پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 03 مرداد 1402 ساعت 10:05:: شناسه خبر: 138132

پیشنهاد تخصیص اعتبار ۲۳ هزار میلیاردی به راه‌های کهگیلویه و بویراحمد همزمان با سفر دولت

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بسته پیشنهادی راه و شهرسازی در سفر دوم دولت ۲۳ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش  صدای جنوب  از یاسوج محمد راستا در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن گفت: ۶۱ هزار نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در استان هستند که ۲۰ هزار تایید نهایی شدند و از این تعداد بیش از ۵۲ درصد در شهر یاسوج هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تاکنون در شهر یاسوج با مشکل نبود زمین مواجه بودیم افزود: اخیرا توافقی با مالک انجام شده که در حال تهیه فرآیند نهایی هستیم تا بتوانیم بخشی از متقاضیان تایید شده در شهر یاسوج را پاسخ‌گو باشیم.

وی عنوان کرد: در ۴ نقطه شهر یاسوج عملیات اجرای طرح نهضت ملی آغاز شده و ۶۰۰ واحد با پیشرفت ۳۰ درصد به بالا در حال ساخت است.

این مسئول با بیان اینکه سایت ارم از مدت‌ها قبل نیمه کاره رها شده بود که با تغییر پیمانکار مجدداً پروژه فعال شد، افزود: پروژه با انتخاب پیمانکار جدید سرعت گرفته و پیشرفت خوبی دارد.

راستا ادامه داد: راه و شهرسازی در شهرهای گچساران، دهدشت و یاسوج زمین‌‌هایی داشته که در حال تغییر کاربری آنها برای ساخت قریب به سه هزار واحد مسکونی هستیم.

مشکل آب و برق سایت‌ها به قوت خود باقی است

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در شهرهای کوچک زیر ۲۰ هزار نفر زمین‌های داشتیم که تحویل بنیاد مسکن شدند تا به صورت تک نفره و دو نفره در اختیار متقاضیان قرار گیرد و آنها اقدام به ساخت واحد مسکونی کنند اما در برخی شهرها تاکنون استقبال به خوبی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ هزار واحد به صورت خودمالک، بافت فرسوده، اجاره ۹۹ ساله و ساخت گروهی در حال احداث است، عنوان کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها ۱۰ تا ۸۰ درصد است.

این مسئول به مهم‌ترین مشکلات در حوزه نهضت ملی مسکن پرداخت و عنوان کرد: مشکل آب و برق برخی  سایت‌ها هنوز به قوت خود باقی است و علی‌رغم اینکه قانون دستگاه‌های خدمات‌رسان را مکلف به همکاری کرده اما آنطور که انتظار می‌رفت با ما همکاری نمی‌شود‌.

وی عنوان کرد: دستگاه‌های خدمات رسان ابتدا اعلام کردند که اعتباری در این زمینه وجود ندارد که در شورای عالی مسکن مصوب شد که کار به صورت یک سوم انجام شود یعنی راه و شهرسازی،  برنامه و بودجه استان و  دستگاه خدمات رسان هر کدام یک سوم اعتبار را بپردازند اما تاکنون اینگونه نبوده و سایت ۲۸۸ واحدی گچساران علی‌رغم پیشرفت خوب با همین معضل مواجه است.

بانک‌ها علت عقب ماندگی طرح نهضت ملی مسکن در استان

وی به دومین عامل عقب ماندگی طرح نهضت ملی مسکن در استان اشاره کرد و یادآور شد: همکاری بانک‌ها در حوزه نهضت ملی مسکن نزدیک به صفر است و به استثنای بانک مسکن سایر بانک‌ها به خصوص در حوزه خودمالکی همکاری ضعیفی داشتند.

راستا با بیان اینکه خود مالکی به معنای انتخاب بانک توسط متقاضی است گفت: جلسات شورای مسکن هر هفته به ریاست استاندار برگزار و بر همکاری بانک‌ها تاکید می‌شود اما بانک‌ها می‌گویند مصارف از منابع بیشتر است و نمی‌توانیم پرداخت کنیم در حالی که قانون جهش تولید بانک‌ها را موظف و مکلف کرده که ۲۰ تسهیلات سالانه خود را به نهضت ملی اختصاص دهند

وی با بیان اینکه ظاهرا بانک‌ها قصد همکاری در طرح نهضت ملی مسکن را ندارند، عنوان کرد:بانک‌ها افزایش تسهیلات مسکن از ۳۵۰ به ۵۵۰ را انجام نمی‌دهند و می‌گویند که بانک مرکزی اعلام کرده که باید بالای ۶۰ درصد پیشرفت طرح باشد که اینگونه نیست و این موضوع صحت ندارد.

۴۰ درصد اعتبارات سفر اول دولت پرداخت شد

راستا در ادامه به پروژه‌های حوزه راه اشاره کرد و با بیان اینکه بیش از ۳۰ پروژه در حال اجراست که پیشرفت‌های خوبی دارند عنوان کرد: از سفر اول رئیس جمهور ۸۰۰ میلیارد تومان به حوزه راه اختصاص داده شد که ۴۰ درصد تخصیص داده شد و شاهد پیشرفت خوبی در پروژه‌های حوزه راه از جمله یاسوج_ اقلید، یاسوسی_ سخت، یاسوج _شیراز_ بابا میدان و یاسوج _شیراز هستیم .

مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه جاده‌های استان نیازمند چهار خطه شدن هستند گفت پیشنهاد راه و شهرسازی در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان برای بخش راه ۲۳ هزار میلیارد تومان است که امیدواریم با توجه به اینکه هزینه ساخت راه در استان بالا بوده این میزان اعتبار اختصاص داده شود.

راستا با اشاره به بهره‌برداری از جاده پاتاوه به دهدشت پس از ۲۸ سال گفت: برخی از تونل‌ها از روشنایی کافی برخوردار نیستند که کار در این تونل‌ها در حال انجام است، ضمن اینکه سایر اقداماتی که در این جاده نیاز باشد را انجام می‌دهیم.

وی در پایان در خصوص اینکه راه و شهرسازی تنها دستگاه متولی بخش مسکن نیست گفت: تمام ادارات دولتی و غیردولتی طبق قانون موظف هستند در بحث نهضت ملی مسکن همکاری داشته باشند تا مشکل مسکن مردم که شعار دولت سیزدهم است رفع شود‌.

 

 

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت