پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 16 دی 1402 ساعت 11:10:: شناسه خبر: 141682

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:

دولت از تولیدکنندگان محصولات مشمول الگوی کشت حمایت می کند

سید علی معتمدی پور با اشاره به موضوع امنیت غذایی و کشت براساس اقلیم منطقه ، اظهارکرد: دولت تصمیم گرفته تا تولیدات کشاورزی را هدفمند کند.

صدای جنوب:

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تولیدات جالیزی مانند هندوانه،خربزه،صیفی،گوجه فرنگی و سبزی از جمله محصولاتی هستند که جزو الگوی کشت نیستند و جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد براساس قانون نمی تواند نهاده های کشاورزی یارانه دار بین آنان توزیع کند.

 

سید علی معتمدی پور با اشاره به موضوع امنیت غذایی و کشت براساس اقلیم منطقه ، افزود: دولت تصمیم گرفته تا تولیدات کشاورزی را هدفمند کند.

وی تاکید کرد :هدف از اجرای الگوی کشت این است که متناسب با شرایط اکولوژیکی و اقلیمی هر منطقه چه محصولی کاشته شود تا سازگاری خاص خودش را داشته باشد و از طرفی هم بیشترین بهره‌وری نصیب کشاورز شود.

وی ادامه داد : کشاورزانی که براساس الگوی ترسیم شده کشت کنند مشمول حمایت‌ها و مشوق‌های متعددی خواهند شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه یکی از حمایت‌های دولت در الگوی کشت، کشت قراردادی محصولات کشاورزی است، افزود: در این طرح یارانه بذر، کود و تخفیف هزینه های بیمه برای تولیدکنندگان پیش بینی شده است و در آخر هم دولت محصول تولیدی کشاورزان را خریداری می‌کند.

حمایت های دولت از تولیدکنندگان محصولات مشمول الگوی کشت

وی بیان کرد:از ابتدای فصل کشت تاکنون ۱۷ هزارتن کود با قیمت دولتی از نوع های پتاسه،فسفاته و اوره در استان توزیع شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین براساس این طرح به ازای هر تن محصول ،یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به منظور هزینه حمل و نقل محصول از مزرعه تا مرکز خرید به کشاورزان اختصاص می یابد.

معتمدی پور ادامه داد: توزیع بیش از ۱۱ هزار تن بذر گندم و هشت تن بذر دانه های روغنی کلزا به صورت ضدعفونی و بوجاری شده از دیگر حمایت های دولت از کشاورزانی است که محصولات متناسب با الگوی کشت را تولید کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این طرح ضمن تخفیف ۲۰ درصدی هزینه های بیمه هزینه های آن در پایان برداشت از کشاورز دریافت می شود.

وی خاطرنشان کرد: در طرح کشت قراردادی پاییز امسال ،۱۲۰ هزار هکتار از مزارع محصولات کشاورزی مانند گندم، جو، کلزا، گلرنگ و چغندر قند در استان زیر پوشش قرار گرفت.

معتمدی پور تاکید کرد: با توجه به پراکنش نامناسب بارندگی های پاییز امسال ، تاکنون کشت در ۵۶ هزار هکتار از مزارع استان انجام گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تفاهم نامه کشت و خرید گیاهان دارویی در ۴۰۰ هکتار از مزارع استان بسته شده تا ضمن تامین مواد اولیه کارخانه تازه افتتاح شده گیاهان دارویی گچساران ، زمینه رونق تولید کشاورزان هم فراهم شود.

معتمدی پور افزود:همچنین امسال پس از چند سال رکود کشت چغندرقند در ۴۸ هکتار از مزارع کهگیلویه و بویراحمد انجام شد.

وی بیان کرد: کشت چغندرقند سال ها پیش پس از مشکلات فروش و خسارت به کشاورزان متوقف شد اما امسال پس از احیای کارخانه قند یاسوج و امضای تفاهم نامه برای خرید محصولات تولیدکنندگان اقدام به کشت کردند.

سالیانه بیش از ۵۰۰ هزار تن محصول معادل نیمی از کل تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در ۱۴۵ هزار هکتار مزرعه این استان کشت و تولید می شود که بیش از ۱۴۰ هزار تن از این میزان گندم است.

۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالانه حدود یک میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی تولید می کنند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت