پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 24 دی 1397 ساعت 14:10:: شناسه خبر: 48589

باحضور مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد؛با تلاش امیرحسین دانایی صورت گرفت؛ جلسه هم اندیشی در جهت حمایت از حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری+تصاویر

امیرحسین دانایی تسهیلگر حوزه آبخیز و منابع طبیعی شهرستان کهگیلویه هدف این نشست را ایجادهماهنگی و همسویی دست اندرکاران حوزه آبخیز در راستای مشارکت موثر و ایجاد زمینه های توسعه پایدار و ارتقاء توان سازگاری و توانمندسازی و مقابله با آسیبها وشوک های مختلف اقتصادی، اجتماعی واقلیمی به منظوردست یابی به اینده پایدار برشمردند.

 

نعمت گاز=حفظ جنگلها و مراتع؛

به گزارش صدای جنوب ازچرام؛ اولین جلسه هم اندیشی و برنامه ریزی دست اندرکاران اداری و ذینفعان حوزه آبخیز بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه با حضور مدیر کل اداره منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد، اعضای محترم شواری اداری بخش مرکزی و شورای روستاها و بخش ها و امیرحسین دانایی تسهیلگر حوزه آبخیز و منابع طبیعی در محل فرمانداری کهگیلویه برگزار گردید.

در این نشست امیرحسین دانایی از توجه مدیران و مردم به حوزه آبخیز و منابع طبیعی تشکر و قدردانی کرد و ضمن استناد به تاکیدات مقام معظم رهبری  بر ایجاد مشارکت و توانمندسازی و فرهنگ سازی در حفظ منابع طبیعی، پیرامون وضعیت اقلیمی آب و هوا، کم بارشیها و خشکسالی هایی اخیر به ارایه سخن پرداختند.

امیرحسین دانایی تسهیلگر حوزه آبخیز و منابع طبیعی شهرستان کهگیلویه هدف این نشست را ایجادهماهنگی و همسویی دست اندرکاران حوزه آبخیز در راستای مشارکت موثر و ایجاد زمینه های توسعه پایدار و ارتقاء توان سازگاری و توانمندسازی و مقابله با آسیبها وشوک های مختلف اقتصادی، اجتماعی واقلیمی به منظوردست یابی به اینده پایدار برشمردند.

دانایی بیابان زایی را از جمله پیامدهای خشکسالی دانست که طبیعت و جنگل را به ورطه نابودی کشانده است لذا ارایه راهکارهای مدبرانه و مسئولانه را وظیفه آحاد جامعه و مسئولین عنوان کردند.

تسهیلگر حوزه آبخیز و منابع طبیعی شهرستان کهگیلویه وجود نعمت گاز در روستاها را هم تراز و مساوی با حفظ جنگل و مراتع دانستند که در این راستا از مسئولین مربوطه ملتمسانه گاز رسانی به مناطق روستایی را جهت حفظ منابع خدادادی تقاضا کردند.

ایشان خدمت رسانی بیش از پیش به روستاییان را جهت جلوگیری از مهاجرات خدمت چند وجهی نظام به مردم و طبیعت دانستند و گزارشکار بازدیدهای خود از روستاها و مناطق را ارایه دادند و فرمودند که این روند در اشکال دیگر از جمله حضور در مدارس و مساجد راجهت فرهنگ سازی استفاده صحیح از حوزه طبیعت ادامه خواهند داد.

در این جلسه دانایی جلوگیری از تخریب منابع و حفظ و غنی سازی آنها و همچنین مهار آبهای روان را از جمله اهداف کلی و آرمانی حوزه آبخیز عنوان کردند و عملکرد منابع طبیعی در اجرای پروژه های بیولوژیک و سنگ ملاتی را خوب ارزیابی کردند.

دانایی عادت مردم به کشت گندم را جهت درامدزایی، نگاه کوتاه مدت اقتصادی به کشاورزی دانستند و ضمن توصیه به کشاورزان و باغداران به نگاه عمیق اقتصادی کشت بادام را مثالی از کشت پرسود و کم زحمت دانستند که این محصول علاوه بر کاربرد دارویی، درامدی پایداری را برای کشاورزان به ارمغان خواهد آورد. این تسهیلگر جوان ذخیره روان ابها، جلوگیری ازفرسایش خاک، قیمت خوب بادام در بازار و شرایط مساعد کشت بادام در منطقه را از جمله عموامل ترغیب کشاورزان به کشت بادام برشمردند.
در ادامه این نشست افرنجه دهیار روستای چیر به نمایندگی از دهیاران شرط مشارکت مردمی، جلوگیری از آتش سوزی، شناخت نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها را استفاده از نیروهای بومی همان محل دانستند که در صورت ایجاد نعمت آب و برق و گاز و حمایتهای دولتی جهت توسعه روستاها همت مردم بومی در جهت حفظ منابع ملی دو چندان خواهد شد.

خنجری معاون فرماندار شهرستان کهگیلویه ضمن دفاع از حفظ منابع ملی ابراز داشتند که متاسفانه گاهی جهت توسعه مناطق بالاجبار به بخشی از منابع طبیعی تعرض میشود اما همواره سیاست و تلاش تمامی ادارات و نهادهای مربوطه رساندن کمترین خسارت به منابع خدادیست که باید تلاش شود درصد آن را به پایین ترین حد ممکن برسانیم.

درپایان این نشست حکمتیان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد به جمع بندی مطالب پرداختند و ضمن سفارش به تسهیلگران این حوزه جهت فرهنگ سازی، تلاش بیش از پیش را خواستار شدند.

غلام حسین حکمتیان با بیان اینکه منابع طبیعی کمترین سهم را از توزیع اعتبارات استانی دارد، گفت: اگر می‌خواهیم به مراتع و جنگل‌های ما دست درازی نشود باید در حوزه اعتبارات توجه بیشتری به این حوزه شود.

مدیرکل منابع طبیعی با اشاره به مزایای کشت گیاهان دارویی ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها را از جمله این مزایا برشمرد.

حکمتیان با اشاره به اینکه توزیع آبگرمکن‌های خورشیدی از سال ۹۲ در استان ما شروع شده گفت: این آبگرمکن‌های به صورت رایگان در اختیار روستاییانی قرار گرفته است که از نعمت گاز محروم می باشند و أین امر باعث کاهش ۴۰درصدی قطع درختان خواهد شد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت