پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 12 فروردین 1401 ساعت 10:01:: شناسه خبر: 117604

در نشست فرمانداران چه گذشت؛ از اوضاع آشفته نان در استان تا نبود ۲ اداره نظارتی در یک شهرستان

در نشست فرماندارن کهگیلویه و بویراحمد موضوعات مختلفی مطرح شد از جمله باید نظارت بیشتری بر بازار انجام شده و با متخلفین به جد برخورد شود.

به گزارش صدای جنوب  سید احسان عسکری در جلسه تنظیم بازار و امور اقتصادی شهرستانهای کهگیلویه و بویراحمد که درسالن فرمانداری گچساران برگزار شد، اظهار کرد : گزارش هایی را از سطح شهرستان‌ها داشتیم که نشان می داد باید برخی از عملکردها را بهتر کرد تا اشکالات موجود برطرف شوند.

وی بیان کرد: بازدید از رسته نانوایی ها در گچساران باززسی به صورت ناشناس انجام شود، متاسفانه نانوایی ها با فزایش قیمت خودسرانه نان را به شهروندان تحویل می دادند.

عسکری ادامه داد: وزن برخی از چانه‌ها کمتر از مصوب بود و قیمت آن نیز بالاتر از نرخ قانونی به فروش می رفت و وجود پشم شیشه در کنار محل پخت نان خود سرطان زا و غیر بهداشتی است.

وی عنوان کرد: در کهگیلویه و شهر دهدشت نیز تقریبا وضع بازار همین گونه بود، ما به جد دنبال کارها هستیم ولی این‌ انرژی پای کار بودن به شهرستان‌ها منتقل نمی شود باید فرمانداران انرژی خوبی را به مدیران بدهند که اینگونه نبوده است باید اثر زحمتهای فرمانداران و مدیران در شهرستان‌ها دیده شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه در بررسی از بازار مرغ گچساران نیز با فزایش قیمت از سوی توزیع کنندگان مرغ مواجه شدیم خاطرنشان کرد: این نشان از به هم پاشیدگی در بازار گچساران بود.

وی گفت: کار اقتصادی مانند نفس کشیدن، که اگر مشکل پیدا کند دیگر نمی توان‌ نفس کشید گفت: باید مایحتاج مردم و کار بازار را به جد پیگیری و رصد کنیم، در ایام نوروز رویکرد توزیع را در اولویت کاری قرار داده‌ایم.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در حوزه امنیت و نظامی توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم ولی در اقتصاد کمی زمین‌گیر هستیم که باید مشکلات این حوزه را نیز برطرف کنیم، شرایط موجود باید بهبود پیدا کند و بدون هماهنگی نقص ها برطرف نمی شود، ضرورت دارد که فرماندار و مدیران استانی در بازار حضور میدانی داشته باشند، فرمانداران مرجع مردم هستند که در قلب مشکلات و خواسته ها قرار دارند.

عسکری ادامه داد: موضوع احیای واحدهای صنعتی راکد و تشکیل کارگروهی با هدف بازگرداندن آنها به خط تولید در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم سرمایه‌گذاری‌هایی که به صورت غیر قابل استفاده بر زمین مانده را وارد فضای اقتصادی کنیم.

وی بیان کرد: این روزها شاهد تخلفاتی در نانوایی‌های استان هستیم، نظارت بر نانوایی ها با دقت بیشتری انجام خواهد گرفت و افزایش قیمت نان توسط نانوایی ها غیر قانونی بوده و باید قیمت مصوب نان را به مردم ارائه کنند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه جهت ارتقای کیفیت نان در استان برای نانوایی ها کلاس های آموزشی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: تمامی مدیران دستگاههای اجرایی با همکاری مدیران شهرستانی خود باید از تمام ظرفیت های قانونی و دستورالعمل ها برای کنترل بازار استفاده کرده و بازار را اداره کنند.

 عسگری عنوان کرد: هر فرماندار با تیم های نظارتی خود جلساتی را در راستای جهت نظارت بازار در ایام پایانی تعطیلات نوروز و آغاز ماه رمضان برگزار خواهد کرد.

 وی افزود: صندوق کارآفرینی امید با تمام فرمانداران شهرستان ها جلسات هماهنگی برای ایجاد مشاغل بیشتر و افزایش درآمد سرانه در شهرستان ها و کاهش مشکلات ناشی از بیکاری برگزار و در راستای مصوبات آن اقداماتی را انجام خواهد داد.

عسگری با اشاره به اینکه ایجاد بازارچه صنایع دستی و مشاغل خانگی در شهرستان های استان را پیگیری خواهیم کرد، اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات موجود دریافت دستمزد برای قطعه کردن مرغ در بازار استان بوده این اقدام غیرقانونی و شهروندان نباید برای قطعه کردن مرغ هزینه پرداخت کنند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: جا دارد از زحمات و تلاش های سازمان تعاون روستایی استان تقدیر و تشکر کرد.

شهرام مهدوی مطلق نماینده فرماندار بویراحمد گفت: در یاسوج در نانوایی ها و توزیع میوه شب عید به خوبی انجام شد و چندین نانوایی متخلف در یاسوج وجود داشت که سهمیه آرد آنها را کم کرده و جریمه شدند.

وی افزود: در کالاهای اساسی مشکلی در یاسوج وجود نداشت ‌در بخش میوه عید مافیایی وجود داشت که با نظارت کامل این مشکل نیز برطرف شد.

وی بیان کرد: شاید ناخواسته جریاناتی وجود دارد که بخواهند دولت را نا کارآمد نشان دهد و مافیایی در بدنه برخی صنف ها و ادارات وجود دارد جریمه هایی که نوشته می شود عملا پرداخت نمی شود

مهدوی مطلق اضافه کرد: خود مغازه داران می دانند که جریمه نوشته شده در دستگاه خرد کن کاغذ خواهد رفت و اقدامی نمی شود، دلال نباید بازار را تنظیم کند فروشگاه زنجیره ای هیچ ارزش افزوده ای برای استان ما ندارند و حتی دستگاه های پوز آنها نیز به بانک های تهران وصل است و باید با آنها که به صورت قارچ گونه در حال رشد هستند برخورد قانونی شود.

فرماندار دنا گفت: نانوایی ها مشکلاتی را ایجاد کرده اند چند نانوایی را پلمپ کردیم ولی فایده ای نداشته است، پلمپ واحد توزیع شن و ماسه بیشتر به نفع آنها شد چون تولیدات خود را دپو کرده و با قیمت بالاتری آنها را در بازار بعدا به فروش می رسانند.

وی ادامه داد: در حوزه اشتغال ظرفیت های خوبی در دنا وجود دارد زیرا روستاهای دنا جمعیت بالایی داشته و مهاجرت به شهر در آنها انجام نشده است.

فرماندار دنا بیان کرد: حدود ۷ هزار بافنده صنایع دستی در دنا وجود دارد که باید زمینه اشتغالزایی آنها را فراهم کرد.

فرماندار چرام نیز بیان کرد: آبیاری باغات حومه چرام که یک هزار هکتار مستعد کشاورزی هستند در دستور کار باید قرار گیرد.

وی گفت: تنظیم بازار را نیز از سال گذشته تا کنون انجام داده و نظارت کافی نیز وجود دارد و مشکلی در چرام در این حوزه وجود ندارد، با ورود به مباحث فرهنگی و اعتقادی می تواند بازدارنده برخی تخلفات باشد در چرام مرکز عرضه توزیع میوه ۵ غرفه وجود دارد.

نادرگرامی فرماندار باشت عنوان کرد: در توزیع مرغ تعدادی از کسبه این مایحتاج را بالاتر از نرخ مصوب می فروختند که با آنها به جد برخورد شد.

وی گفت: افرادی برای سرمایه گذاری در باشت مراجعه کردند ولی اطلاعات کافی از چگونگی آغاز کار را ندارند که باید راهنمایی های لازم انجام شود.

فرماندار باشت ادامه داد: در این شهرستان ۶۵ درصد کشاورزی ۳۵ درصد دامپروری و ۵ درصد نیز صنعت وجود دارد، ۴ کارخانه شن و ماسه داریم که دو واحد از آنها تعطیل شده است.

گرامی اظهار کرد: بعد از گدشت ۱۲ سال از فرمانداری این شهرستان کسی قبول نمی کند که تنظیم بازار بر عهده جهاد قرار گرفته است باید در باشت اداره صنعت،معدن و تجارت و تعزیرات حتی به صورت نمایندگی مستقر شود، چطور باشت ۱۰ سال پیش شرایط تشکیل اتحادیه اصناف را داشته ولی هنوز اقدامی نکردند.

موسوی فرماندار دهدشت گفت: مدیران باید تمام وقت پاسخگو باشند حداقل پاسخ فرمانداران بدهند زیرا ما باید پاسخگوی مشکلات مردم باشیم ،مدیران کل باید پاسخ فرمانداران را بدهند ما دارای همه مشکلات عنوان شده در کهگیلویه هستیم زیرا این شهرستان وسیع و در برخی مناطق هم محروم هستند.

وی افزود: قرارشد برنامه جامعی برای تنظیم بازار و رشد اقتصادی در شهرستان ها تدوین شود .

کهگیلویه در عین محرومیت پتانسیل ها و ظرفیت های خوبی دارد، در کهگیلویه میراثی بزرگ و عظیم به اسم بلادشاپور وجود آورد که می تواند درآمدزایی بسیار خوبی را برای کشور و استان ایجاد کند.

فرماندار کهگیلویه اظهار کرد: صنعت گردشگری می تواند از تمام صنعت های دیگر درآمد بیشتری دا ایجاد کند، ظرفیت کشت گیاهان دارویی در برخی از مناطق کهگیلویه بسیار خوب است و می تواند برای ساکنین اشتغالزایی ایجاد کرده و منطقه را متحول کرد، مردم دربعضی از مناطق برای تهیه نان شب خود مشکل دارند باید با ایجاد زمینه اشتغال و استفاده از ظرفیت ها این مشکلات را رفع کرد.

وی گفت: حدود ۵۰ تن میوه شب عید در کهگیلویه وارد شد که توزیع آن نیز خوب بوده است، با واحدهای متخلف نیز برخورد شد،براساس سهمیه آرد روستایی و عشایر این منطقه کم است.

لیلا عطازاده مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: امید می رود تا با برنامه ریزی های بهتر برای سال آینده توزیع میوه شب عید از ۵ روز مانده به آخر سال آغاز شده و در ایام نوروز نیز شاهد تعطیلی کشتارگاه درایام تعطیلات نوروزی در سطح کشور نباشیم.

وی افزود: تعطیلی کشتارگاه در ایام نوروز در سطح کشور باعث کمبود مرغ گرم و افزایش قیمت آن می شود، در این تعطیلات، ۴ روز کشتارگاه های کشور تعطیل بودند.

مدیر جهاد کشاورزی گچساران ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی مردم نباید توزیع میوه ایام نوروز برای خرید از سوی شهروندان به اجبار سبدی باشد زیرا عده ای از افراد توان‌مالی برای خرید یک سبد میوه را ندارند بلکه خرده فروشی را در دستور کار خود قرار دهند.

منبع فارس

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت