پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 06 خرداد 1397 ساعت 23:03:: شناسه خبر: 36286

اعترافی تلخ در نشست ستاد تنظیم بازار استان کهگیلویه و بویراحمد ؛

مسئولان برای تشخیص گوشت بز و بزغاله ناتوان هستند!

مصداق کم‌فروشی است که گوشت گوسفند را به جای بره به مردم بدهیم.

پایگاه خبری صدای جنوب:

یکی از مشکلاتی که شاید در همه جای کشور وجود داشته باشد اما در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از سایر جاها شاهد آن هستیم کم‌فروشی‌ها در بازار است.

کم‌فروشی که در اسلام به شدت سرزنش شده یکی از راه‌های کسب روزی حرام است که موجب از بین رفتن برکت در زندگی می‌شود و حکم لقمه حرام را دارد که موجب بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

کلافگی مسؤولان برای تشخیص گوشت بز و بزغاله!

یکی از موارد کم‌فروشی مربوط به فروش گوشت است که گاه شنیده می‌شود عده‌ای از فروشندگان و نه همه قصابان که قشر شریفی هستند اقدام به فروش گوشت بز و گوسفند به جای گوشت بزغاله و بره می‌کنند و این گوشت را با همان قیمت به مردم می‌فروشند.

در نشست ستاد تنظیم بازار استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مواردی که مطرح شد و استاندار به دنبال چاره‌جویی برای رفع مشکل برآمد همین موضوع بود که متاسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد رواج پیدا کرده است.

در نشست ستاد تنظیم بازار استان کهگیلویه و بویراحمد ابتدا بحث بر سر قیمت انواع گوشت در استان و مقایسه آن با سایر استان‌ها شد.

راز نهانی ارزانی قیمت گوشت در کهگیلویه و بویراحمد!

داریوش دیودیده رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص به مقایسه نرخ‌ها در این استان و چند استان هم جوار پرداخت و گفت: در استان ما در حالی که هر کیلوگرم گوشت بره و بزغاله ۴۲ هزار تومان است در بوشهر ۴۸ در شهرکرد ۵۲ و در شیراز ۵۰ هزار تومان است.

وی گفت: گوشت بز و میش هم در استان ما ۳۵ هزار تومان است در حالی که هر کیلوگرم از این نوع گوشت در بوشهر ۴۰ در اصفهان ۴۳ و در شیراز ۴۰ و در شهرکرد ۳۸ هزار تومان است.

داریوش دیودیده که قیمت گوشت را در این استان بهتر از سایر استان‌ها و به خصوص استان‌های هم جوار می‌دانست از ممنوعیت صادرات دام از کشور خبر داد و گفت: تا ۱۰ روز دیگر صبر می‌کنیم و اگر قیمت دام پایین آمد که دست به قیمت‌ها نمی‌زنیم وگرنه مجبور به افزایش قیمت و واقعی کردن قیمت‌ها هستیم چرا که دامداران دیگر رضایت به فروش گوسفند و عرضه آن به این قیمت در استان نمی‌دهند.

استانی که نامش عشایری است و کمترین تعداد دام را دارد!

اسکندر روزبهی مسؤول صنف گوشت هم در این نشست با بیان این که حرف استاندار را گوش کرده و تحمل کردیم که قیمت گوشت در شب عید بالا نبریم اظهار کرد: دنبال قیمت منطقی هستیم چرا که اگر قیمت‌ها منطقی باشد دیگر نیازی به لیبل گذاری نیست تا بفهمیم که گوشت عرضه شده گوشت بز است یا بزغاله.

وی گفت: استان ما اولا که دام آن چنانی برای کشتار روزانه ندارد و دوم اینکه یونجه و علوفه مورد نیاز از استان‌های دیگر وارد استان ما می‌شود بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که کهگیلویه و بویراحمد استانی مولد در زمینه گوشت است.

فرماندار بویراحمد که به شدت از وضعیت توزیع و عرضه گوشت در شهر یاسوج و در سطح این شهرستان انتقاد داشت اظهار کرد که اولا قیمت گوشت بره و بزغاله ۴۲ هزار تومان نیست که شما در این جلسه اعلام کردید بلکه ۴۵ هزار تومان است.

شاهرخ کناری گفت: اگر در اصفهان و شیراز و سایر شهرها گوشت گران‌تر است، آن‌ها گوشت واقعی و با بسته‌بندی و خدمات خوب به مردم عرضه می‌کنند.

این مسؤول افزود: میزان مصرف گوشت در شهرستان بویراحمد بالاست و اگر قرار باشد قیمت‌ها از این بالاتر برود در بین مردم نارضایتی ایجاد خواهد شد.

شهری که فقط گوشت بزغاله و بره در آن می‌فروشند!!!

سالار حسین‌پور معاون سازمان صنعت و تجارت استان که وظیفه نظارت بر بازار را بر عهده دارد در همین خصوص می‌گوید قصابان ما در شهر یاسوج این گونه وانمود می‌کنند که به غیر از گوشت بزغاله و بره گوشت دیگری عرضه نمی‌کنند!!.

این مسؤول گفت: مگر ما چه قدر باید بازرسی در سطح شهر داشته باشیم البته که قصابان تا حالا هم ضرر نکرده‌اند چرا که هر گوشتی عرضه می‌کنند گوشت بزغاله و بره است!!.

اما یکی از قصابان معروف و توزیع کننده عمده گوشت که بنا به اظهاراتش ۴۰ درصد گوشت شهرستان بویراحمد را تامین می‌کند به شدت از اظهارات سالار حسین‌پور انتقاد کرد و گفت: اگر دو نفر در یک صنف تخلف می‌کنند چرا تخلف را به پای همه می‌نویسید و همه را متخلف می‌خوانید؟.

وی با ابراز تاسف از این اظهارات گفت: الان ۴ روز است که برای خرید ۲۰ تن ذرت ده‌ها بار با شرکت پشتیبانی دام تماس گرفته‌ام و چیزی عایدم نشده است.

این تولید کننده گوشت خاطرنشان کرد که موضوع گوشت در شهرستان بویراحمد ۲۰ سال است که مشکل دارد و همیشه قیمت گوشت ۳۰ درصد پایین‌تر از قیمت کشور بوده است.

وی با بیان این که وقتی دام را از استان‌های دیگر وارد می‌کنیم و اکثر واحدهای دامداری در استان و این شهرستان تعطیل شده چه انتظاری دارید که قیمت گوشت سر جای خودش بماند؟.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با اظهارا ناراحتی از وضعیت فروش گوشت در استان و شهر یاسوج اظهار کرد که باید سعی داشته باشیم انصاف را رعایت کنیم و وجدان داشته باشیم.

دلیل گرانتر بودن گوشت در اصفهان نسبت به یاسوج

علی‌محمد احمدی افزود: دنیا دارد مشکلاتش را حل می‌کند و هنوز ما در کشتارگاه‌ها نفهمیده‌ایم گوشتی که ذبح و سلاخی می‌کنیم گوشت بره است یا گوسفند و بزغاله است یا بز و مااحتمالا باید از ناسا کمک بگیریم.

وی افزود: مصداق کم‌فروشی است که گوشت گوسفند را به جای بره به مردم بدهیم لذا باید پیشنهاد بدهید که برای رفع این مشکل چه باید کرد.

استاندار خاطرنشان کرد اگر در جاهای دیگر مثل اصفهان گوشت را گران‌تر به دست مردم می‌دهند اول این که معلوم می‌کنند گوشت از چه نوعی است و دوم اینکه به صورت تمیز و بسته‌بندی در اختیار مردم می‌گذارند و خودم هم به عنوان یک شهروند در تهران وقتی به مغازه قصابی مراجعه می‌کنم نوع و قیمت انواع گوشت مشخص است.

همچنان باید گوشت بز به جای بزغاله نوش جان کنیم

به گزارش فارس پس از بیان نقطه نظرات مسؤولان مشخص شد که فعلاً راهی برای تشخیص نوع گوشت در بازار استان و به خصوص شهر یاسوج نیست و این گونه که معلوم است هر گوشتی در قصابی‌های ما وجود دارد گوشت بره است یا بزغاله و باید تنها برای این نوع از گوشت پول پرداخت کنیم در حالی که گوشتی دیگر به خورد ما می‌دهند.

آن گونه که نماینده کشتارگاه یاسوج در این جلسه می‌گفت؛ کسی که در کشتارگاه مسؤولیت لیبل‌گذاری را بر عهده دارد یک اپراتور ساده کامپیوتر است و سر در نمی‌آورد که گوشت سلاخی شده بز است یا بزغاله؟! و باید فعلا بر سر سفره‌هایمان گوشت بز را به جای برغاله و گوشت میش و گوسفند را به جای گوشت بره میل کنیم تا ببینیم آینده چه پیش خواهد آمد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت