پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 06 تیر 1399 ساعت 16:04:: شناسه خبر: 79681

وزارت بهداشت:تصمیم اعمال محدودیت‌ها به استان‌ها محول می‌شود

نماینده وزیر بهداشت در امور اجرایی کرونا در خوزستان گفت: از شنبه هفته آینده، اعلام آمار و تصمیم برای قرنطینه و موارد دیگر در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

صدای جنوب :

نماینده وزیر بهداشت در امور اجرایی کرونا در خوزستان گفت: از شنبه هفته آینده، اعلام آمار و تصمیم برای قرنطینه و موارد دیگر در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا افشار اظهار کرد: سیاست دانشگاه علوم پزشکی اهواز از ابتدا این بود که همه ظرفیت‌های درمانی را به کرونا اختصاص ندهد و به همین دلیل از ظرفیت سایر بخش‌ها از جمله بیمارستان سازمان تامین اجتماعی و بیمارستان‌های نیروهای مسلح استفاده شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: طبیعتاً بیمارستان‌های اصلی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به کرونا نپرداختند و بیمارستان‌هایی که به کرونا اختصاص یافته بودند، ظرفیت‌های کمی داشتند و سریع اشغال شدند بنابراین در حال حاضر با توجه به لزوم داشتن ظرفیت‌های مازاد، سیاست بر این است که بخشی از بیمارستان گلستان که عملاً به دلیل شرایط کرونا کم استفاده یا بدون استفاده مانده بود، به کرونا اختصاص داده شود که این کار در افزایش کیفیت درمانی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

افشار در خصوص اعلام نشدن آمار مبتلایان به کرونا در استان‌ها، گفت: هفته گذشته تصمیم ستاد ملی کرونا این بود که آمار مبتلایان در استان‌ها تجمیع شود و تصمیمات برای قرنطینه و موارد دیگر در استان گرفته شود. در پی جلسه روز ‌شنبه هفته گذشته، پروتکلی تدوین شد که بر مبنای آن، از شنبه هفته آینده، اعلام آمار و تصمیم برای قرنطینه و موارد دیگر در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در ستاد ملی کرونا مصوب شده است که تصمیم‌گیری به استان‌ها داده شود و از شنبه هفته آینده تصمیم‌گیری برای اعمال محدودیت‌ها به استان‌ها محول می‌شود.

نماینده وزیر بهداشت در امور اجرایی کرونا در خوزستان گفت: طبیعتاً با توجه به وسعت، جمعیت و شرایط اقلیمی خوزستان باید توجه ویژه‌ای به این استان شود؛ در جلسه‌ای که نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی با وزیر بهداشت داشتند، تصمیمات خوبی اتخاذ و تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که نویدهای امیدبخشی برای خوزستان دارد و با توجه به آن، طرح‌هایی که در حوزه بهداشت و درمان مغفول مانده بودند فعال می‌شوند. پرداخت پاداش به پرسنل کادر درمانی و پرستاری، پرداخت فوق‌العاده ویژه به کاردرمانی، پرداخت پاداش به پرسنل درگیر کرونا، پرداخت معوقات کارکنان کادر درمان و پرستاران، تکمیل پروژه‌های نیمه‌مانده، تامین تجهیزات و تخصیص اعتبار لازم برای مراکز درمانی که به دلیل شیوع کرونا دچار کاهش و کاهش درآمد شده‌اند، برخی از این تصمیمات بوده‌اند.

وی در خصوص تفاوت بودجه اختصاص یافته به استان‌ها، بیان کرد: وزارت بهداشت پیگیر این است که از سازمان برنامه اعتبارات خوبی برای خوزستان بگیرد اما در خصوص تفاوت بودجه اختصاص یافته به استان‌ها، واقعیت این است که در ابتدای شیوع کرونا که در قم و گیلان رخ داد، ما هیجان‌زده عمل کردیم اما اکنون حساب‌شده کار می‌کنیم.

افشار در خصوص صحبت‌های وزیر بهداشت مبنی بر اینکه تست PCR (مخاطی) تنها برای افراد بالای ۶۰ سال و بیماران بستری به صورت رایگان انجام می‌شود، تصریح کرد: ما با یک بیماری مواجه هستیم که روز به روز میزان شیوع و وضعیت آن تغییر می‌کند؛ طبیعتاً سیاست‌ها بر اساس نیروی انسانی، منابع مالی، تجهیزات و زمان خواهد بود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، گفت: در برهه‌ای از زمان که تعداد شیوع در یک استان کم است، اولویت اول بیماریابی است اما زمانی که اپیدمی می‌شود سیاست بیشتر بر درمان متمرکز می‌شود. نظر وزیر بهداشت این نبود که هر کسی که آزمایش می‌دهد باید پول بدهد اما برای اینکه آزمایش مخاطی برای بیمار انجام شود باید این بیمار، یک سری علائم داشته باشد.

مشاور وزیر بهداشت افزود: با توجه به هزینه‌های سنگین آزمایش مخاطی، این تست باید با تشخیص پزشک و ارجاع بیمار به مراکز مربوطه انجام شود که در این صورت بدون هزینه خواهد بود اما اگر فردی مایل باشد این آزمایش را انجام دهد و این مراحل را طی نکند، باید خودش هزینه را پرداخت کند.

وی در خصوص کاهش تعداد تست‌ها، بیان کرد: یک سری پروتکل‌ها هزینه‌زا است و در روند درمان بیماری تاثیر زیادی ندارد؛ به طور مثال هزینه سی تی اسکن و یا PCR متناسب با نظام سلامت نیست و ما بر اساس فاکتورهای مورد نظر، برنامه‌ریزی می‌کنیم. کرونا مدت طولانی با ما خواهد بود و ما باید سبک زندگیمان را با این بیماری تغییر دهیم.

افشار گفت: قطعا دغدغه‌هایی که در خوزستان وجود دارد را انتقال می‌دهیم. یکی از دلایلی که اساتید تهران را به خوزستان دعوت کردیم این بود که با پرسنلی که درگیر بیماری هستند، ارتباط داشته باشند.

وی عنوان کرد: در خوزستان کمبود تجهیزات حفاظتی نداشته‌ایم و به زعم دوستان، حتی در مصرف تجهیزات حفاظتی زیاده‌روی می‌شود.

مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: در خصوص مطالبات و مشوق‌ها نیز وزیر بهداشت کمک‌هایی داشت اما کافی نیست و قطعاً این مساله را انتقال می‌دهیم و پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: نظام سلامت در خوزستان بسیار خسته است؛ از مردم می‌خواهیم با همکاران ما در حوزه سلامت مهربان باشند و با رعایت مسائل بهداشتی، هم سلامت خود را حفظ کنند و هم اجازه دهند فشار کمتری به کادر سلامت وارد شود.

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت