پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 30 اردیبهشت 1398 ساعت 16:02:: شناسه خبر: 56324

پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیازمند اختصاص اعتبار است

سید ایرج کاظمی‌جو اظهار داشت: پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیازمند اختصاص اعتبار است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

اتفاقات اخیر دیشموک و آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی در این منطقه تا حدودی دیشموک را کانون توجهات قرار داده است.از همین رو برخی از مسیولان استانی و شهرستانی در نشستی علل و راه های مقابله با این اسیب های اجتماعی را بررسی نمودند.

حجت‌الاسلام راوند امام جمعه دیشموک به موضوع بی‌عدالتی در توزیع اعتبارات اشاره می‌کند و می‌گوید: آسیب‌های اجتماعی معلول بی عدالتی در توزیع اعتبارات فرهنگی و بی‌توجهی مسؤولان نسبت به این بخش است.
امام جمعه دیشموک گفت: سال‌ها است روستاهای پاپر و رودسمه در انتظار احداث یک پل برای رفت و آمد هستند این در حالی است که ظرف یک هفته به همت سپاه و ارتش ۴۰ پل در مناطق سیل‌زده احداث شده است.
وی با بیان اینکه بخشی از معضلات نشات گرفته از ترک تحصیل است، تصریح کرد: دانش‌آموزانی در دیشموک به خاطر تنبیه بدنی از سوی معلمان مجبور به ترک تحصیل شده و از تحصیل باز ماندند. بالاخره آسیب‌های اجتماعی بسیار است و مسؤولان وظیفه دارند راهگشایی کنند.
حجت الاسلام راوند با بیان اینکه برخورد نا مناسب معلمان انگیزه برای تحصیل را از دانش‌آموزان سلب کرده است، ادامه داد: فضاهای آموزشی در بخش خسته کننده است.
راوند ادامه داد: این‌ها علت‌هایی است که در بلند مدت باعث خودکشی جوانان و نوجوانان می‌شود.
امام جمعه دیشموک با بیان اینکه نهادهای فرهنگی در ابن بخش وظیفه خود را انجام نمی‌دهند استقرار نمایندگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و احداث خوابگاه شبانه‌روزی دخترانه را از نیازهای ضروری دیشموک عنوان کرد.
وی گفت: بهزیستی به عنوان نهاد پیگیری و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکنون یک جلسه برگزار نکرده است و می‌گویند هیچ بودجه‌ای از استان کهگیلویه و بویراحمد به ما نمی‌رسد.
راوند با بیان اینکه مسؤولان در رسانه‌ها از انجام یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کار فرهنگی در استان خبر می‌دهند، ادامه داد: آیا دیشموک جز این استان نیست و نباید سهمی از این اعتبارات داشته باشد؟
راوند با اشاره به فعالیت حجت‌الاسلام آذری‌نژاد معروف به روحانی قصه‌گو در روستاهای بخش گفت: آقای آذری‌نژاد دلسوزانه کار می‌کند.
آذر صفایی‌نیا مدیرکل امور بانوان کهگیلویه و بویراحمد که این روزها مورد انتقاد هم قرار گرفته بود که چرا او به موضوع دختران دیشموک ورود نمی‌کند و جلسه‌ای هم در این بخش برگزار نکرده است، بار سفر تعهد و مسئولیت را می‌بند و به دیشموک می‌رود. صفایی‌نیا با اشاره به شیوع آسیب اجتماعی خودکشی در بین دختران این بخش می‌گوید: خودکشی معلول علت‌های مختلفی است و نمی‌توان صرفاً به یک مورد ربط داد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از معضلات بخش دیشموک به ویژه دختران ترک تحصیل است و این ترک تحصیل دلایل متعددی مثل فقر، نبودن راه ارتباطی و.. دارد
وی در پاسخ به جوانی که از حضور دیر هنگام مدیرکل بانوان گلایه داشت، گفت: چرا تاکنون جوان دیشموکی درخواست سازمان مردم نهاد برای پیگیری مشکلات نداده و دغدغه نداشته است؟ چرا شما راه حوزه بانوان استانداری را بلد نبودی و مطالبه نکردی؟ غیر از این است که عار می‌دانید در یک استان کاملاً مردانه از یک زن کمک بگیری؟
صفایی که گویا دل پُری دارد از مردانی که مسئولیت دارند و فقط پُز دادنش را بلد هستند، تصریح کرد: من امروز به عنوان نماینده زنان در دیشموک از شما مطالبه دارم چرا پیگیری مشکلات زنان نبودی؟ اجازه دهید امروز صدای من بلندتر از مرد باشد.
وی با بیان اینکه امور بانوان ستادی است و نقش تعامل و بین بخشی دارد، افزود: پول ندارم اجازه و تخصص هم ندارم که به جای ادارات کارگاه برگزار کنم.
وی گفت: در اجرای برنامه‌ها از مجموعه ادارات کمک می‌گیرم و دانشگاه علوم پزشکی تاکنون در اجرای برنامه‌های حوزه بانوان از جمله بهداشت بلوغ دختران نوجوان و غربال‌گیری سرطان‌های شایع زنان همکاری خوبی داشته است.
صفایی تصریح کرد: مجموع اعتبارات حوزه بانوان در سال گذشته ۱۰۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان از محل پنج صدم درصد اعتبارات هزینه‌ای استان بود که برای یک بار در قانون بودجه مصوب شد.
وی با بیان اینکه اعتبار حوزه بانوان ناچیز است، ادامه داد: معتقدند حوزه بانوان باید از مسیر تعامل بین بخشی کارش انجام شود و شاید به این برمی‌گردد که خانم‌ها توان دارند با دست خالی کار کنند.
صفایی گفت: سهم دیشموک از توزیع بین بخشی هفت میلیون تومان بود که با کسر دو میلیون بابت مالیات و بیمه به پنج میلیون رسید، این اعتبار برای برگزاری کارگاه مشاوره ازدواج در یکی از روستاهای پر خطر، جشنواره اجتماعی، فرهنگی برای ۱۰۰ کودک، طرح تاب آوری اجتماعی برای کارگاه ۳۰ نفره در نظر گرفته شد.
وی با بیان اینکه برای احداث مجتمع شبانه‌روزی دخترانه در دیشموک رایزنی و تلاش داشتم اما تاکنون نتیجه نداده است، گفت:۹ ماه است درگیر خوابگاه دختران هستم اما به علت مشکلاتی از قبیل معارض و نبود مالکیت مانده است.
صفایی گفت: در صورتی که مردم برای اهدای زمین مشارکت داشته باشند امیدوارم مطالبه به حق مردم در آینده نزدیک عملی شود.
همه در مقابل دیشموک و تمام نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد مسئولیت داریم و هیچ کسی نباید زیر بار مشکلات و گرفتاری‌های دیشموک شانه خالی کند. دیشموک متعلق به کهگیلویه و بویراحمد، متعلق به هم مردم استان و ایران است. از استاندار کهگیلویه و بویراحمد گرفته تا معاون سیاسی، مدیرکل امور اجتماعی و همه و همه باید دغدغه دیشموک را داشته باشیم و ضرورت دارد که کاروان مدیران فرهنگی و اجتماعی استان در رأس آن استاندار به این منطقه سفر کنند و حرف پدران و مادران نگران آن منطقه را هم بشنوند.

سید ایرج کاظمی‌جو نیز اظهار داشت: پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیازمند اختصاص اعتبار است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان سهم شهرستان کهگیلویه در زمینه اعتبارات آسیب‌های اجتماعی را اعلام کند، ادامه داد: مدیران کل هر حوزه را به دهدشت بیاورید شفاف سازی کنند در زمینه آسیب‌های اجتماعی چه میزان اعتبار دادند و چه برنامه‌ای داشتند.

کاظمی‌جو با اشاره به دغدغه راه‌اندازی نمایندگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیشموک گفت: مجوز ادارات فرهنگی در بخش‌ها را غیر قانونی می‌دانند با این حال درصدد بودیم نمایندگی راه‌اندازی شود اما همکاری لازم صورت نگرفت.

وی در خصوص همکاری این اداره با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در دیشموک افزود: به جز یک مورد جشنواره عکس که برگزاری آن را غیر ضروری و فاقد خروجی می‌دانم در سایر موارد همواره همکاری و حمایت از فرزندان دیشموک داشته و دارم.

این مسؤول با اشاره به موج مخالفت‌ها در برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری دیشموک گفت: در برگزاری این جشنواره با خیل و سیل عظیمی از مخالفت‌ها مواجه شدیم چون اعتقاد داشتند با این برنامه ممکن است آرای فلانی جابه‌جا شود؛ به خاطر همین کارها است که می‌گویند سیاست در کهگیلویه با هیچ کجای جهان قابل مقایسه نیست.

کاظمی‌جو افزود:از اعتبارات فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۳  درصد در حوزه فرهنگ و ۷۷ درصد در حوزه‌های دیگر و ادارات و نهادهای دیگر هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه‌ها باید به سازمان‌های مردم نهاد واگذار شود  فعالیت سمن بلادشاپور را خوب توصیف کرد و گفت: جوانان دغدغه‌مند این سمن در بخش دیشموک وارد عمل خواهند شد.

کاظمی‌جو همچنین از اعلام آمادگی جهت برگزاری شورای فرهنگ عمومی شهرستان با موضوع آسیب‌های اجتماعی در دیشموک خبر داد و گفت: لازم است آسیب‌ها در یک کارگاه تخصصی ویژه بررسی شود.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت