پانزدهم شعبان سالروز میلاد حضرت ولی عصر(عج) دوازدهمین پیشوای شیعیان است، یگانه منجی عالم بشریت که با ظهورشان پرچم عدالت و آزادگی را در سرتاسر عالم به اهتزاز درخواهند آورد و چراغ هدایت اهل یقین، برای دستیابی به کمال و رستگاری خواهد بود.
پایگاه خبری صدای جنوب:
نیمه شعبان طلوعی از جنس عدالت و آزادگی را به اهل یقین نوید می دهد تا انسان ها با باور به مساله مهدویت در پی شناخت امام عصر خویش برآیند و با پرورش فضایل اخلاقی در زندگی، بستر ظهور یگانه منجی عالم بشریت را مهیا سازند.
امامت امام زمان(عج)، فصل نوینی را در حیات سیاسی و اجتماعی مسلمانان ترسیم کرد تا منتظران حقیقی مهدی موعود(عج) لحظه ها را بی صبرانه، به انتظار ظهور آن یگانه منجی عالم بنشینند. امام همامی که بشارت میلادش را تمام فرستادگان پروردگار به بشریت داده بودند و رسول اکرم(ص) در این ارتباط فرمودند: «شما را مژده به ظهور مهدی می دهم که به هنگام اختلاف زیاد و تزلزل مردم، قیام کند و زمین را پر از عدل و داد نماید چنان که از ظلم و ستم پر شده باشد و ساکنان آسمان و زمین از حکومت او راضی خواهند بود و اموال را میان مردم به طور مساوی قسمت کند.»
پانزدهم شعبان سالروز میلاد حضرت ولی عصر(عج) دوازدهمین پیشوای شیعیان است، یگانه منجی عالم بشریت که با ظهورشان پرچم عدالت و آزادگی را در سرتاسر عالم به اهتزاز درخواهند آورد و چراغ هدایت اهل یقین، برای دستیابی به کمال و رستگاری خواهد بود.
دوران امامت حضرت قائم(عج) با شهادت امام حسن عسکری(ع) آغاز و در همین زمان غیبت صغری شروع شد که ۶۹ سال به طول انجامید. در این مدت امام دوازدهم با استفاده از نایبان خاص به هدایت پیروان می پرداختند و آنان را برای دوره غیبت کبری آماده می ساختند که این غیبت تاکنون نیز ادامه دارد. از این رو اینک بر رهروان راستین اهل بیت(ع) لازم است تا با عمق بخشیدن به باورهای عمیق خویش درباره امامت از غفلت ها و انحراف های دوران غیبت به دور بمانند و با تکامل معنوی و اخلاقی خود، بستر ظهور آن حضرت را فراهم آورند. منتظران واقعی می بایست به افق تابناک فروغ ازلی خیره شوند و به امید آمدن روزهای شاد و لحظه های نورانی، خود را از مهر منجی عالم بشریت سرمست کنند تا با طلعت خویش، بر زمین و زمان عطر ولایت بپاشند.
حجت الاسلام «مصطفی صادقی» عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) و نویسنده کتاب «تحلیل تاریخی نشانه های ظهور» می گوید:
**مقام و منزلت امام زمان(عج) در آموزه های تشیع
حجت الاسلام صادقی درباره جایگاه، مقام و منزلت امام زمان(عج) در آموزه های تشیع گفت: امامت مساله مهم و قابل تاملی در اندیشه های شیعه به شمار می رود. از طرف خداوند، افرادی به پیامبر(ص) معرفی می شوند تا به عنوان امام و حجت در جامعه حضور داشته باشند و حضرت مهدی (عج) به عنوان دوازدهمین پیشوای شیعیان رسالت هدایت مسلمانان را عهده دار شدند. همچنین این مقام به عنوان واسطه انتقال فیض در آموزه های شیعی شناخته می شود، هر چند این مسوولیت در ارتباط با امام دوازدهم بسیار طولانی تر از بقیه بود. از دیدگاه دشمنان اسلام، شیعه ۲ بال مهم دارد که یکی عاشورا و دیگری مهدویت محسوب می شود.
به لحاظ تاریخی، شیعه به سبب اینکه حضرت مهدی (عج) فرزند امام حسن عسکری(ع) بوده و در آن زمان به آنها معرفی شده و جانشین قانونی پدر بزرگوارشان بوده اند و ایشان را به عنوان امام دوازدهم پذیرفته اند. هر چند در دوره امام عسکری(ع) اختلاف هایی در ارتباط با جانشینی یازدهمین پیشوای شیعیان(ع) بود و بنابر گفته «شیخ مفید» ۱۴ فرقه ایجاد شد و دیدگاه های مختلفی در این ارتباط به وجود آمد اما علمای بزرگ آن دوره با تبیین روایت ها و احادیث اهل بیت(ع) اثبات کردند که امام زمان (عج) دوازدهمین جانشین پیامبر(ص) هستند.
**اعتقاد به مهدویت، غیبت و انتظار در تمام ادیان
عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) بیان داشت: باور به مهدویت، غیبت و انتظار مختص به شیعیان نیست بلکه تمام فرقه های اسلامی و ادیان غیرابراهیمی را نیز دربرمی گیرد. در اسلام در همه فرقه ها بحث مهدویت، غیبت و انتظار وجود دارد و در دوره های مختلف هم که ادعاهایی درباره ظهور و موعود بوده است. این اعتقاد پس از رحلت پیامبر(ص) و در دوره های بعد به روش های دیگری در میان مردم وجود داشت. حضرت مهدی(عج) برای تحقق هدف پروردگار از آفرینش از نظرها پنهان ماندند تا در مسیر احیای کتاب و سنت الهی گام بردارند.
**نشانه های ظهور مهدی موعود (عج)
نویسنده کتاب «تحلیل تاریخی نشانه های ظهور» توضیح داد: ظهور حضرت مهدی موعود(عج) به عنوان منجی بشریت در متون اسلامی با نشانه هایی همراه بوده تا منتظران ظهور با دیدن آنها به حقانیت و نجات بخش بودن ایشان پی برده و با آمادگی به استقبال او بشتابند، اما در گذر زمان شماری از افراد با انگیزه های مذهبی یا سودجویی سیاسی به نشانه سازی هایی دست زدند تا با سوءاستفاده از این شرایط، خود را به عنوان موعود آخر الزمان معرفی کنند.
**رواج عقیده های انحرافی در ارتباط با مساله مهدویت
وی درباره جلوگیری از رواج عقیده های انحرافی در ارتباط با مساله مهدویت گفت: مشکل اصلی تمام جامعه ها در تمام دوره ها جهالت است که در برابر عقلانیت قرار می گیرد. بخشی از این عقلانیت به واسطه بررسی و تحقیق در آموزه های دینی و قسمت دیگری از آن به واسطه عقل انسان به دست می آید که امام موسی کاظم(ع) نیز می فرماید: «یکی از پیامبرانی که خداوند در کنار دیگر پیامبران فرستاده عقل انسان است». بنابراین مردم باید از مسایل و خرافاتی که درباره مهدویت در جامعه به وجود می آید دوری کنند که عقلانیت می تواند در این زمینه راهگشا باشد. از این رو می بایست به کمک عقل، مطالعه و نقل روایت های صحیح اهل بیت(ع)، رفتارهای نادرستی که درباره مهدویت و انتظار به وجود می آید، تشخیص دهند تا مهدویت و انتظار صحیح نمایان شود.
**ولادت امام زمان (عج)؛ روز مستضعفان
حجت الاسلام صادقی درباره ارتباط ولادت امان زمان (عج) با روز مستضعفان اظهار داشت: با توجه به آیه پنجم «سوره قصص» که خداوند می فرماید: «و ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روی زمین نعمت دهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم» و تفسیری که از آن انجام شده که به عنوان آینده جهان و ایام ظهور امام زمان(عج) است. این روز همان روزی بوده که مستضعفان با غلبه بر ظالمان و مستکبران موقعیتی ممتاز می یابند و با ظهور امام زمان(عج) تمام مستضعفان جهان به مقام معنوی نیز خواهند رسید.
**مهدی موعود(عج)؛ نجات دهنده بشر از بی عدالتی و نابرابری
نویسنده کتاب «تحلیل تاریخی نشانه های ظهور» توضیح داد: بی تردید آموزه مهدویت و ظهور منجی از جذاب ترین آموزه های اعتقادی اسلام و حتی بسیاری از ادیان دیگر است. باور به آمدن فردی نجات بخش که بشر را از رنج هایی که در طی سدههای متمادی بر اثر بی عدالتی و نابرابری متحمل شده اند، نجات می دهد؛ همواره انسان ها را مشتاق کرده تا به دنبال آن منجی عدالت گستر برآیند و از هر فرصتی برای جست و جو و یافتن او استفاده کنند. هر چند سال های طولانی غیبت کبرا و ظهور فتنه های گوناگون که در آن، حق و باطل در هم آمیخته می شود؛ زمینه را برای پیدایش افرادی سودجو و فرصت طلب فراهم می آورد تا به دروغ فریاد عدالت و نجات سر دهند و با تزویر و نیرنگ، خود را در لباس و قامت مهدی(عج)، به مردم عرضه کنند که این امر شناسایی امام عصر(عج) را در هنگام ظهور دشوار می کند. از این رو منتظران واقعی باید برای تشخیص صحیح، نشانه ها و معیارهایی که ارایه شده را تشخیص دهند و امام خویش را شناخته و تکلیف خود را در قبال همراهی و یاری او به انجام رسانند.
**وظایف مسلمانان در زمان غیبت
وی درباره وظایف مسلمانان در زمان غیبت و آماده شدن برای ظهور امام زمان(عج) گفت: بر پایه آیه های قرآن و روایت های موجود، در ارتباط با وظیفه مسلمانان در دوره های مختلف اسلامی تفاوتی وجود ندارد و می بایست در جامعه مسلمانان نوعی امید، انتظار و آماده سازی برای ظهور ایجاد شود که مهمترین آنها مسایل عمومی و اجتماعی مانند اخلاق، رعایت حقوق دیگران و انصاف، دوری از جهالت ها و رفتارهایی است که باید در کنار اعمال دینی و عبادی در جامعه گسترش یابد و مردم آنها را رعایت کنند.
باور به مساله مهدویت فراتر از یک شناخت و نوعی گرایش به حقیقت و کمال است که در وجود منتظران واقعی شکل می گیرد. منتظر حقیقی نه تنها به لحاظ اندیشه ای در پی شناخت امام عصر خویش خواهد بود بلکه در زندگی از الگوی رفتاری و اخلاقی ایشان نیز بهره برده و بدین ترتیب هرگونه رذیله و انحراف اخلاقی را از زندگی خویش می زداید.
عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در پایان یادآور شد: با توجه به تحول هایی که اکنون در سطح جهان اتفاق افتاده، وظایف فردی و اجتماعی هم که مردم در جامعه رعایت می کنند باید به روز رسانی شود اما اصول آن در قرآن و روایت های اهل بیت(ع) آمده است؛ یعنی مبارزه با استکبار و ظلم ستیزی، رعایت اخلاق در مسایل سیاسی و … احکامی هستند که در اسلام وجود داشته و امروز نیز می بایست با در نظر گرفتن شرایط زمان و مکان این آموزه ها در اولویت قرار گیرند. ایرنا