پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 27 مهر 1398 ساعت 08:07:: شناسه خبر: 61877

چرا نام امروز را اربعین حسینی نامیدند؟

اربعین به معنای چهلم است و بیستم صفر را که چهل روز بعد از شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا است، اربعین حسینی یا روز اربعین می‌نامند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

اربعین به معنای چهلم است و بیستم صفر را که چهل روز بعد از شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا است، اربعین حسینی یا روز اربعین می‌نامند. اهمیت این روز به این دلیل است که طبق نقل‌های تاریخی جابر بن عبدالله انصاری، در این روز به‌عنوان اولین زائر بر سر مزار امام حسین(ع) حاضر شده است.

در برخی منابع، علاوه بر جابر، گفته شده است بازماندگان حادثه کربلا نیز در این روز به کربلا بازگشته و قبر امام حسین(ع) و سایر شهدای کربلا را زیارت کرده‌اند.

شیخ ‌طوسی پس از یاد از این که روز نخست ماه صفر روز شهادت زید بن علی بن‌الحسین (ع) و روز سوم ماه صفر، روز آتش زدن کعبه توسط سپاه شام در سال‌هجری است، می‌نویسد: بیستم ماه صفر (چهل روز پس از حادثه کربلا) روزی است که حرم سید ما اباعبدالله الحسین از شام به مدینه مراجعت کرد و نیز روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی رسول خدا (ص) ازمدینه وارد کربلا شد تا قبر حضرت را زیارت کند. او نخستین کس از مردمان بود که امام حسین (ع) را زیارت کرد. در چنین روزی زیارت آن حضرت ‌مستحب است و آن زیارت اربعین است‌ (مصباح المتهجد، ص ۷۸۷). در همانجا آمده است که وقت خواندن زیارت اربعین، هنگامی است که روز بالا آمده ‌است.‌

ازآنجا که گرامیداشت ‌خاطره شهید و احیاء اربعین وی، زنده نگهداشتن‌ نام و یاد و راه اوست و زیارت، یکی از راه های یاد و احیاء خاطره است، زیارت‌ امام حسین‌ (ع)  به ویژه در روز بیستم ماه صفر که اربعین آن حضرت است، فضیلت بسیار دارد.

زیارت اربعین که در این روز مستحب است، در کتب ادعیه آمده است ‌و به این گونه شروع می ‌شود: «السلام علی ولی الله و حبیبه…» که این متن، از طریق ‌صفوان جمال از امام صادق‌ (ع)  روایت‌ شده است.

مورخان نوشته ‌اند که جابربن عبدالله انصاری، همراه عطیه عوفی موفق شدند که در همان اولین اربعین پس از عاشورا به زیارت امام حسین‌ (ع)  نائل آیند. وی که آن هنگام ‌نابینا شده بود، در فرات غسل کرد و خود را خوشبو ساخت و گام های کوچک برداشت تا سر قبر حسین بن علی‌ (ع)  آمد و با راهنمایی عطیه، دست روی قبر نهاد و بیهوش شد، وقتی به هوش آمد، سه بار گفت: یا حسین! سپس گفت: «حبیب لا یجیب حبیبه…» آنگاه ‌زیارتی خواند و روی به سایر شهدا کرد و آنان را هم زیارت کرد

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت