پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 05 بهمن 1398 ساعت 23:11:: شناسه خبر: 66881

گزارش

تنور انتخابات در حوزه انتخابیه شهرستان های گچساران و باشت داغ شده است

در شرایطی که کارشناسان سیاسی انتخاب براساس معیار قومی و قبیله ای را یکی از آسیب های انتخابات می دانند اما بررسی ها نشان می دهد که این معیار در گچساران رنگ باخته است.

صدای جنوب:

درحالی که کمتر از یک ماه تا روز دوم اسفند ماه زمان برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده ، تنور انتخابات در حوزه انتخابیه شهرستان های گچساران و باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد داغ شده است و تلاش برای انتخاب نماینده شایسته به وضوح دیده می شود.

تخریب چهره های حاضر در رقابت های انتخاباتی،گذر تقریبی از انتخاب براساس معیار قبیله ای،اقدام به موقع مسئولان برای آرامش فضای انتخابات و دورنمای حضور گسترده مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با توجه به شور و شوق شهروندان در فضای مجازی از جمله بیم و امیدهای فضای این دوره از انتخابات مجلس در گچساران است.

در شرایطی که کارشناسان سیاسی انتخاب براساس معیار قومی و قبیله ای را یکی از آسیب های انتخابات می دانند اما بررسی ها نشان می دهد که این معیار در گچساران رنگ باخته است.

با وجود سکونت اقوام گوناگون چون تیره های مختلف لر، ترک،عرب، بندری،اصفهانی،آبادانی و سایر اقوام  در گچساران کمرنگ بودن معیار انتخاب براساس قوم و قبیله ، نقطه امیدبخشی است.

این روزها احزاب سیاسی گرمابخش رقابت های انتخاباتی در شهرستان های گچساران و باشت هستند و البته برخی پا را از این هم فراتر گذاشته و معتقد هستند که شناسایی بهترین چهره ای که بتواند به توسعه شهرستان های گچساران و باشت کمک کند مهمتر است.

توسعه هر چه بیشتر زیرساخت های گردشگری، کشاورزی،صنعت،جذب سرمایه گذاران بزرگ برای راه اندازی طرح های اشتغالزا از مهمترین نیازهای های  شهرستان های گچساران و باشت است که لزوم انتخابی آگاهانه در این حوزه انتخابیه را ضروری تر کرده است.

به گفته مردم منطقه ، اقدام های خوبی در سال های اخیر برای توسعه اقتصادی شهرستان های گچساران و باشت به ویژه در حوزه کشاورزی انجام شده است و برای اثربخش شدن بیشتر این خدمات نیاز است تا همچنان وکیلی کاردان راهی بهارستان شود.

یک فعال سیاسی اصولگرا می گوید:انتخابات به عنوان یکی از مهمترین فرآیندهای  سرنوشت ساز سیاسی کشور افزون بر حضور حداکثری مردم نیازمند گزینشی آگاهانه و به دور از هر گونه تعصبی است.

مریم علیزاده اظهار داشت: در حوزه های انتخابیه ای که یک کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد بهتر است که مردم به جای احزاب به فکر شایسته سالاری باشند.

وی افزود: شهروندان مطالباتی دارند که جز در سایه شایسته سالاری دسترسی به آنان امکان پذیر نیست.

یک فعال سیاسی که خود را مستفل معرفی کرد گفت که انتخاب براساس شاخص های قومیتی اشتباه و باعث عقب ماندگی منطقه خواهد شد.

جمشید فتحی که از ترک زبانان ساکن گچساران است اظهار داشت: حضور حداکثری مردم در انتخابات افزون بر نمایش همدلی مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران باعث انتخاب شخصی شایسته برای حضور در مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید: وجود احزاب و رقابت بر اساس باندهای سیاسی شور و شوق بیشتری به رقابت های انتخاباتی می بخشد.

یزدان محمدی افزود: انتخابات بدون حضور نمایندگان همه احزاب سیاسی نمی تواند پاسخگوی همه سلایق باشد.

وی بیان کرد: هم اکنون با توجه به حضور افراد با سلیقه های سیاسی مختلف فضای خوبی برای مشارکت احزاب در حوزه انتخابیه گچساران وجود دارد.

در حالی که تا همین یک هفته پیش لیدرهای کاندیدهای انتخاباتی در گچساران با واژگانی تند همدیگر را در همایش های تبلیغاتی خطاب قرار می دادند مسئولان نظارتی گچساران در اقدامی به موقع تبلیغات را ممنوع کردند تا آبی بر آتش این مجادله ها باشد اکنون تبلیغات به فضاهای مجازی و خانه های شهروندان محدود شده است.

یک دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی معتقد است که تخریب افرادی که خود را برای خدمت به مردم معرفی کرده اند نه تنها با آموزه های اسلامی تناقص دارد بلکه با اخلاق انسانی نیز فاصله زیادی دارد.

حمید بخشایی افزود:کمتر از یک ماه دیگر رقابت های انتخاباتی به پایان خواهد رسید و نباید در این فاصله مطالبی بیان شود که به همدلی اجتماعی اقوام و احزاب در  شهرستان های گچساران و باشت لطمه وارد کند.

دادستان عمومی و انقلاب گچساران می گوید: فعالیت داوطلبان شرکت در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی را رصد و در صورت تخلف با آنان به صورت جدی برخورد خواهد شد.

امیرحمزه بازیار گفت: تا قبل از زمان رسمی تبلیغات هر نوع تبلیغ داوطلبان جرم محسوب می‌شود.

براساس قانون داوطلبان یک هفته قبل از روز اخذ رای حق تبلیغات دارند که با توجه به اینکه تبلیغات در ۲۴ ساعت قبل از روز رای گیری ممنوع است هشت روز پیش از دوم اسفند تبلیغات به صورت رسمی شروع خواهد شد.

وی از رسانه های ارتباط جمعی خواست برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس تلاش کنند.

وی گفت:  مقدمات برای فیلتر و مسدود کردن سایت های متخلف در این شهرستان در نظر گرفته شده و در صورت انتشار اخبار کذب و تشویش اذهان عمومی با آنها برخورد خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب گچساران اظهار داشت: جذب نیرو و استخدام در شهرستان در یک ماه آینده ممنوع هم خواهد بود.

وی همچنین از رسانه های ارتباط جمعی خواست تا از نشر اخبار استناد به منابع آگاه  یا منابع غیررسمی پرهیز کنند و اخبار و مطالب خود را از منابع رسمی انتشار دهند.

وی تصریح کرد: برگزاری نشست های هم اندیشی در معابر عمومی، پارک ها،سالن ها  تا قبل از زمان رسمی انتخابات ممنوع است.

فرماندار گچساران نیز می گوید: در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آرای مردم این شهرستان در ۱۰۵ شعبه اخذ رای جمع‌آوری خواهد شد.

علی خوان پایه افزود:تعداد شعب اخذ رای در انتخابات اسفند امسال در حوزه انتخابیه گچساران و باشت نسبت به دوره قبلی همین انتخابات چهار درصد افزایش دارد.

وی بیان کرد: امسال ۱۵۱ شعبه اخذ رای در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برای شهرستان های گچساران و باشت پیش بینی شده در حالی که در دور قبل ۱۴۷ شعبه اخذ رأی بوده است.

خوان پایه ابراز کرد: از این تعداد شعب اخذ رای ۱۰۵ مورد برای حوزه گچساران در نظر گرفته شده که  ۶۶ مورد در شهر و مابقی در روستاهاست.

فرماندار گچساران تعداد شعب اخذ رای شهرستان باشت را ۴۶ شعبه اعلام کرد و گفت: رعایت اصل بی طرفی و صیانت از آرای مردم از مهمترین اولویت‌ها برای مجریان برگزاری انتخابات است.

وی اظهار داشت: هفت نامزد انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه گچساران و باشت تایید صلاحیت شده اند.

خوان پایه افزود:  ۱۸ نفر برای شرکت در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه ثبت نام کردند که سه  نفر از آنها انصراف دادند.

فرماندار باشت گفت: پایبندی به قانون رکن اصلی برگزاری انتخابات سالم است که زمینه مشارکت حداکثری مردم در این عرصه را فراهم می کند.

سید مسعود حسینی اظهار داشت: دستگاه های حمایتی چون کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در یک ماه باقی مانده تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از انجام کمک های موردی به مددجویان و افراد نیازمند پرهیز کنند.

وی عنوان کرد:هیچ یک از دستگاه های اجرایی حق استفاده از مکان ها یا تجهیزات اداری برای تبلیغات کاندیدها را ندارند و در صورت دریافت گزارش متخلفان براساس قانون مجازات خواهند شد.

فرماندار باشت تاکید کرد: نیروهای انسانی شاغل در دستگاه های اداری برای جلب اعتماد مردم و حضور گسترده در پای صندوق های رای رسالت مهمی در رعایت حریم قانون و انجام وظایف قانونی را دارند.

حسینی با بیان اینکه انجام فرایند انتخابات نیازمند تجهیزات و نیروی انسانی است بیان کرد: برای انجام انتخابات سالم در زمان مقرر ادارات و سازمان تجهیزات مورد نیاز را در اختیار ستاد انتخابات قرار دهند.

شهرستان های گچساران و باشت با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت یک کرسی در مجلس شورای اسلامی دارند.ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت