پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 14 خرداد 1398 ساعت 02:03:: شناسه خبر: 56778

امید آفرینی و افزایش سرمایه اجتماعی میراث امام خمینی (ره)

بنیانگذار جمهوری اسلامی تلاش کردند بر اساس رویکرد مکتبی و برپایه تعالیم غنی اسلام، فرایند نهادسازی برای ساماندهی امور کشور در عرصه‌های مختلف صورت گیرد. تأسیس سپاه، کمیته انقلاب، جهاد سازندگی، نیروی مقاومت بسیج، بسیج دانش آموزی و دانشجویی، بسیج سازندگی و انجمن‌های اسلامی دانش آموزی و دانشجویی در همین راستا صورت گرفت و سرمایه بزرگ جوان کشور را برای اداره جامعه بکار گرفت..

پایگاه خبری صدای جنوب:

 امید آفرینی به ویژه در بین قشر جوان و بانوان که منجر به افزایش مشارکت آنان در عرصه های مختلف کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی شد، سرمایه اجتماعی و میراث ماندگار امام خمینی (ره) در ایران اسلامی است.

به گزارش ایرنا، جامعه شناسان معتقدند که افزایش سرمایه اجتماعی در ایجاد نظم، پویایی، دست یابی به پیشرفت و افزایش اعتماد، تعامل، احساس امنیت و مشارکت افراد مختلف جامعه در عرصه‌های گوناگون اثرگذار است.

به گفته این کارشناسان، برخورد صادقانه همراه با اعتماد رهبران یک کشور با احاد مختلف جامعه بویژه قشر تأثیرگذار جوان از یک سو موجب امیدآفرینی در جامعه شده و از سوی دیگر سرمایه اجتماعی

لازم برای حفظ کشور در مقابل تهدیدهای دشمنان را ایجاد می‌کند و امام خمینی (ره) با درایت و تیزهوشی توانست با این دو عامل مهم انقلاب نوپای اسلامی را از گردنه‌های خطرناکی عبور دهد.

احمد باقری کارشناس امور سیاسی می‌گوید: امام خمینی انقلاب اسلامی را با داشتن سرمایه اجتماعی عظیم مردمی پیروز کرد و در حالی که انقلاب از هر سو مورد حمله دشمنان قسم خورده قرار داشت امام با تزریق روحیه امید و خودباوری به سرمایه عظیم مردمی انقلاب نوپا در مقابل دشمنان پیروز کرد.

وی تاکید کرد: یکی از رهبری‌های مثال زدنی امام خمینی (ره) در جنگ و دفاع مقدس به منصه ظهور گذاشته شد. امام به جوانان کم سن و سال اعتماد کرد و امید و خودباوری را در درون آنان شعله ور کرد

و همین جوانان ارتش کلاسیک و تا دندان مسلح بعث عراق با نیروی اراده و ایمان شکست داد و حیرت کارشناسان نظامی جهان را در پی داشت.

جوانانی که دیروز جنگ را اداره کردند پس از جنگ با امید فراوان دست به کارهای بزرگی زدند و در عرصه‌های مختلف موجب عزت و افتخار کشور شدند.

نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی نشان می‌دهد امام از سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بر نگاه عادلانه به همه اقشار جامعه از جمله زنان، جوانان، کارگران و کسبه تاکید داشتند و سپردن منصب‌های کلیدی به جوانان کم و سن سال، افزایش زیرساخت‌های زندگی در مناطق محروم و باز شدن پای زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی از نتایج این توجه بود.

** امام خمینی (ره) و جوانان

بنیانگذار جمهوری اسلامی تلاش کردند بر اساس رویکرد مکتبی و برپایه تعالیم غنی اسلام، فرایند نهادسازی برای ساماندهی امور کشور در عرصه‌های مختلف صورت گیرد. تأسیس سپاه، کمیته انقلاب، جهاد سازندگی، نیروی مقاومت بسیج، بسیج دانش آموزی و دانشجویی، بسیج سازندگی و انجمن‌های اسلامی دانش آموزی و دانشجویی در همین راستا صورت گرفت و سرمایه بزرگ جوان کشور را برای اداره جامعه بکار گرفت..

امام‬ خمینی‬ (ره) اگرچه خود جوان نبودند اما شناخت راستینی از خواسته‌های جوانان داشتند.‏

دیدگاه‌های از آن عالم فرزانه با نام جوانان از دیدگاه امام خمینی (ره) توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) استخراج و از سوی مؤسسه چاپ و نشر عروج به چاپ رسیده است.

‏‏ حضرت امام خمینی (س) در نظریات فقهی و اجتهادات خود به دو عنصر زمان و مکان توجه داشتند تا جایی که احکام و برنامه‌های دین را به عنوان برنامه زندگی متناسب با پیشرفت زمان در نظر می‌گرفتند و نتیجه آن میدان دادن به جوانان بود.

**امام خمینی (ره) و زنان

امام خمینی (ره) در حوزه زنان دیدگاه متفاوت از برخی از مراجع هم عصرشان داشتند که مثبت بودن دیدگاه ایشان نسبت به رفتن دختران به دبیرستان‌ها و دانشگاه مصداق‌هایی از این ادعاست.

در حوزه سیاست هم امام کلامی دارند که مشهور است و اما همچنان نیازمند به تبیین و تفسیر است: زنان باید در مقدرات مملکت دخالت کنند، (کتاب صحیفه سجادیه جلد ۶ صحفه ۳۰۱) که وقتی یک مرجع دینی از باید سخن می‌گوید معنای آن وجوب اجرای حکم است و وقتی می‌فرمایند: دخالت در مقدرات اساسی فقط منظور مشارکت یا ایفای نقش نیست؛ بلکه به معنی حضور جدی زنان در جاهایی است که در مورد مقدرات اساسی کشور تصمیم گیری می‌شود.

با این تفاسیر حضور زنان در شوراهای عالی، مجمع تشخیص مصلحت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیأت وزیران، مجلس شورای اسلامی برگرفته از مبانی فکری و دیدگاه‌های امام است و اینک هم این سخن حضرت امام را هم مسئولان و هم خود زنان جامعه بایستی جدی گرفته و برای تحقق آن تلاش کنند.

نظر حضرت امام در واقع بسیار مترقی و به روز و پاسخگوی نیازهای زنان جامعه عصر خود بود.

ورود خانم منیره گرجی به مجلس خبرگان قانون اساسی، اعزام هیأتی با حضور خانم دباغ برای ارسال پیام به گورباچف، فرماندهی نظامی یک زن (خانم دباغ به عنوان فرمانده سپاه همدان) و مواردی از این قبیل همگی به این منظور بود که سدها و تابوها و تفکرات متحجرانه نسبت به حضور زنان در عرصه‌های مختلف شکسته شود و الگویی باشد تا شاگردان و پیروان مکتبشان این راه را ادامه دهند.

** امام خمینی (ره) و پابرهنگان

راه اندازی نهادهایی مانند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته امداد و بسیج مستضعفان نمونه‌هایی از عزم پیر جماران برای بهبود وضع مستضعفان بود.

امام خمینی (ره) در ۲۰ جمادی الاخر ۱۳۲۰ ه. ق مصادف با میلاد دخت گرامی پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله گام به دنیا آمد و نام پدرش آیت الله شهید سید مصطفی موسوی و نام مادرش هاجر احمدی بود.

**دیدگاه صاحب نظران

امام جمعه باشت ارتباط دو سویه بنیانگذار جمهور اسلامی ایران با اقشار مختلف جامعه و زنان را برگ برنده این عالم فرزانه در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس دانست.

حجت الاسلام عبدالرحیم عبودی افزود: برپایی آئین استقبال از امام خمینی (ره) در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ و تشییع میلیونی در خرداد سال ۱۳۶۸ مصداق جایگاه امام راحل در قلب اقشار مختلف بود.

وی با اشاره به سپردن فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دست جوانی مانند محسن رضایی ابراز داشت: این امر اوج نگاه و اعتماد امام راحل به جوانان بود.

امام جمعه باشت با یادآوری مظلومیت زنان مناطق محروم به ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد از مشارکت اجتماعی گفت: راهیابی زنان و دختران به دانشگاه‌ها زمینه حضور آنان در عرصه‌های مختلف را فراهم کرد.

وی با یادآوری اهمیت نقش رسانه‌های ارتباط جمعی در تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) عنوان کرد: آن مرجع عالیقدر با اشراف کامل به ویژگی‌های همه اقشار جامعه و درک شرایط آنان کلامی تأثیرگذار داشت که باید همواره برای نسل جوان بازخوانی شود.

وی با بیان اینکه عشق جوانان به امام راحل برای بسیاری از افراد نسل جوان امروز جای سوال دارد عنوان کرد: از همه استادان دانشگاهی درخواست می‌شود که در سنگرهای علم و دانش مصداق‌های ارتباط دوسویه امام و جوانان را تشریح کنند.

وی با اشاره به اینکه راه برون رفت از آسیب‌های اجتماعی کنونی توجه به جایگاه زن و جوانان است، تاکید کرد: نگاه عادلانه به همه اقشار جامعه نیاز جامعه امروز است که همواره رهبر انقلاب اسلامی به آن توجه ویژه دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد گچساران گفت: توجه ویژه به سه قشر پابرهنه و فقیر، زنان و جوانان نتیجه اندیشه‌های امام راحل بود.

محمود اسدپور افزود: امام خمینی مستضعفان را ولی نعمتان و خدمت به آنان را مایه افتخار می‌خواند.

وی تصریح کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی همواره به مسئولان توصیه می‌کرد به همه اقشار جامعه به ویژه اقشار زافقیر توجه داشته باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گچساران حضور آکنده از حزن میلیون‌ها نفر در آئین وداع با امام راحل گوشه‌ای از بازتاب اندیشه‌های وی در قلب ملت بود.

امام خمینی (ره) در ۲۰ جمادی الاخر ۱۳۲۰ ه. ق مصادف با میلاد دخت گرامی پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله گام به دنیا آمد و نام پدرش آیت الله شهید سید مصطفی موسوی و نام مادرش هاجر احمدی بود.ایرنا-گچساران

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت