پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 12 مرداد 1398 ساعت 17:05:: شناسه خبر: 58379

روزهای پررونق کشاورزی در کهگیلویه وبویراحمد و کام شیرین کشاورزان هم استانی

امسال پس از چند سال خشکسالی پیاپی امید به میان کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی برگشت.افزایش ۲.۵ برابری برداشت محصولاتی چون گندم و کلزا و افزایش سطح زیر کشت محصولات جالیزی و ذرت حکایت وضعیت مطلوب کشاورزی در استان دارد و در این بین نباید از مدیریت و برنامه ریزی مناسب و اصولی مدیران جهادکشاورزی از جمله الیاس تاج الدینی رییس سازمان جهادکشاورزی غافل شویم.

پایگاه خبری صدای جنوب:

بارندگی های مناسب سال زراعی جاری رونق خاصی به کاشت محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد بخشید به گونه ای که با افزایش سطح زیر کشت میزان برداشت بیشتر محصولات به چند برابر پارسال رسید.

سازمان جهادکشاورزی ازهمان ابتدا حضورخودرادر مراحل محتلف پررنگ نمود و علیرغم همه مشکلات به یاری کشاورزان شتافت.

امسال پس از چند سال خشکسالی پیاپی امید به میان کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی برگشت.افزایش ۲.۵ برابری برداشت محصولاتی چون گندم و کلزا و افزایش سطح زیر کشت محصولات جالیزی و ذرت حکایت وضعیت مطلوب کشاورزی در استان دارد.

دولت هم تلاش کرده با افزایش ضریب مکانیزسیون کشاورزی و مبارزه با آفت ها به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد کمک کند.

افزایش کشت و برداشت محصول در کهگیلویه و بویراحمد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۷۳ هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان این استان خریداری شده که نسبت به پارسال حدود ۲.۵ برابر شده است.

عیسی راستین نسب اظهار داشت: امسال ۶۳ هزار تن گندم سیلویی و ۱۰ هزار تن گندم بذری به مراکز خرید تضمینی این محصول در کهگیلویه و بویراحمد تحویل داده شده است در حالیکه پارسال ۳۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شد.

وی بیان کرد: برداشت و خرید تضمینی محصول در کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد و پیش بینی می‌شود تا پایان فصل خرید به ۸۰ هزار تن در استان برسد.

بخش زیادی از محصولات گندم مزارع دیم استان در سال زراعی گذشته به دلیل خشکسالی از بین رفت.

پاییز سال ۱۳۹۷، ۷۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان زیر کشت گندم دیم، ۲۲ هزار هکتار گندم آبی و یکهزار و ۷۰۰ هکتار زیر کشت کلزا رفت.

راستین نسب همچنین از خرید تضمینی ۲ هزار و ۲۰۰ تن محصول دانه‌های روغنی کلزا در مناطق گرمسیری استان خبر داد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان تولید امسال محصول کلزا در این استان نسبت به پارسال نیز بیش از ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

وی بیان کرد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از سه هزار تن دانه روغنی کلزا در کهگیلویه و بویراحمد برداشت شود در حالی که میزان تولید این محصول در سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ تن بود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزایش عملکرد در واحد سطح و بالا رفتن مساحت زیر کشت از دلایل بالا رفتن تولید این محصول است.
راستین نسب بیان کرد: کشت محصول کلزا برای خودکفا شدن در زمینه روغن نباتی از اولویت‌های دولت است.
وی اظهار داشت که محصول کلزا نسبت به دیگر محصولات زراعی آب کمتری نیاز دارد و جایگزین خوبی برای دیگر محصولات زراعی آب بر است.
امسال هر کیلوگرم گندم معمولی به نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم ۱۸ هزار ریال و کلزا به قیمت هر کیلوگرم ۳۴ هزار ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.
برداشت محصولات از پانزدهم اردیبهشت در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکهزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع کهگیلویه و بویراحمد هم زیر کشت دانه ای و علوفه ای رفته است که از این میزان یکهزار و ۶۰۰ هکتار ذرت دانه بوده است.

عیسی راستین نسب اظهار داشت: پیش بینی می شود امسال چهار هزار هکتار از مزارع شهرستان‌های گچساران، باشت، بهمئی، چرام و کهگیلویه زیر کشت محصول ذرت دانه‌ای برود.

وی بیان کرد: بیشترین میزان سطح زیر کشت محصول ذرت کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان‌های گچساران و باشت پیش بینی می‌شود.

راستین نسب تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های خوب امسال میزان کشت محصول ذرت استان نسبت به پارسال افزایش چشمگیری یافته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پارسال ۲ هزار و۷۰۰ هکتار از مزارع استان زیر کشت ذرت رفته بود.

راستین نسب با اشاره به نیاز کشور به ذرت برای تأمین خوراک دام و طیور ابراز داشت: قرار دادن زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی، خرید تضمینی، توزیع بذر و کود از حمایت‌های جهاد کشاورزی برای رونق این محصول در کهگیلویه و بویراحمد است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال سه هزار هکتار از مزارع این استان زیر کشت محصولاتی مانند پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی، هندوانه، خیار سبز، کدو، خربزه و سبزیجات برگی رفت.

عیسی راستین نسب اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های سال زراعی ۱۳۹۷-۹۸ کشت محصولات جالیزی و سبزی در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مبارزه با آفت ها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مبارزه با آفت های مختلف در ۳۵ هزار هکتار از مزارع و مراتع این استان از ابتدای سال جاری تاکنون انجام شده است.

حسین لایقی مطلق اظهار داشت: از این میزان ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار مبارزه با ملخ مهاجر در مزارع و مراتع شهرستان های گچساران و باشت صورت گرفته است.

وی بیان کرد: امسال همچنین ۲۳ هزارو ۵۰۰ هکتار مبارزه شیمیایی و بیولوژیکی با انواع بیماری های مزارع گندم، جو و کلزا انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مبارزه با علف های هرز در سطح ۶۴ هزار از مزارع و باغستان های استان از دیگر خدمات در سال جاری برای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی بوده است.

حسین لایقی مطلق با اشاره به اینکه پایش و ردیابی ملخ های مهاجر از برنامه های مهم در دست اجرای جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است عنوان کرد: تاکنون بیش از ۱۲۵ هزار هکتار از مراتع و مزارع این استان در برابر آفت ملخ با مشارکت کارشناسان و نیروهای داوطلب پایش شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از برنامه ریزی برای انجام مرحله دوم مبارزه و پایش ملخ‌های مهاجم در پاییز استان خبر داد.

افزایش بهره وری از ماشین آلات کشاورزی

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:ضریب بهره وری از تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در این استان به ۱.۳۹ اسب بخار در هر هکتار رسید که نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.

صیدال اسدی افزود: ضریب تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در پایان سال ۱۳۹۶ در کهگیلویه و بویراحمد ۱.۳۲ اسب بخار در هر هکتار بود.
وی با اشاره به اینکه ضریب بهره برداری از تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در کشور ۱.۷ اسب بخار در هر هکتار است عنوان کرد: براساس برنامه ششم توسعه باید این میزان به ۲.۱ اسب بخار در هر هکتار برسد.

هم اکنون بیش از هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه تراکتور، کمباین، انواع ادوات دنباله بند و ادوات زراعی، دام، طیور و شیلات در کهگیلویه و بویراحمد در مراحل مختلف تولید و برداشت محصولات کشاورزی استان بکار گرفته می شود.

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۳۷۰ میلیارد ریال تسهیلات خرید ماشین‌های کشاورزی برای پرداخت به بهره برداران استان در سال جاری اختصاص یافته است ابراز امیدواری کرد: با پرداخت این تسهیلات شاخص بهره گیری از ماشین آلات کشاورزی استان در سال جاری به ضریب کشوری نزدیک تر شود.

اسدی افزود: سهمیه پرداخت تسهیلات تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی برای بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری ۶۳ فقره است.

وی بیان کرد: این تسهیلات با سود ۱۵ درصد و دوره بازپرداخت پنج ساله به متقاضیان پرداخت می شود.

رئیس اداره امور فناوری مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۸۰ درصد از اعتبار مورد نیاز خرید ماشین آلات کشاورزی از طریق تسهیلات بانکی و بقیه با سهم آورده کشاورزان تامین می شود.

وی ابراز داشت: افزایش سرعت و دقت در کار،پایین آمدن نیاز به کار و زحمت کشاورز و کاهش هزینه از مزایای استفاده از این تجهیزات است.

سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

کهگیلویه وبویراحمد دارای ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت