پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 22 بهمن 1397 ساعت 22:11:: شناسه خبر: 50846

با کسب 2 سیمرغ بلورین در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر؛

«قصرشیرین» کام مردم کهگیلویه و بویراحمد را شیرین کرد

فیلم سینمایی «قصر شیرین»، که در یاسوج فیلمبرداری شده با کسب دو سیمرغ به کار خود در جشنواره فیلم فجر پایان داد و در رده چهارم قرار گرفت.

پایگاه خبری صدای جنوب:

آیین اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر دوشنبه شب ۲۲ بهمن ماه با معرفی برگزیدگان بخش های مختلف به کار خود پایان داد.

در این بین فیلم قصرشیرین ساخته رضا میرکریمی کارگردان برجسته کشور که فیلم خود را در شهر یاسوج ساخته بود موفق به دریافت دو سیمرغ بلورین فیلمنامه و موسیقی متن شد.

 

فیلم رضا میرکریمی همچنین توانست برگزیده بهترین بازیگر نفش اول مرد با بازی حامد بهداد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین بازیگر مکمل مرد با بازی بازیگر خردسال یونا تدین و همچنین برگزیده بهترین کارگردانی و بهترین فیلم شود.

در بخش بهترین جلوه‌های ویژه میدانی

در این بخش از میان محسن روزبهانی (۲۳نفر)، ایمان کرمیان (سمفونی نهم)، آرش آقابیک (شبی که ماه کامل شد)، ارشا اقدسی (قسم)، ایمان کرمیان (ماجرای نیمروز؛ رد خون)، جایزه به ایمان کرمیان به خاطر فیلم «ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون» رسید.

در بخش بهترین جلوه‌های ویژه بصری

در این بخش جواد مطوری (مسخره باز)، محسن خیرآبادی، رضا میثاقی، شهاب نجفی (غلامرضا تختی)، هادی اسلامی و امیرسحر خیز (۲۳ نفر)، جواد مطوری (سرخپوست) و سینا قویدل (ماجرای نیمروز: رد خون) نامزد شده‌اند که جایزه به جواد مطوری به خاطر فیلم «مسخره‌باز» رسید.

در بخش بهترین چهره پردازی

در این بخش از میان ایمان امیدواری (شبی که ماه کامل شد)، مجید اسکندری (سمفونی نهم)، شهرام خلج (ماجرای نیمروز: رد خون)، سعید ملکان (غلامرضا تختی)،  ایمان امیدواری (مسخره باز) و عباس عباسی (۲۳ نفر)، ایمان امیدواری به خاطر فیلم «شبی که ماه کامل شد» جایزه بهترین گریمور را دریافت کرد.

در بخش بهترین طراحی لباس

محمدرضا شجاعی (شبی که ماه کامل شد)، مشکین مهرگان(سمفونی نهم)، محمدرضا شجاعی(ماجرای نیمروز: ردخون)، امیر ملک پور(غلامرضا تختی) و الهام معین(مسخره باز) در این بخش کاندیدا شده بودند که سیمرغ بلورین به محمدرضا شجاعی به خاطر فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.

در بخش طراحی صحنه

از میان سهیل دانش (مسخره باز)، محمدرضا شجاعی (شبی که ماه کامل شد)، کیوان مقدم (غلامرضا تختی). محسن نصراللهی (متری شیش و نیم و سرخپوست) و کامیاب امینی عشایری (۲۳ نفر)، کیوان مقدم با فیلم «غلامرضا تختی» عنوان برترین طراح صحنه را به خود اختصاص داد.

در بخش بهترین صدابرداری

ایرج شهزادی (متری شیش و نیم)، مسیح سراج (پالتو شتری)، بهمن اردلان و احمد اردلان (۲۳ نفر)، منصور شهبازی (طلا) و مهدی ابراهیم‌زاده (قسم) کاندیدای بهترین صدابرداران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هستند و جایزه را ایرج شهزادی به خاطر فیلم «متری شیش و نیم» دریافت کرد.

در بخش بهترین صداگذاری

امیرحسین قاسمی (متری شیش و نیم)، حسین ابوالصدق (سمفونی نهم)، مهرشاد ملکوتی (ماجرای نیمروز: رد خون)، امیرحسین قاسمی (غلامرضا تختی) و آرش قاسمی(شبی که ماه کامل شد) در این بخش نامزد بودند و سیمرغ بلورین برترین صداگذار به مهرشاد ملکوتی به خاطر فیلم «ماجرای نیمروز؛ رد خون» رسید.

در بخش بهترین تدوین

از میان محمدرضا موئینی (سمفونی نهم)، بهرام دهقانی (متری شیش و نیم)، خشایار موحدیان (قسم)، محمد نجاریان (ماجرای نیمروز:ردخون) و میثم مولایی (غلامرضا تختی)، بهرام دهقانی به خاطر فیلم «متری شیش و نیم» به عنوان برترین تدوینگر معرفی شد.

شهیدی فرد از فیلمسازان تقاضا کرد از سال آینده پلان‌های بیشتری در اختیار جشنواره قرار دهند تا شاهد پلان‌های تکراری برای مراسم اختتامیه نباشیم. وی خاطرنشان کرد تا ۷ دقیقه استاندارد جهانی است.

در بخش بهترین موسیقی متن

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به امین هنرمند برای فیلم «قصر شیرین» رسید. در این بخش پیمان یزدانیان (متری شش و نیم و بنفشه آفریقایی)، امین هنرمند (قصر شیرین)، افشین عزیزی (غلامرضا تختی)، مسعود سخاوت دوست (شبی که ماه کامل شد)، کریستف رضاعی (ناگهان درخت و سال دوم دانشکده من) نامزد شده بودند.

در بخش بهترین فیلمبرداری

از میان حمید خضوعی ابیانه (غلامرضا تختی)، هومن به‌منش (متری شیش و نیم)، شهرام نجاریان (خون خدا)، علی قاضی (مسخره باز)، هادی بهروز (ماجرای نیمروز؛ ردخون) و مسعود سلامی (آشفته‌گی)، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبردار به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم «غلامرضا تختی» رسید. برگزیده این بخش به دلیل سفر خارج از کشور، در مراسم اختتامیه حضور نداشت.

محمود کلاری در همین بخش اعلام کرد که سطح فیلمبرداری هنرمندان ایرانی از فیلمبرداران جهانی بالاتر است.

در بخش بهترین نقش مکمل زن

بازی فرشته صدر عرفایی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای او به ارمغان آورد. زهره عباسی (ناگهان درخت)، ژیلا شاهی (قصر شیرین)، فرشته صدرعرفایی (شبی که ماه کامل شد)، نیوشا علیپور (قصر شیرین) و پانته‌آ پناهی‌ها (درخونگاه) نامزدهای این بخش بودند.

صدر عرفایی آرزو کرد که دنیای ما دنیای عشق در برابر تکفیر باشد.

در بخش بهترین نقش مکمل مرد

همچنین بازی علی نصیریان در فیلم «مسخره‌باز» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای او به همراه داشت. آرمین رحیمیان (شبی که ماه کامل شد)، نوید محمدزاده (متری شیش و نیم)،حسن پورشیرازی (قسم)، یونا تدین (قصر شیرین)، علی نصیریان (مسخره باز)، جواد عزتی (ماجرای نیمروز: رد خون) در این بخش نامزد شده بودند.

باشه آهنگر هنگام اعلام جایزه بهترین‌ بازیگر مکمل مرد گفت: اعتراف می‌کنم انتخاب سختی بود.

علی نصیریان نیز در سخنانی ضمن تمجید از همایون غنی‌زاده، کارگردان فیلم «مسخره‌باز»، او را یکی از آتیه‌داران سینمای ایران قلمداد کرد و گفت که کار با او را ـ که در جایگاه نوه‌اش است ـ بسیار پسندیده است.

مشایخی پس از خوش و بش با نصیریان گفت: اولین کار تئاترم را با نصیریان انجام دادم. او همسر عزیزش را از دست داده، نمی‌خواستم تسلیت بگویم. قربانش بروم.

در بخش انیمیشن، سیمرغ بلورین جشنواره تعلق گرفت به آخرین داستان به کارگردانی اشکان رهگذر.

وی پس از دریافت خود از استودیو هورخش و خانواده‌اش که ۹ سال تحمل کردند تا این فیلم ساخته شود، تشکر کرد.

در بخش هنر و تجربه، سیمرغ بلورین جشنواره تعلق گرفت به فیلم سینمایی «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده.

او این بار بر خلاف جایزه قبلی، روی صحنه آمد و گفت: سیمرغ اول را نگرفتم، چون جایزه‌اش را نگرفتم؛ چون آن سیمرغ را دوست نداشتم، چون فیلمم نگاه نویی به جشنواره تزریق نکرد. اما این سیمرغ را می‌گیرم. وی سپس در کمال تعجب گفت به من اجازه دهید سلیقه شخصی‌ام را اعمال کنم و این سیمرغ را نگیرم!

در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن

مهناز افشار (قسم)، الناز شاکردوست ( شبی که ماه کامل شد)، ژاله صامتی (درخونگاه)، بهنوش طباطبایی (ماجرای نیمروز: رد خون) و فاطمه معتمدآریا (بنفشه آفریقایی) در این بخش نامزد شده بودند که سیمرغ بلورین به الناز شاکردوست به خاطر بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.

مادر شهیدان منصوری هم در سالن حضور داشت و مورد تشویق قرار گرفت.

در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد

حامد بهداد (قصر شیرین)، امین حیایی (درخونگاه)، هوتن شکیبا (شبی که ماه کامل شد)، پیمان معادی (متری شیش و نیم) و نوید محمدزاده (سرخپوست) در این بخش نامزد شده بودند که سیمرغ بلورین به هوتن شکیبا به‌خاطر بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.

در بخش بهترین فیلمنامه

محسن قرایی، محمد داوودی برای فیلمنامه «قصر شیرین» بهترین فیلمنامه‌نویسان جشنواره سی و هفتم فجر شدند. محسن تنابنده (قسم)، محسن قرایی، محمد داوودی (قصر شیرین)، نیما جاویدی (سرخپوست)، پرویز شهبازی (طلا)، نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی (شبی که ماه کامل شد) نامزدهای این بخش بودند.

جایزه ویژه هیأت داوران به نیما جاویدی به خاطر فیلم «سرخپوست» تعلق گرفت. او در سالن حضور نداشت و مدیر تولید فیلم جایزه را به جای او دریافت کرد.

در بخش بهترین کارگردانی

بهرام توکلی (غلامرضا تختی)، نیما جاویدی (سرخپوست)، نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد)، سعید روستایی (متری شیش و نیم)، رضا میرکریمی (قصرشیرین) و محمدحسین مهدویان (ماجرای نیمروز:ردخون) نامزدهای بهترین کارگردان بودند که این عنوان به نرگس آبیار، کارگردان فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.

در بخش بهترین فیلم

«شبی که ماه کامل شد» بهترین فیلم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شد. سرخپوست (تهیه کننده مجید مطلبی)، شبی که ماه کامل شد (تهیه کننده محمدحسین قاسمی)، غلامرضا تختی (تهیه کننده سعید ملکان)، متری شیش و نیم (تهیه کننده سیدجمال ساداتیان)، ماجرای نیمروز:ردخون (تهیه کننده سیدمحمد رضوی) و قصر شیرین (تهیه کننده رضا میرکریمی) نامزدهای این بخش بودند.

در بخش فیلم برگزیده مردمی

شاهسواری مدیرعامل خانه سینما قبل از اعلام آرای مردم گفت: بقیه نهادهای کشور باید از سینما یاد بگیرند که چگونه می‌شود همدل بود و معرفت به‌ خرج داد. ما زخم نمی‌زنیم، سینمای ایران مرهم زخم‌هاست.

وی افزود: صاحبان فیلم‌ها اگر بخواهند، آرای فیلم‌ها به شکل خصوصی به آن‌ها اعلام می‌شود.

در این بخش، فیلم‌های متری شیش و نیم، سرخپوست، رد خون، تختی و شبی که ماه کامل شد، حائز بیش‌ترین آرا شدند که فیلم «متری شیش و نیم» با در اختیار گرفتن ۸۸.۲۵ درصد آرای مردم به عنوان بهترین فیلم از نگاه آنان انتخاب شد.

کارگردان متری شیش و نیم در پایان این مراسم، خطاب به وزیر ارشاد گفت: خیلی دنبال شما می‌گشتیم. من پشت دستم را داغ می‌کنم از این به بعد پلیس از جلوی دوربینم که هیچ، از پشت دوربینم هم رد شود!

** ناکام های جشنواره

بنابراین از میان ۲۵ فیلم بخش سودای سیمرغ فیلم های «آشفتگی» به تهیه کنندگی و کارگردانی فریدون جیرانی، «ایده اصلی» به تهیه کنندگی و کارگردانی آزیتا موگویی، «بنفشه آفریقایی» به تهیه کنندگی علیرضا شجاع نوری و کارگردانی مونا زندی حقیقی، «پالتو شتری» به تهیه کنندگی مجید شیخ انصاری و کارگردانی مهدی علی‌میرزایی، «تیغ و ترمه» به تهیه کنندگی علی قائم مقامی و کارگردانی کیومرث پوراحمد، «جمشیدیه» به تهیه کنندگی محمدصادق آذین و کارگردانی یلدا جبلی، «خون خدا» به تهیه کنندگی سیاوش حقیقی و کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی، «درخونگاه» به تهیه کنندگی منصور سهراب پور و کارگردانی سیاوش اسعدی، «سال دوم دانشکده من» به تهیه کنندگی مسعود ردایی و کارگردانی رسول صدرعاملی، «سمفونی نهم» به تهیه کنندگی زینب تقوایی و کارگردانی محمدرضا هنرمند، «طلا» به تهیه کنندگی رامبد جوان و محمدحسین شایسته و کارگردانی پرویز شهبازی، «قسم» به تهیه کنندگی جلیل شعبانی و کارگردانی محسن تنابنده، «مردی بدون سایه» به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا رییسیان، «ناگهان درخت» به تهیه کنندگی پیمان معادی و کارگردانی صفی یزدانیان دستشان از دریافت سیمرغ باز ماند.
آیین اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هم اکنون بصورت مستقیم از شبکه نمایش سیما پخش شد.
سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان فرهنگی و هنری شامگاه ۹ بهمن در پردیس تئاتر تهران آغاز به کار کرد.
در این دوره از جشنواره به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده‌، ۲۲ فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ)، ۳ اثر در بخش پویانمایی، ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو، ۷ فیلم کوتاه و ۵ مستند به رقابت پرداختند.
نمایش عمومی فیلم‌ها در پردیس سینمایی ملت تهران و ۵۶ سالن سینما در مراکز استان‌ها تا ۲۲بهمن ماه ۹۷(امشب) ادامه یافت.
سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر دوشنبه شب ۲۲ بهمن ماه ۹۷ ( امشب) با معرفی و تجلیل از برگزیدگان این دوره جشنواره به کار خود پایان داد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت