پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 20 شهریور 1398 ساعت 11:06:: شناسه خبر: 60273

یادداشت؛صداوسیمای کهگیلویه وبویراحمد واصرار برفاصله گرفتن بر عزاداری سنتی

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان صدای جنوب است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
بینندگان صدای جنوب می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

عشق به سرور شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در میان همه مردم سرزمین عزیز ایران از دیرباز گرمی دلهای مردمان این خاک محب اهل بیت (ع) بوده است .

پایگاه خبری صدای جنوب

عشق به سرور شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در میان همه مردم سرزمین عزیز ایران از دیرباز گرمی دلهای مردمان این خاک محب اهل بیت (ع) بوده است . هر قسمتی از این خاک برای ابراز علاقه ومحبت و باشرکت در مراسم عزای حسین ابن علی (ع) به فراخور فرهنگ و باورهای خود که متاثر از عوامل متعدد بوده علم عزا به پا می کنند.

درقسمتی از کشور عزیزمان که مشخصا جنوب ونواحی جنوب غربی را شامل می شود از دیرباز شیوه ای خاص که البته اختلافات جزئی هم در بین شان مشهود است ، به روش سنتی -ایجاد حلقه و دایره با گرفتن همدیگر -اقامه عزا می نمایند ، اینکه علت مرسوم شدن این شیوه عزا چیست وچرا مرسوم شده نیاز به واکاوی و تحقیق دارد اما به هرحال کودکان ، نوجوانان و همه اقشار این مناطق ایچنین عزاداری کرده اند و علاقه شان به این سبک از عزاداری هنوز هم بشدت پابرجا ست.

گرچه بنده خود شاید سینه زدن به این سبک را فقط به این دلیل که شاید بعلت فعالیت بدنی قدرت تمرکز در درک بهتر اشعار را کم می کند بدان معترض هستم اما به حال عده ای هم همین سبک را به شیوه ای آرام تر وبا تمرکز بیشتر اجرا می کنند واین مشکل هم حل شدنیست.

اما متاسفانه صدا وسیمای مرکز کهگیلویه وبویراحمد بدون در نظر گرفتن این باور سنتی وکهن مردمان ما در بعضی مناطق ازجمله شهرستانهای کهگیلویه بزرگ تمایل به سبکی تصنعی و نامطلوب در بین مردمان این خطه دارند وگاها در امور اجرای برنامه ها هم دخالت های نا زیبا می کنند .

صدا وسیما که منکر زحمات انها نیستیم ضمن حفظ شان خودیک وظیفه دارد آنهم به تصویر کشیدن آنچه رخ می دهد واین در سایر استانهای دیگر مشهود هست . استان بوشهر هم جوارما کاملا سنتی عزاداری می کنند و تصاویر تلویزیونی خود را با افتخار به دیدگان همه ایرانیان هدیه می کنند، در شهرهای دیگر نیز هر کدام سبک وآیین خاص خود را نمایش واجرا می کنند .

از صدا وسیمای استان صمیمانه تشکر می کنیم بخاطر تمام زحمات این عزیزان در نمایش شور وشعور حسینی مردمان استان مان که مهر تشیع برسینه دارند ،اما حق داریم درخواست به تصویر کشیدن عزاداری مردم ما به سبک خودشان را داریم گرچه معتقدیم وعاظ وسخنرانان میتوانند با سخنرانی های پر مغز و کوتاه قبل ویا درمیان عزاداری اندیشه وشعور حسینی را نیز متدکر شوند تا سینه زنی ما پرمغز تر و اثرگذارتر نیز باشد.

نورالله حمیدی

فرهنگی ازچرام

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت