پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 21 شهریور 1395 ساعت 08:06:: شناسه خبر: 6085

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد :

ثبت ۴ اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی

باقری گفت: ثبت ملی برای گرفتن اعتبار جهت ترمیم و مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی است

پایگاه خبری صدای جنوب:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از ثبت ۴ اثر تاریخی این استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش صدای جنوب  محمود باقری صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون ۲۰۸ محوطه تاریخی، ۱۰ پل، ۱۹ گورستان و دو اثر طبیعی استان ثبت ملی شده اظهار داشت: آثار تاریخی قلعه دیشموک، کوشک کی ابول و گلزار شهید طیب در شهرستان کهگیلویه و قلعه عزیزی در شهرستان بویراحمد نیز هم اکنون با تلاش کارشناسان حوزه میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده است.

وی افزود: صنایع دستی مانند جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، بازی‌های محلی مانند گرنابازی، نان محلی و آیین‌ها و سنت‌های محلی از مهم‌ترین میراث معنوی استان کهگیلویه و بویراحمد است که تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد آیین استقبال از ماه محرم در روستای امامزاده علی(ع) چرام، مراسم نذری روستای دشت‌رز بویراحمد، دمام زنی حسینیه حضرت قاسم(ع) گچساران، مویه‌خوانی و آیین شام غریبانه کهگیلویه، آیین تعزیه‌خوانی سنتی لنده و آیین تعزیه‌خوانی سنتی سوق را از دیگر آثار معنوی ثبت شده در این استان عنوان کرد.

باقری همچنین به ثبت ملی ۲۲ بقعه متبرکه در این استان اشاره داشت و بیان کرد: امامزاده علی(ع) چرام، امامزاده معصوم(ع) دهدشت، امامزاده ابراهیم(ع)، امامزاده بی‌بی‌شهربانو (س)، امامزاده بابا احمد(ع)، امامزاده عبدالله بی‎منجگان(ع) و امامزاده پیرپلنگ(ع) در دیشموک از اماکن متبرکه ثبت شده در فهرست ملی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۷۲۶ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است عنوان کرد: ۲۰ اثر ملی دیگر نیز در دست اقدام برای انجام ثبت ملی است.

باقری تصریح کرد: ثبت ملی برای گرفتن اعتبار جهت ترمیم و مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی است.

تسنیم

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت