پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 10 آبان 1400 ساعت 09:08:: شناسه خبر: 109046

موسیقی کهگیلویه و بویراحمد، ریشه در دوره هخامنشیان دارد

یک پژوهشگر موسیقی اقوام در خصوص تاریخ سیاسی کهگیلویه و بویراحمد که به دوره ایلامی و هخامنشی باز می‌گردد، گفت: خاستگاه هخامنشیان در یک شاخه در این منطقه نهفته است.

صدای جنوب:

عبدالرضا مجدی با حضور در برنامه “اینجا چراغی روشن است” رادیو گفت‌وگو با اشاره به غاری که در نور آباد ممسنی نهفته است و به دوره نوسنگی باز می‌گردد، گفت: آثاری در این غار کشف شده که ما را به ۳۵ هزار سال پیش می‌برد و نوع ابزاری که در این خطه وجود داشت با آنچه در زاگرس مرکزی کشف شده، بسیار متفاوت است.

وی ادامه داد: اگر سفری به شیراز داشته باشیم و از آن جا راهی کازرون شویم، دست ساخته‌های دوران ساسانی را مشاهده می‌کنیم و در ادامه به سمت یاسوج می‌رویم و تازه معنای کوچ و مناطق گرمسیری و سردسیری را در می‌یابیم و می‌فهمیم موسیقی آمیخته با کوچ و آوازهای تاثیر گذار و ترانه‌های موثر و سوزناک از کجا آمده است.

مجدی با اشاره به همسایگی منطقه کهگیلویه و بویر احمد با خطه خوزستان، یادآور شد: اصفهان در شمال شرق و چهار محال و بختیاری در شمال این همسایگی جا خوش کرده است. کهگیلویه زمانی با بهبهان یک خطه را تشکیل می‌داد و مشخصا موسیقی آئینی این ناحیه به برداشت خرما اختصاص داشت.

این کارشناس افزود: این تعامل باستانی نشان می‌دهد که موسیقی مشترک حتما در این منطقه وجود دارد که شامل موزیسین، خواننده و بازیگر می‌باشد و از طرفی حرکت‌های آکروباتیک و شعبده بازی نیز در چنین نطقه‌ای وجود داشته است. در این رابطه مثلا یک فرد دو پای خود را روی دو نخل به هم نزدیک قرار می‌داد و به گونه‌ای شعبده بازی می‌کرد که نشان می‌دهد پیشینه بازی‌ها و موسیقی رسمی در کنار موسیقی مردمی وجود داشت.

مجدی افزود: هم اینک نیز موسیقی عشایری با موسیقی شهری و مردمی و رسمی قابل تفکیک است و هرچه در دل عشایر پیش رویم، موسیقی شکلی باستان گونه تر به خود می‌گیرد.

این پژوهشگر موسیقی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو خاطرنشان کرد: شروه خوانی در بوشهر نیز کهن مایگی‌هایی مشترک با شروه خوانی در کهگیلویه و بویر احمد دارد و طیف‌های ظریفی از لحاظ مایگی و حالت و لحن کشف می‌کنیم.

وی در عین حال از تعامل این دو گونه موسیقی با هم سخن گفت و تاکید کرد: معتقدم موسیقی که در کوهستان‌ها رواج داشته، کهن تر است و البته نمی‌توان نظری مطلق نسبت به این مهم اعلام کرد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت