پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 24 آبان 1395 ساعت 04:08:: شناسه خبر: 8270

گزارش اختصاصی صدای جنوب/

پس از موفقیت در رفع معضل بیکاری،طلاق وخودکشی ،تغییر نام استان کلید خورد/همیشه پای یک نماینده در میان است/برای مردم،نام استان زیباست نانشان دهید

ان چه باید تغییر کنند مدیران این استان هستند که نتوانستد هم شان با نام و قدمت کهگیلویه و بویراحمد برای مردمش رفاه و آسایش ایجاد کنند و اکنون هیچ دستاوردی برای ارائه به مردم استان ندارند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

موضوع تغییرنام استان باردیگر در صدر اخبار داخلی کهگیلویه و بویراحمد محروم قرارگرفت تاباردیگر شاهد واکنش ها و البته مشغول نمودن مردم به این بحث غیرضروری باشیم.

درحالی که غلام محمد زارعی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بااین موضوع مخالفت کرده وان را اولویت استان ندانسته تا لحظه ارسال خبر دو نماینده دیگر استان تاکنون موضعی نگرفته اند این درحالیست که در فضای مجازی نام یکی از این نمایندگان در شکل گیری این قضیه منتشرشده است.

در همین باره دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد از رایزنی درباره تغییرنام استان کهگیلویه و بویراحمد در جلسه این شورا خبرداد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در این جلسه دلایل تغییر نام استان مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: در پایان این جلسه مصوب شد که در جلسه با حضور آیت‌الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، ائمه جمعه شهرهای دارای فرمانداری و روسای شورای اسلامی شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد و ۲۰ نفر از صاحب نظران که استاندار کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج به نمایندگی از شورای فرهنگ عمومی آنها را معرفی می‌کنند، موضوع تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد به شور گذاشته می‌شود.

دهبانی‌پور گفت: ۲۰ روز دیگر با حضور آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده ولی فقیه استان کهگیلویه و بویراحمد این جلسه برگزار می‌شود.

موضع استاندار و امام جمعه یاسوج در خصوص تغییرنام استان:

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای عمومی استان با اشاره به اینکه تکلیف این طرح که سالها مطرح شده است را نهایی می کنیم گفت: برای تصمیم گیری نهایی کارگروهی ۲۰ نفره تشکیل و نتیجه نهایی این کارگروه ظرف مدت ۲۰ روز برای تصمیم گیری نهایی به شورای فرهنگ عمومی استان ارجاع داده می شود.

موسی خادمی افزود: برای اجرایی شدن این طرح علاوه بر موافقت نخبگان از مردم نیز نظرسنجی عمومی خواهد شد.

وی ادامه داد: درصورت موافقت مردم طرح تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد برای نهایی شدن به هیئت دولت و مجلس ارایه می شود.

امام جمعه یاسوج و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان نیز گفت: تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد چندان کار سخت و پیچیده ای نیست و نباید در این مورد بزرگنمایی کرد.

حجت الاسلام حسینی افزود: با تغییر نام استان مخالف نیستم اما در مورد انتخاب نام باید همه جوانب را درنظر گرفت.

امام جمعه یاسوج افزود: برخی اسم کهگیلویه و بویراحمد جزء فرهنگ شان می دانند و می گویند نباید اسم عوض بشود و فکر می کنند به کارهایشان لطمه می خورد، اینطور نیست.

وی ادامه داد: با عوض شدن اسم نه کوه ها و نه شهرها و نه مردم عوض نمی شود، البته باید اسمی باشد که تنش زا هم نباشد.

پایدار:تغییر نام استان ،سناریویی برای سرگرمی مردم

عضو شوای اسلامی شهر یاسوج گفت:بنده به عنوان عضو شورای شهر مرکز استان و تنها فارغ التحصیل رشته ایران شناسی در استان اعتقاد دارم که بحثی که دوستان در رابطه با تغییر نام استان مطرح کردند اولویت مشکلات استان نیست.

سعید پایدار عنوان کرد:دوستان بجای تصمیم گیری شتاب زده اول می بایست ضرورت را در نظر می گرفتند و منطقی توضیح می دادند،چرا که اگر به دو سیابی بودن و طولانی بودن استان بهانه دارند اول اجازه دهند چهارمحال بختیاری،سیستان و بلوچستان،اذربایجان شرقی و غربی تغییر نام دهند و آخرین استان ما باشیم.

پایدار به قدمت تاریخی کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرده و می گوید:”کهگیلویه “حداقل ۸۰۰ سال قدمت تاریخی دارد و«بویراحمد»ریشه در حماسه،رشادت و غیرت دارد .

وی با انتقاد از انتخاب نام زاگرس برای استان بیان کرد:قریب به ۱۲ استان در حاشیه زاگرس قرار دارند و به همین زاگرس برای ما نام نخواهد شد.

عضو شورای شهر یاسوج ضمن انتقاد از طلایه داران تغییر نام استان گفت:مدیرانی که از لفظ نام استان ناتوان هستند ،چطور ادعا دارند که می توانند چرخ توسعه استان را به حرکت در بیاورند.

سعید پایدار ادامه داد:تاکید بر نام بویراحمد،که محصول خون ،غیرت دلاور مردان این استان است از جنگ تامرادی ،گجستان و سمیرم شروع شده است و من اعتقاد دارم که حذف نام «بویراحمد » از شناسنامه استان مشکوک است.

پایدار ضمن تاکید بر اینکه نام استان هم تغییر کنند مردم از گفتن کهگیلویه و بویراحمد دست نمی کشند اذعان داشت:مردم نمی توانند از گفتن نام استان دست بکشند چرا که  برای مردم ،«بویراحمد»همیشه «بویراحمد»وکهگیلویه همیشه کهگیلویه است.

وی در پایان گفت هر ازگاهی با مقتضیات زمان مسئولین با این شیوه با مردم بازی می کنند و مردم به این نتیجه رسیده اند که این «سناریوی»است که  برای سرگرم کردن مردم طراحی شده است تا مشکلات را از یاد ببرند.

واما پشت پرده تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد چیست؟/نامشان خوب است اگر راست می گویید نانشان دهید.

این روزها موضوع تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد به یکی از دغدغه های اصلی برخی از مسولان ارشد استانی تبدیل شده است.

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز طی یادداشتی نوشت:

کهگیلویه و بویراحمد، نامی که ظاهرا این روزها بیش از بیکاری جوانان و شکم های گرسنه مردم محروم خوابیده بر ثروت استان، دغدغه مسئولان شده و شاید در تغییر نام این استان حکمتی است و همه دردهای این استان به نامش گره زده شده!!! و ما نمی دانیم!

چه حکمتی است که در سال های آخر دولت احمدی نژاد و اکنون دولت روحانی هم آن وقت که مسئولان باید به مردم حساب پس دهند یکدفعه یادشان می افتد که نام استان ثقیل است و تغییرش مهم ترین اولویت کار!!!

چه کسی از نام استان گله کرده که مسئولان دایه مهربان تر از مادر شده اند، آیا مردم استان جلوی استانداری برای تغییر نام استان تجمع کرده اند و آنها ناچار به تغییر شده اند، البته نه! و آنهایی که هر روز جلوی استانداری تجمع می کنند جوانان بیکار و و کارگرانی هستند که ماهها حقوقی نگرفته اند!

تغییر نام استان درد کیست؟ مردم ، مسئولین یا شخص دیگری؟

چطور مردم و مسولین چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان و ….. تاکنون حتی برای یک لحظه به ذهنشان نرسیده که باید تغییر نام دهند، ولی استان ما که نامش را از هویتش به یادگار گرفته، مسئولان آن اینچنین شتابان برای تغییرش هستند؟

اصلا چلور استان تشکیل شد؟ و اینجا سخن معلم نامدار خطه جنوب کشور قابل تامل است.

محمد بهمن بیگی در کتاب ایل من بخارای من می نویسد:

“در میان ایلات به ایل بویر احمد علاقه خاصی داشتم. همین که آسمان تیره می شد و دلم می گرفت پیش از هرجا به سوی بویراحمد می شتافتم .

سرزمین بویراحمد سرزمین آفتاب و ستاره بود. از توجیه علاقه ام به بویراحمد عاجزم. گمان دارم بیش از هر چیز شجاعت این مردم مجذوبم کرده است. گوینده شهیر شیراز سخاوت را شریفترین هنر آدمی می داند و من شجاعت را بالاترین می دانستم.
تاریخ بویراحمد پر از فتح و افتخار است. بویراحمد جنگی نکرد که در آن پیروز نشد. بویراحمد هیچگاه زیر بار زور نرفت.هرگاه گوش ها را برای شنیدن کلمه حق نا توان دید، با صدای رسای گلوله سخن گفت.

در بویراحمد کوهی نبود که از حماسه سخن نگوید و کمری نبود که از حماسه سخن نسراید. انقلاب عشایر فقط در صورتی جان می گرفت که به بازوی عریان عشایر تکیه داشت. هیچ یک از طغیانهای جنوب بی پایمردی پا برهنگان بویراحمد به جایی نرسید.
بویراحمد آنقدر دست به ماشه برد و پا در رکاب فشرد تا از یک دهستان یک استان آفرید. بویراحمد آنقدر کوشید و خروشید تا از چنگ سه استان همسایه ، سه ازدهای پر اشتها ی دهان گشوده رهایی یافت و به صورت استانی مستقل در آمد. استان بویراحمد تنها استان ایران بود که نه به دلیل جمعیت ، نه به دلیل وسعت ، نه به دلیل ثروت بلکه فقط در نتیجه قدرت موجودیت یافت.
من با این علایق به بویراحمد می رفتم، می رفتم تا کودکان و نوجوانانش را با سواد کنم، می رفتم تا شجاعت را با فضیلت و شمشیر را با قلم آشنا سازم و به جرأت های چشم بسته ، بصیرت و آگاهی دهم.”

آن چه باید تغییر کنند مدیران این استان هستند که نتوانستد هم شان با نام و قدمت کهگیلویه و بویراحمد برای مردمش رفاه و آسایش ایجاد کنند و اکنون هیچ دستاوردی برای ارائه به مردم استان ندارند.

ما هر چه داریم که به آن می نازیم از ناممان است که در تاریخ ایران زمین نماد دلاوری، پاکی و سرافرازی است، از شماها چه داریم، چه داده اید که می خواهید هر چه داریم را بگیرید!

پشت پرده چیست؟

فردی که پشت پرده تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد است، نمی تواند عظمت این نام را تحمل می کند، وی که دشمنی دیرینه با نام و تاریخ و گذشته استان دارد زخم خورده این نام است و در هر جمعی که می نشیند به بد گویی از این نام می نشیند و بارها اعلام کرده که روزی این نام را از تاریخ استان پاک خواهم کرد!

برخی هم ساده لوحانه به بهانه تلفظ نام استان رهرو کسی شده اند که نه می دانند کیست و نه نیتش را می دانند.

مگر نقی است که عوضش کنیم و تقی بگذاریم، این نام شناسنامه و فرهنگ و هویت تاریخی این استان است، این نام کد افتخارات مردم این دیار در کتب تاریخی است، مگر می شود تاریخ را حذف کرد.

شما دلتان برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد نسوزد، نامشان خوب است اگر راست می گویید نانشان دهید.

واکنش نویسنده هم استانی به خبر تغییرنام استان:

پذیرفتن تغییرنام استان،ننگ است و نمی پذیریم

حسن حسینی موردراز در یادداشتی به این موضوع واکنش نشان داد.

با درود به محضر یادگاران ودلاورمردان کهگیلویه و بویراحمد
با عنایت به خبر تلویزیون استان دشمنان قسم خورده کهگیلویه و بویراحمد باز از عرصه خالی سوء استفاده کرده ومیزان عداوت خویش را علنی نموده اند و تغییرنام زیبای استان که حامل تاریخ پرافتخارترین سرزمین است رابهانه ای ازدشمنی ودرمان کینه درونی خودوخانوادشان قرارداده اند.
ایا این اقدام ننگین وپذیرفتن آن بدتر از مرگ برای مردم کهگیلویه و بویراحمد نیست؟
چون سکوت دلیل پذیرفتن این ننگ است!
باید همه مسئولین کشوری واستانی را متوجه کینه ورزی خواهان نماییم.
حسن حسینی موردراز

*پایگاه خبری صدای جنوب درروزهای آینده بصورت کامل ابعاد این قضیه را بررسی ودراختیار خوانندگان محترم قرارمی دهد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت