پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 16 فروردین 1400 ساعت 09:01:: شناسه خبر: 95924

کشف بیش از ۳ هزار کیلوگرم گیاه بیلهر

۳ هزار و۲۰ کیلوگرم گیاه خوراکی بیلهر از سودجویان در استان کهگیلویه و بویراحمد کشف شد.

به گزارش صدای جنوب فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری این استان با اشاره به اینکه بوته کنی گیاهان کمیاب دارویی نظیر بیلهر، جاشیر و بن سرخ ممنوع است، افزود: این میزان گیاه خوراکی در تعطیلات نوروزی امسال از چهار دستگاه خودرو کشف شده است.
سرهنگ محمد داور افزود: پرونده‌های این سودجویان هم اکنون در حال سیر مراحل قانونی است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد همچنین از توقیف سه محموله زغال شامل ۲۰ کیسه از سودجویان در استان خبر داد.
وی بیان کرد: براساس قانون مجازات اسلامی هرگونه عملیات تخریب منابع طبیعی و یا حمل غیرمجاز گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی بدون مجوز جرم محسوب می‌شود.
داور اضافه کرد: در صورت مشاهده بوته کنی گیاهان به ویژه کمیاب مرتعی مانند بیلهر، جاشیر و بن سرخ خاطیان پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
وی بیان کرد:۲۰ گروه برای برخورد با بوته کنی گیاهان مرتعی در مناطق گرمسیری و سردسیری استان فعالیت می‌کنند.
داور تاکید کرد: این کارگروه‌ها متشکل از دیده بان‌های منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد، تشکل‌های مردمی و با همکاری دهیاری ها، شورا‌های اسلامی روستا‌های نزدیک به عرصه‌های طبیعی فعالیت می‌کند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: اکیپ‌های حفاظت از مراتع تا پایان برداشت گیاهان در مراتع (بهار سال ۱۴۰۰) فعالیت می‌کنند.
داور از روند افزایشی دخالت‌های انسانی، تخریب و تاراج بی رحمانه منابع طبیعی به ویژه گیاهان مرتعی و خوراکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز نگرانی کرد و افزود: این رویه طبیعت زیبای استان را نابود می‌کند.
وی بر لزوم مشارکت مردم در صیانت از گونه‌های گیاهی، دارویی و حفظ طبیعت تاکید و ادامه داد: روند تخریب منابع طبیعی باعث محروم ماندن نسل‌های آینده از بسیاری از گیاهان خوراکی و دارویی می‌شود.
وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد یکی از ارزشمندترین گنجینه‌های ناشناخته در این استان به شمار می‌رود.
بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه از جمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت