پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 26 شهریور 1401 ساعت 23:06:: شناسه خبر: 125999

در جلسه فوق‌العاده شورای سلامت و امنیت غذایی بهبهان مطرح شد:

آمادگی لازم برای مقابله با بیماری وبا را داریم / جوی‌های آب و فاضلاب‌های شهری و روستایی آهک پاشی شود

معاون فرماندار شهرستان در مورد ضرورت اطلاع‌رسانی، آموزش و آگاه‌سازی مردم گفت: بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیر، پیشگیری است و تجربه ثابت کرده که آموزش و اطلاع رسانی به موقع نقش مهمی در این زمینه دارد.

صدای جنوب:

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی بهبهان، جلسه فوق‌العاده شورای سلامت و امنیت غذایی با دستور کار بیماری التور (وبا) برای آمادگی و مقابله با طغیان‌های احتمالی آن در شهرستان بهبهان به ریاست آرمین ساعد معاون فرماندار شهرستان بهبهان و با حضور دکتر روزبه رئیس مرکز بهداشت شهرستان و سایر مدیران ادارات ذیربط مورخ ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

در این جلسه معاون فنی مرکز بهداشت ، کارشناسان مسئول واحدهای سلامت محیط و کار و مبارزه با بیماری‌های ستاد مرکز بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان ضمن بررسی آمار مرتبط با این بیماری در سنوات گذشته و بررسی مصوبات کمیته التور شهرستان، گزارش جامعی پیرامون اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده و آخرین دستورالعمل کشوری برای مراقبت و درمان بیماران مشکوک و قطعی وبا را ارائه نمودند.

سپس دکتر امیرحسین روزبه معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان با تاکید بر استفاده از تجربیات سنوات گذشته در پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های التور گفت: موضوع بهداشت آب و سبزیجات از مؤثرترین مؤلفه‌ها در زمینه کنترل وبا بوده لذا نظارت پیوسته و دقیق بر کلرزنی آب مناطق شهری و روستائی و همچنین نمونه برداری‌های منظم از آب و سبزیجات و ثبت و تحلیل اطلاعات آن، بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: با توجه به شناسایی موارد مثبت قطعی بیماری وبا در فصل گرما در شهرستان، ضروری است که هماهنگی‌های لازم برای بر تشدید نظارت بر بیماری‌های التور در سیستم بهداشتی درمانی و هماهنگی‌های برون بخشی در راستای پیشگیری و کنترل این بیماری با سرعت و دقت لازم انجام شود.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان ضمن اشاره به مشاهده یک مورد ابتلا قطعی به بیماری وبا در شهرستان بهبهان گفت: دانشکده علوم پزشکی بهبهان آمادگی کامل برای مقابله با هر نوع بیماری را داشته و در این رابطه ارزیابی لازم انجام شده و موارد پیشگیری مورد بررسی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در فصل تابستان شاهد افزایش مسافرت‌ها، افزایش مصرف غذا در بیرون از منزل و استفاده از غذاهای آماده طبخ هستیم که همین امر منجر به افزایش ابتلا به بیماری‌های‌ منتقله از آب و غذا می‌شود.

این مقام مسئول افزود: علائم و نشانه‌ های بالینی در اغلب بیماری ‌های منتقله از غذا شامل اسهال، تهوع، استفراغ و دردهای شکمی بوده و در برخی موارد ممکن است با اسهال خونی و تظاهرات عصبی نیز بروز کند.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های منتقله از آب و غذا لازم دست دست‌ها خود را قبل از تهیه غذا و یا هنگام سرو و مصرف غذا و همچنین پس از هر بار اجابت مزاج، استفاده از توالت‌های بهداشتی، مصرف آب سالم و بهداشتی و عدم مصرف از آب‌های ناسالم جهت آشامیدن ضروری است.

در ادامه جلسه آرمین ساعد معاون فرماندار شهرستان در مورد ضرورت اطلاع‌رسانی، آموزش و آگاه‌سازی مردم گفت: بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیر، پیشگیری است و تجربه ثابت کرده که آموزش و اطلاع رسانی به موقع نقش مهمی در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: همه‌ی دستگاه‌ها وظیفه دارند در این مورد اطلاع‌رسانی و آموزش وسیعی در سطح شهرستان داشته و از همه ظرفیت‌های موجود شهرستان استفاده نمایند.

معاون فرماندار بهبهان با بیان اینکه کلیه واحدهای بهداشتی شهرستان آمادگی کافی برای مقابله با بیماری التور را باید داشته باشند افزود: ضروری است که مراکز بهداشت بصورت مستمر وضعیت بیماری‌های اسهالی و گوارشی را در جمعیت تحت پوشش خود رصد نموده تا در صورت افزایش موارد بیماری‌های اسهالی بتوانند اقدامات مراقبتی و کنترلی لازم را در اسرع انجام دهند.

این مقام مسئول افزود: ضروری است که جوی‌های آب، جداول و فاضلاب‌های شهری و روستایی توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای جلوگیری از انتقال هرگونه بیماری آهک پاشی شود.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت