پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 04 آذر 1399 ساعت 12:09:: شناسه خبر: 88828

۲۵ هکتار  از مزارع پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر به زیر کشت بذر اصلاح شده ذرت هیبرید رفت

صدای جنوب: سید محمد محمدی امروز اظهار داشت: امسال ۲۵ هکتار  از مزارع پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر به زیر کشت بذر اصلاح شده ذرت هیبرید رفت. رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران  با بیان اینکه هم اکنون  این محصول در مراحل نهایی برداشت است، گفت: با توجه به نظارت های مستمر کارشناسان پیش […]

صدای جنوب:

سید محمد محمدی امروز اظهار داشت: امسال ۲۵ هکتار  از مزارع پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر به زیر کشت بذر اصلاح شده ذرت هیبرید رفت.

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران  با بیان اینکه هم اکنون  این محصول در مراحل نهایی برداشت است، گفت: با توجه به نظارت های مستمر کارشناسان پیش بینی می شود که  امسال از هر هکتار مزرعه چهار تن بذر ذرت هیبرید برداشت شود که این میزان بیشتر از میانگین کشوری است.

وی با اشاره به اینکه این محصول هم از نظر اشتغال و هم از نظر سودآوری  نسبت به دیگر محصولات کشت شده  بهتر است، ابراز کرد: با بررسی‌هایی که صورت گرفته در هر هکتار مزرعه ذرت هیبرید از مراحل کاشت تا برداشت ۴۰ نفر روز اشتغال ایجاد می شود.

محمدی عنوان کرد: درآمد این محصول در هر هکتار پس از کسر همه هزینه ها  حداقل ۲۰۰ میلیون ریال خواهد بود.

این مسوول با بیان اینکه سال گذشته گچساران به عنوان یکی از پایلوت‌های تولید بذر انتخاب شد، تصریح کرد: این محصول سال گذشته برای اولین بار در مرکز پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی  در هشت هکتار کشت شد که در  هر هکتار ۳ تن بذر برداشت شد.

وی افزود: پس از برداشت و با انجام آزمایشات متعدد بذر مورد تایید موسسه تولید بذر و نهال کشور قرار گرفت.

محمدی با اشاره به قیمت خوب بذر ذرت هیبرید ابراز کرد: توسعه کشت این بذر کمک خوبی به اشتغال بیکاران و درآمدزایی کشاورزان در منطقه دارد.

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران خاطرنشان کرد:  بر اساس تحقیقات و بررسی پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفرشهرستان گچساران به دلیل داشتن آب، هوا و خاک مساعد  ظرفیت کشت و تولید انبوه این بذر را دارد.

وی افزود: کشت محصول بذر ذرت هیبری  علاوه بردرآمدزایی می‌تواند از خسارت وارده ناشی از کشت برخی محصولات مانند هندوانه و گوجه فرنگی  که به دلیل نبودبازار فروش ضررهای زیانی که کشاورزان را متحمل می‌کند، جلوگیری به عمل آورد.

سالانه به طور متوسط  در کشور به ۱۵ هزار تن بذر ذرت هیبرید نیاز است که سال گذشته بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن  از ارقام مختلف این محصول در کشور تولید و گواهی شد.

امسال حدود ۶ هزار هکتار مزرعه در کشور زیر کشت بذر ذرت هیبرید رفته است که انتظار می رود ۱۵ تا ۱۸ هزار تن بذر هیبرید ذرت در این مزارع برداشت شود.

بذر ذرت هیبرید متشکل از پایه مادری و پدری است که به صورت چهارخط پایه مادری،دوخط پایه پدر کشت می شود و پس از شکوفا شدن گل های مادری آن چیده می شود تا به جای گل های خودش گل های پدری بر روی آن ریخته شود به همین دلیل هنگام برداشت بذر به صورت یک اندازه رویش می کند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت