پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 16 شهریور 1395 ساعت 20:06:: شناسه خبر: 5987

هدایت الله خادمی:

نرخ تسعیر ارز در قرارداد با یونیت اینترنشنال در هاله ای از ابهام است/وزارت نیرو پاسخگو باشد

عضو کمیسیون انرژی مجلس، با بیان اینکه نرخ تسعیر ارز در قرارداد با یونیت اینترنشنال در هاله ای از ابهام است، گفت:کمیسیون انرژی پیگیری ها و نظارت خود بر این قرارداد را ادامه خواهد داد تا ایرادات آن رفع شود.

پایگاه خبری صدای جنوب:

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ابهامات اساسی در قرارداد وزارت نیرو و شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه گفت:قرارداد وزارت نیرو با یونیت اینترنشنال برای احداث ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید منعقد شده، البته برخی شنیده ها از قرارداد ۶ هزار مگاواتی حکایت می کند.

به گزارش صدای جنوب،هدایت الله خادمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت افزود: در برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود؛ که سالیانه ۵ هزار مگاوات برق تولید شود که در سال ۸۹ وزارت نیرو به این هدف رسیده و این اتفاق رخ داد، اما پس از آن سیر نزولی طی کرد تا سال ۹۴، که وزارت نیرو حدود ۹۴۰ هزار مگاوات برق تولید کرد.

قرارداد با شرکت عمومی و واسطه ای یونیت اینتاینترنشنال در هاله ای از ابهام وجود دارد

خادمی با بیان اینکه وضعیت تولید برق در کشور خوب نیست و راندمان آن نیز پایین است، ادامه داد: در ایران به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی راندمان پایین است و توربین های داخلی مربوط به نسل گذشته است و راندمان آن حدود ۳۵ درصد است، در حالی که راندمان در دنیا حدود ۵۵ درصد به بالا است.

وی با اشاره به اینکه توسعه تولید برق در کشور ضروری است، یادآور شد:انعقاد قرارداد با خارجی ها مشکلی ندارد، اما قرارداد با یونیت اینترنشنال که یک شرکت عمومی و واسطه ای است و کار اصلی آن تولید و صدور برق نیست و در سبد فعالیت هایش تنوع وجود ندارد، در هاله ای از ابهام وجود دارد.

موقعیت انحصاری یونیت اینترنشنال فرصت انتقال فناوری را از شرکت های داخلی سلب می کند

خادمی با بیان اینکه یونیت اینترنشنال سابقه تولید بیش از ۵ الی ۶ هزار مگاوات تولید برق را ندارد، افزود: در قرارداد با این شرکت باید تجدیدنظر شود، نباید موقعیت انحصاری به این شرکت داده شود و باید با ورود ماشین آلات به کشور از توان داخلی برای ساخت نیروگاه های تولید برق استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه انتقال فناوری در قرارداد با شرکت های خارجی باید در اولویت قرار گیرد، عنوان کرد:اگر بخش قابل توجهی از بازار نیروگاهی کشور بدون در نظر گرفتن سازوکار انتقال فناوری و در شرایط نابرابر در اختیار شرکت های خارجی قرار گیرد، فرصت انتقال فناوری از شرکتهای داخلی سلب می شود و این شرکتها به تدریج تضعیف می شوند.

نرخ خوراک اختصاص داده شده به یونیت اینترنشنال باید مشخص شود

خادمی  با تاکید بر اینکه نرخ خوراک اختصاص داده شده به این این شرکت باید مشخص شود، ادامه داد: با اعطای گاز ارزان به شرکت یونیت اینترنشنال برای صادرات برق، عملاً به صورت غیرمستقیم گاز ارزان به ترکیه صادر خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه باید ایرادات قرارداد با یونیت اینترنشنال رفع شود، بیان کرد: در مورد صادرات برق به ترکیه باید دقت شود، که این برق صادراتی از قیمت صادراتی برق ایران کمتر نباشد و اهلیت شرکت مذکور مشخص شود.

کمیسیون انرژی پیگیری ها و نظارت خود بر  قرارداد یونیت اینترنشنال را  ادامه خواهد داد

وی با اشاره به اینکه کمیسیون زمانی از امضای قرارداد وزارت نیرو و یونیت اینترنشنال مطلع شد که چند روز از انعقاد آن می گذشت، افزود:وزیر نیرو یک بار با حضور در کمیسیون انرژی مجلس در مورد این قرارداد توضیحاتی ارائه داد، اما قطعا کمیسیون پیگیری ها و نظارت خود بر این قرارداد ادامه خواهد داد، تا ایرادات آن رفع شده و شفاف سازی لازم در این زمینه صورت گیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نرخ تسعیر ارز در قرارداد با یونیت اینترنشنال در هاله ای از ابهام است، تصریح کرد: باید قراردادی منعقد شود که منافع ملی ایران حفظ و منافع ملی  دو طرف در نظر گرفته شود

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت