۳۵۰ میلیارد تومانی خیرین سلامت در نیمه نخست امسال برای ارتقا شاخص‌های بهداشت و درمان در استان‌ها بویژه مناطق کمتر برخوردار خبر داد و افزود: همچنین میزان سرمایه گذاری خیرین در سال گذشته یکهزار میلیارد تومان بوده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اذعان نمود: مجمع خیرین سلامت کشور و استان ها خدمت گذار خیرین و کمک کار برای تسهیل در انجام کار خیر هستند.

وی با مهم دانستن ارتقاء سلامت جامعه و اینکه پیشرفت جامعه به جامعه سالم بستگی دارد، اظهار داشت: حوزه درمان هزینه بر است و لازمه آن حرکت به سمت پیشگیری، پژوهش و بهداشت است.

دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور، در خصوص به نقش زنان در توسعه و سلامت جامعه تصریح کرد: در قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه ای برای زن دیده شده است.

شهریاری با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) در خصوص جایگاه زن گفت: امام می فرماید؛ که از دامن زنان مردان به معراج می روند و زنان در دوران دفاع مقدس نیز نقش مهمی داشتند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز در رابطه با جایگاه زنان مباحث مهمی را مطرح می کند، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در رابطه با سبک زندگی اسلامی بیاناتی مهم داشتند که بکارگیری آن به سلامت جامعه و توسعه آن کمک شایانی خواهد مکود.

وی، یادآور شد: جمعیت زنان کشور از ۵۰درصد بیشتر است و حق حداقل پنجاه درصدی از جامعه دارند، که هنوز به تحقق کامل آن نرسیده ایم.

شهریاری اشاره ای به آسیب های موجود در مسیر سلامت داشت و خاطر نشان کرد: ‌درصد بالایی از مرگ و میر بر اثر سرطان ها بوده و تصادفات نیز دارای آمار بالایی است.

دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور، کم تحرکی را یک آسیب بزرگ دانست و افزود: به علت عدم تحرک و تغذیه بد، دچار چاقی می شویم و چاقی مادر تمام بیماری ها است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تایم های نامناسب زمانی و همچنین استفاده از غذاهای آماده را از دیگر معضلات موجود این حوزه عنوان و اظهار کرد: عدم تحرک و استفاده نامناسب از شبکه های اجتماعی نیز آسیب های متعددی را رقم میزند.

شهریاری در پایان با تاکید بر اینکه مادر سالم می تواند از سلامت خانواده حمایت و مراقبت کند، تصریح کرد: نقش بانوان و جوانان در حوزه خیرین کمرنگ بوده و تلاش کردیم بانوان را بیشتر پای کار بیاوریم چرا که آنها می توانند موتور محرکه آقایان باشند.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت