پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 29 اردیبهشت 1397 ساعت 19:02:: شناسه خبر: 35936

یادداشتی به قلم سعادت علیزاده:

نگذاریم بمیرد جنگل که جهان خواهد مرد

به امید آنکه مردم ما به این درجه از فهم و درک برسند که زندگی ما به زنده بودن این درختان ارتباط مستقیم دارد. و امید به تلاش و کوشش مسئولین شهرستان و استان در مقابله با نابودی جنگل درمنطقه طسوج چرام.

پایگاه خبری صدای جنوب:

چرام ،منطقه ی بکر سالهای نچندان دور استان که اکنون در بی تدبیری در مسیر خشکی و سراشیبی سقوط از جایگاه گذشته اش قرار گرفته .
منطقه ای که قسمت گرمسیری اش به دشت های پر اب و شالیزارهای فراونش شهرت داشت و سردسیر آن *طسوج* که روزگاری سرزمینی بکر و لبریز از چشمه سارها و رودها که طبیعتش میزبان انواع مختلف از حیوانات وحشی همچون خرس و کل و بز گرفته تا میش و قوچ کوهی و انواع گربه سانان ، پرندگان مختلف و دهها گونه دیگر از حیواناتی که در سایه سار جنگلهای غنی از انواع گوناگون درختان خود بخصوص بلوط نه تنها در استان بلکه در خطه جنوب فخر فروشی مینمود اکنون در معرض رویدادی تلخ و تاسف برانگیز قرار گرفته است.
بعد از گذشت سالیان نچندان دوری که شاهد از بین رفتن نسل اکثریت جانواران وپرندگان این منطقه هستیم و همچنین در کنار کم آبی ایجاد شده که مشکلاتی اساسی و جدی را برای این سرزمین به وجود آورده است. شاهد ان هستیم که متاسفانه گویی مردم منطقه و مناطق هم جوار نیز همراه با بلایای طبیعی و تغییرات اب و هوایی هم قسم شده اند و کمر بسته اند تا این بهشت زیبا را به بیابانی زشت و برهوتی جهنم وار تبدیل نمایند.

نگذاریم بمیرد جنگل
که جهان خواهد مرد

اکنون و در این برهه از زمان ،انچه از زیبایی ها و طبیعت سرشار از نعمت های الهی در سردسیر طسوج خودنمایی میکند جنگلهای بلوطی است که میراثی گرانبها و پر ارزش برای ما ونسلهای آینده است و در این میان حفاظت و صیانت از این گوهر گرانبها وظیفه تک تک مردم شهرستان و مسئولین امر میباشد.
مسلم و روشن است که مزایای وجود این درختان که از ثبات خاک و جلوگیری از فرسایش ان گرفته تا فتوسنتز و تولید اکسیژن ،
و دهها فایده مهم و مثبتشان گرفته تا زیبایی ها و طراوتی که برای بشر بوجود می آورند،همه و همه اهمیت و لزوم حفاظت از انها را برای ما نمایان میسازند.
ولی انچه مایه تاسف و اندوه میگردد ان است که همه ما مردم و مسئولین منطقه چرام در حفظ و حراست از این منابع خدادادی تا کنون اقدام موثر و قابلی انجام نداده ایم .
بسیار دردناک است که امروزه شاهد ان هستیم که بخصوص در منطقه کوهستانی و سردسیر طسوج چرام شاهد هستیم که عده ای سودجو در چند سال اخیر در حال نابودی این سرمایه ناب طبیعی هستند و متاسفانه هیچ حرکت مثبتی از سوی مسئولین امر را در پی ندارد.
بریدن.سوزاندن و تولید زغال و خشکانیدن درختان بلوط در این منطقه روز به روز پررنگ تر و به همان اندازه بی تدبیری و سکوت مسئولان نمایان تر میگردد.
براستی سکوت در مقابل این عمل زشت که ضربات جبران ناپذیری در بحث اکوسیستم و محیط زیست این منطقه در پی دارد تا چه هنگام باید ادامه داشته باشد و آیا وقت آن نرسیده که مسئولین ذیربط با برنامه ریزی مناسب از نابودی جنگل در سردسیر طسوج جلوگیری نمایند.
تا چه وقت باید دست روی دست بگذاریم و شاهد آن باشیم که اره های مرگ بر پیکر این درختان نعره برآورند و همچنان به سکوت خود در مقابل مرگ تدریجی حیات در این منطقه زیبا اما مظلوم ادامه دهیم.

مسئولان امر میتوانند با بسترسازی مناسب و گسترش فرهنگ حفاظت از درختان و همچنین با استفاده از راهکارهای قانونی در مقابل هنجارشکنان و کسانی که براحتی روزانه در حال تخریب و ازبین بردن این ثروت عظیم الهی هستند بایستند و از فاجعه ای بزرگ جلوگیری کنند چرا که اگر بر همین منوال بگذرد در چند سال آینده چیزی جز دشت ها و کوهستانهایی خالی از درخت در طسوج شاهد نخواهیم بود.
به امید آنکه مردم ما به این درجه از فهم و درک برسند که زندگی ما به زنده بودن این درختان ارتباط مستقیم دارد. و امید به تلاش و کوشش مسئولین شهرستان و استان در مقابله با نابودی جنگل درمنطقه طسوج چرام.(صبح یاسوج)

سعادت علیزاده

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت