پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 05 آبان 1398 ساعت 09:08:: شناسه خبر: 62315

پیامبر خاتم؛ منت خداوند بر اهل ایمان و الگوی والای بشریت

اگر بخواهیم به بحث جایگاه پیامبر ورود پیدا کنیم اول باید نگاهی به انبیاء الهی داشته باشیم، که در این زمینه مشاهده می‌کنیم همه پیامبران در یک سطح نبوده‌اند، بعضی انبیاء منطقه‌ای و بعضی جهانی بوده‌اند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

«خدا بر اهل ایمان منّت گذاشت که رسولی از خودشان در میان آنان برانگیخت که بر آنها آیات او را تلاوت می‌کند و آنان را پاک می‌گرداند و به آنها علم کتاب و حقایق حکمت می‌آموزد، و همانا پیش از آن در گمراهی آشکار بودند.»سوره آل‌عمران، آیه۶۴

رمضان‌علی بذرافشان در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: اگر بخواهیم به بحث جایگاه پیامبر ورود پیدا کنیم اول باید نگاهی به انبیاء الهی داشته باشیم، که در این زمینه مشاهده می‌کنیم همه پیامبران در یک سطح نبوده‌اند، بعضی انبیاء منطقه‌ای و بعضی جهانی بوده‌اند.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: نکته قابل توجه در فعالیت انبیاء‌ الهی آن است که تمام این بزرگواران در رسالتی که داشته‌اند نوید به آخرالزمان و پیامبر خاتم می‌دادند و این امر مشخص می‌کند که همه انبیاء در راستای فعالیت پیامبر خاتم ورود پیدا کرده‌اند.

وی افزود: ما باید نسبت به جایگاه انبیاء، خصوصا پیامبر خاتم شناخت پیدا کنیم تا بتوانیم به پرسش‌های مخاطبان در این زمینه پاسخ دهیم، اگر مخاظب مسلمان بود باید از طریق کتاب و سنت و اگر غیر مسلمان بود باید در نگاه ادیان و از طریق عقل و فطرت انسان به سوالات پاسخ دهیم.

لازمه شناخت پیامبر آشنایی و شناخت ویژگی‌های اوست

بذرافشان بیان کرد: لازمه شناخت پیامبر آشنایی و شناخت ویژگی‌های اوست که در این زمینه می‌شود از دو روش رجوع به مستندات قرآنی و رجوع به مستندات حدیثی استفاده کرد، البته لازم به ذکر است که از این دو راه مستندات قرآنی مقبولیت بیشتری در بین مردم دارد.

وی اضافه کرد: برای نشان دادن جایگاه پیامبر، خداوند متعال در آیه ۶۴ سوره آل عمران فرموند:« لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ؛ خدا بر اهل ایمان منّت گذاشت که رسولی از خودشان در میان آنان برانگیخت که بر آنها آیات او را تلاوت می‌کند و آنان را پاک می‌گرداند و به آنها علم کتاب و حقایق حکمت می‌آموزد، و همانا پیش از آن در گمراهی آشکار بودند».

دانش آموخته حوزه و دانشگاه بیان کرد: در راه شناخت پیامبر از سوی مستندات، از نظر قبول برتری باید سمعا و طاعتا باشیم و از نظر عملی هم باید در اعمال و رفتار خود این اعتقاد و باور را نشان دهیم و این برتری را در عمل خود نیز قبول کنیم.

بذرافشان توضیح داد: خداوند در آیه ۱۰۷ سوره انبیا یکی از خصوصیات پیامبر را به مردم شناسانده و فرموده‌:« وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً لِلْعَالَمِینَ؛ و (ای رسول) ما تو را نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی».

پیامبر، الگوی ابدی بشر

وی از ویژگی‌های پیامبر خاتم به الگوی ابدی بودن ایشان برای بشر اشاره کرد و گفت: در آیه ۲۱ سوره احزاب بر الگو بودن ابدی پیامبر تاکید شده و آمده:« لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا؛ البته شما را به رسول خدا (چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه دیگر اوصاف و افعال نیکو) اقتدایی نیکوست، برای آن کس که به (ثواب) خدا و روز قیامت امیدوار باشد و یاد خدا بسیار کند».

مدرس دانشگاه قم عنوان کرد: با توجه به توضیحات فوق می‌بینیم که پیامبر رئوف، الگوی ابدی برای بشر و کسی است که خداوند به دلیل خلقت ایشان بر مردم منت گذاشته و به ایشان در قرآن قسم میخورد؛ و همه اینها دلیل موجهی برای ایمان خالصانه به ایشان است و باید جایگاه رفیع پیامبر را خوب شناخت.

بذرافشان اضافه کرد: پیامبر خاتم در گفتار و رفتار و قلب و روح معصوم بودند و علت آنکه برخی نسبت به این بزرگوار جبهه‌گیری می‌کنند و شبهاتی را به وجود می‌آورند به دودسته تقسیم می‌شود؛ یکی عدم شناخت و دیگری شناخت بالا نسبت به توانایی های ایشان و تاثیرگذاری سیره ایشان در زندگی تمام مردم به ویژه غیرمسلمانان است.

وی بیان کرد: در آیات قرآن این امر مشهود است که پیامبر و حتی خانواده و نوادگان ایشان مورد عنایت بسیار ویژه خداوند بودند برای نمونه در آیه ۳۳ سوره احزاب آورده اند:« إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا؛خدا چنین می‌خواهد که هر رجس و آلایشی را از شما خانواده (نبوت) ببرد و شما را از هر عیب پاک و منزه گرداند».

این دانش آموخته حوزه و دانشگاه ادامه داد: بشر معمولا کمال طلب است اگر ما نتوانستیم پیامبر را به عنوان اسوه حسنه بپذیریم باید یک نکته را مد نظر قرار دهیم؛ دین از سه گروه نشر می‌یابد، گروه اول انبیا و اولیا الهی، گروه دوم علما و روحانیون و گروه سوم عوام که در اصل حرف عوام باید حرف علما وحرف علما باید مطابق حرف ائمه باشد اما متاسفانه امروزه خلاف این امر مشاهده، و سبب بروز مشکلات متعددی می‌شود.

در تبلیغ آموزه‌های دینی درست عمل نکردیم

این مدرس حوزه افزود: متاسفانه ما نتوانستیم درتبلغ آموزه های دینی خوب عمل کنیم و رسانه ها و مطبوعات مهم و تاثیرگذار در حال حاضر در اختیار جبهه مخالف است که با صرف هزینه‌های هنگفت در صدد تحریف واقعیت‌های این دین الهی هستند.

بذرافشان عنوان کرد: متون، مفاهیم و محتوا در منابع دست اول دینی نیاز به بازنگری و بازنشر دارد که متاسفانه این کار صورت نمی‌گیرد، همچنین صدا و سیما پتانسیل خیلی خوبی در نشر و تاثیرگذاری آموزه های دینی و قرآنی در موضوعات و سطوح مختلف دارد.

وی بیان کرد: قدم اول در تبلیغ درست آموزه های دینی، سیاست گذاری فرهنگی در سطح جهان اسلام است که این امر نیز لازمه تعامل گسترده رهبران و نخبگان در زمینه نگرش و رفتار برای تبلیغ آموزه های دینی است؛ در خصوص این موضوع تمامی قشرها دست به دست دهند تا بتوانند نظام اسلامی درست را در جامعه پیاده کنند.

این دانش آموخته حوزه و دانشگاه اظهار کرد: یکی از راه‌های پیشنهادی ما برای تبلیغ آموزه های دینی راه اندازی شهرهای مجازی اسلامی است که منبعی مملو از افراد محقق و پژوهشگر و منابع مورد نیاز برای دسترسی آسان همه کسانی که به اطلاعاتی کم یا زیاد در این زمینه نیازمندند، باشد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت