پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 01 بهمن 1401 ساعت 08:11:: شناسه خبر: 130599

پای سرمایه گذاری خارجی در حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد باز شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در حمایت از سرمایه گذاران، این استان به بهشت سرمایه‌گذاری‌ تبدیل شده و قرار است تولید سه محصول موز، توت‌فرنگی و بلوبری و انتقال بهترین نهال و واریته‌های دنیا و دانش تولید توسط سرمایه گذار خارجی انجام گیرد.

به گزارش صدای جنوب سید علی معتمدی‌ پور شامگاه جمعه در دیدار با ایلهان سورجو، مدیر عامل و کدیر بویورگان مدیر صادرات شرکت گونی‌اگریپارک در یاسوج اظهار کرد: این استان سرشار منابع مختلف خدادای است اما استانی توسعه نیافته است به این معنا که این استان همچون گنجی ارزشمند است که ریسک سرمایه‌گذاری‌ را در بخش کشاورزی به حداقل می‌رساند و در کنار مهیا بودن همه شرایط اقلیمی، این توسعه‌نیافتگی هم فرصت طلایی برای هر سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: بهترین خاک کشاورزی و با کیفیت‌ترین و بیشترین آب در استان وجود دارد به طوری که همه آب‌های این استان شیرین هستند و خاکی با شوری غیرمتعارف موجود نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اقلیم مناسب و متنوعی وجود دارد به طوری که در برخی مناطق دمای هوا تا ۵۰ درجه و در برخی مناطق تا منفی ۲۰ درجه می‌رسد و این نشان می دهد که میدان مانور برای سرمایه‌گذاری وسیع است.

معتمدی پور تاکید کرد: برخلاف بسیاری از مناطق دنیا که اختلاف از سطح دریا در آن‌ها یکسان است، در کهگیلویه و بویراحمد اختلاف از سطح دریا در مناطق مختلف بسیار متفاوت و از ۱۰۰۰ متر تا بیش از چهار هزار متر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات خوبی انجام داده و اکنون آماده است این زیرساخت‌ها را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

وی ادامه داد: ۱۳۷ هکتار زیرساخت گلخانه‌ای در استان ایجاد شده و با افتخار هر حمایتی از سرمایه‌گذار خواهیم داشت اما آنچه برای بخش کشاورزی این استان مهم است، انتقال دانش و علم کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده و اقتصادی شدن کشت محصولات است که شرکت گونی‌اگریپارک در تولید نهال صاحب دانش است و رکورد بیشترین تولید در واحد سطح را در چند محصول دارد و این برای ما ارزشمند است.

معتمدی پور اضافه کرد: آنچه یک محصول را اقتصادی می‌کند میزان عملکرد در هکتار است که این موضوع به انتخاب نهال و واریته مناسب ارتباط مستقیمی دارد و به جرات به شما اطمینان می‌دهم چنانچه در این زمینه به کشاورزی استان کمک شود، هر حمایتی را از سرمایه گذار خواهیم داشت و استان به بهشت سرمایه‌گذاری برای شما تبدیل خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: تولید سه محصول موز، توت‌فرنگی و بلوبری دارای ارزش افزوده بالا است و با توجه به حوزه کاری سرمایه‌گذار، تولید این سه محصول اولویت است و زیرساخت‌های گلخانه‌ای و هر حمایتی لازم باشد در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهد داد.ی گفت: قیمت تمام شده محصول و هزینه کاشت هر هکتار، شاخص مهمی در اقتصادی کردن کشاورزی است که در این زمینه هر هکتار موز با کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان کاشت می‌شود و تا چند سال هم بازدهی دارد، قیمت نهایی آن نیز به نسبت قیمت تمام شده دارای صرفه اقتصادی است و همچنین مصرف آب در این محصول نیز بسیار کمتر از خانواده سبزی و صیفی‌جات از جمله گوجه‌فرنگی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، توت‌فرنگی و بلوبری را اولویت‌های بعدی دانست و گفت: دانش و تکنولوژی تولید محصول بلوبری در اختیار این استان است و در یک اقدام جدید و یک تجربه موفق در یکسال گذشته این محصول را با دانش روز دنیا تولید کردیم که هم دروازه ورود به کشاورزی دانش‌بنیان بود و هم موجب اشتغال‌زایی و توانمندی کشاورزی این استان به ویژه در تولید نهال و افزایش عملکرد این محصول در هکتار خواهد شد؛ در محصول موز و توت‌فرنگی نیز به کمک سرمایه‌گذار ترکیه‌ای این تجربه را تکرار خواهیم کرد.

معتمدی‌پور گفت: سهم استان ما از تولید برخی محصولات از جمله توت‌فرنگی که یک کشت پربازده هست، نزدیک به صفر است که به هیچ عنوان با ظرفیت‌های این استان همخوانی ندارد و برنامه ما جذب سرمایه‌گذار و انتقال دانش روز کشاورزی برای تغییر این وضعیت است.

وی با اشاره به نگاه مدیریتی بخش کشاورزی به کشت محصولات جدید با ارزش‌افزوده بالا، ادامه داد: رویکرد دیگر بخش کشاورزی این استان تولید محصولات در شرایط گلخانه‌ای به منظور مدیریت مصرف آب، کنترل سموم، افزایش تولید در واحد سطح، نگاه صادراتی، رعایت الگوی کشت، تولید خارج از فصل و چندباره در طول سال خواهد بود.

ایلهان سورجو سرمایه گذار ترکیه ای نیز در این دیدار با بیان اینکه برایم ارزشمند است که یک مدیر بخش دولتی در یک روز تعطیل برای کارش اهمیت قائل شود و اینچنین یک سرمایه‌گذار را دلگرم و حمایت کند، تأکید کرد: سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد تجربه متفاوتی برای وی بوده وامید است بتوانیم برای کشاورزی این منطقه منشأ تغییر و تحول باشیم.

وی افزود: همه شرایط در استان کهگیلویه و بویراحمد یکجا مهیا است.

ایلهان تاکید کرد: اگر در ترکیه با آن همه موانع، رکورد تولید موز در هکتار را داریم در این استان با مساعد بودن شرایط محیطی بدون شک رکورد تولید موز را در واحد سطح خواهیم شکست و من با این استقبال و اعلام حمایتی که از سوی جهاد کشاورزی شده و همچنین پایین بودن ریسک تولید در اینجا، قول می‌دهم که دانش تولید موز در واحد سطح را به استان شما بیاورم و شما را در تولید موز خودکفا کنم.

در پایان این دیدار، نماینده فارسی‌زبان این سرمایه‌گذار، معرفی شد تا مقدمات انجام این سرمایه‌گذاری در تولید موز، توت‌فرنگی و بلوبری و انتقال بهترین نهال و واریته‌های دنیا و همچنین دانش تولید بالا در برخی محصولات با سرعت بیشتری انجام شود

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت