پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 18 تیر 1396 ساعت 17:04:: شناسه خبر: 19703

گزارش کامل نخستین همایش مجمع استانی سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد

معاون اجتماعی وزیر بهداشت از افزایش روزانه مشارکت خیران در حوزه سلامت خبر داد و گفت: سال گذشته خیران در سراسر کشور ۱۵۰۰ میلیارد تومان به حوزه سلامت کمک کردند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

نخستین همایش مجمع استانی سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور معاون وزیر بهداشت، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و امامان جمعه و جمعی از مسئولان ارشد استان در سالن کنعانی یاسوج برگزار شد.

به گزارش صدای جنوب، با حضور معاون اجتماعی وزیر بهداشت، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و امامان جمعه و جمعی از مسئولان ارشد نخستین مجمع استانی سلامت استان برگزار شد.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت از افزایش روزانه مشارکت خیران در حوزه سلامت خبر داد و گفت: سال گذشته خیران در سراسر کشور ۱۵۰۰ میلیارد تومان به حوزه سلامت کمک کردند.

سید محمدهادی ایازی در نخستین مجمع استانی خیرین سلامت کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اقدامات انجام شده توسط سرپرست دانشگاه علوم پزشکی برای توسعه مشارکت‌های مردم و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در حوزه سلامت مطلوب ارزیابی می‌شود.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت خواستار تشکیل مجمع خیرین شهرستانی در کهگیلویه و بویراحمد شد و گفت: در مدت کوتاهی که از عمر مجمع خیران سلامت این استان می‌گذرد اقدامات قابل قبولی در این حوزه با مشارکت این قشر انجام شده است.

ایازی از افزایش روزانه مشارکت خیریان در حوزه سلات خبر داد و افزود: سال ۹۵ خیران یک هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت کمک کردند که این میزان در سال ۹۵ به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

ایازی بیان کرد: ۶۲۰ سازمان مردم نهاد و ۸۷۰ خرذیه سلامت در کشور فعالیت داشته که در حد توان مورد حمایت قرار می‌دهیم و البته در چهارچوب بین بخشی تفاهم‌نامه‌های با سایر دستگاه‌های اجرایی با هدف استفاده از ظرفیت آن‌ها مبادله شده است.

وی ادامه داد: تاکنون مجمع استانی خیران سلامت در ۴ استان کشور برگزار شده که امیدوارم در کمترین زمان ممکن شاهد برگزاری این مجمع در سایر استان‌ها و حتی برگزاری مجمع شهرستانی باشیم.

معاون وزیر بهداشت از وجود ۱۶ هزار بیمار دیابتی در کشور خبر داد و گفت: ۵ میلیون نفر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

سید محمدهادی ایازی اظهار داشت: هم اکنون ۳۵۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد و سالانه ۹۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سلامت در کنار امنیت دو نعمت مهم بوده که تامین هر دو جزو وظایف دولت‌هاست، عنوان کرد: یکی از رویکردهای وزارت بهداشت سلامت جامعه محور با هدف مشارکت بیش از پیش مردم و خیران بخش سلامت است.

ایازی با تاکید بر اینکه محصولات کشاورزی با هدف افزایش امنیت غذایی باید ارگانیک شود ابراز کرد: تامین سلامت جامعه تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست بلکه باید مردم و سایر ادارات کمک کنند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت ادامه داد: فرهنگ‌سازی برای اینکه مردم به فکر سلامت خود باشند جزو اولویت‌های دیگر وزارت بهداشت بوده زیرا در این صورت به ارتقا وضعیت سلامت کمک می‌کند.

ایازی با بیان اینکه داشتن تحرک، کاهش مصرف نمک، شکر، روغن، پرخوری نکردن، مصرف نکردن دخانیات وغیره می‌تواند سلامت را تامین کند تصریح کرد: مردم در قالب نهادهای مدنی یا تشکل‌های مردم نهاد باید برای ایفای نقش در تامین سلامت خود و جامعه سازماندهی شوند.

وی خواستار توسعه و تقویت سازمان‌های مردم نهاد حوزه بهداشت و درمان شد و افزود: هم‌اکنون ۶۲۰ تشکل در حوزه سلامت فعالیت دارند که این تعداد ناکافی بوده و باید افزایش پیدا کند.

ایازی تاکید کرد: مردم در زمینه توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت مشارکت داده شوند تا کمبودها جبران شود زیرا هم‌اکنون کمبودهای زیادی در استان‌های مختلف کشور داریم و باید از ظرفیت مردم در این زمینه استفاده شود.

وی با اشاره به پخش سریال پریا و تاثیرگذاری این فیلم در جامعه در زمینه بیماری ایدز گفت: آثار فرهنگی و هنری برای کاهش بیماری‌ها تولید شود.

***

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که انتظار می‌رود پزشکان این استان برای رفع کمبودهای حوزه سلامت استان از جمله در زمینه تأمین زیرساخت‌ها همت بیشتری کنند.
سید موسی خادمی نیزروز یکشنبه در نخستین نشست مجمع استانی سلامت کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: پزشکان این استان می‌توانند با سرمایه گذاری در حوزه سلامت نقش بسزایی در ساخت مراکز درمانی در نقاط مختلف استان داشته باشند.

وی افزود که با توجه به وضعیت نه چندان مطلوب اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد اهمیت و ضرورت این اقدام مهم پزشکان استان بیش از پیش مشخص خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: انتظار می‌رود که مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نگاه ویژه‌ای به موضوع تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز حوزه درمان و سلامت استان داشته و اعتباراتی را به این امر اختصاص دهند.
خادمی عنوان کرد که موفقیت هر چه بیشتر حوزه درمان و سلامت در کهگیلویه و بویراحمد منوط به اجتماعی کردن آن و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت مردم و دستگاه‌های اجرایی است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی یاسوج نیز گفت که امید به زندگی در کهگیلویه و بویراحمد بین آقایان ۷۶ سال و بین بانوان نیز ۸۱ سال است.
اورنگ ایلامی اظهار داشت: ابتلا به بیماری فشار خون در کهگیلویه و بویراحمد بین افراد بالای ۳۰ سال ۲۲ نفر از هر ۱۰۰ نفر بوده در حالی که این میزان در کشور ۲۷ نفر به ازای هر یک هزار نفر است.
وی افزود که ابتلا به بیماری دیابت (قند خون) در کهگیلویه و بویراحمد بین افراد بالای ۳۰ سال ۶٫۱ درصد و در کشور ۹٫۵ درصد است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی یاسوج بیان کرد: ابتلا به انواع سرطان‌ها در کهگیلویه و بویراحمد ۰٫۶ درصد و در کشور ۰٫۹ درصد است.
ایلامی عنوان کرد که کم کاری تیروئید در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۴٫۷ نفر بوده در حالی که این میزان در کشور ۲٫۷ نفر به ازای هر ۱۰ هزار نفر است.
وی ابراز داشت: بیماران شناسایی شده مبتلا به ایدز در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۴٫۶ نفر و در کشور نیز ۱٫۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی یاسوج گفت که افراد مبتلا به بیماری هپاتیت (ب) در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۷٫۶ نفر و در کشور ۸٫۲
نفر است.
ایلامی اظهار داشت: ابتلا به بیماری سرطان معده در کهگیلویه و بویراحمد ۲۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بوده در حالی که این میزان در کشور ۱۱ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.
وی افزود که خودکشی در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۵٫۵ نفر و در کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۷٫۶ نفر است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که سالم سازی تولیدات و محصولات کشاورزی استان از طریق ارگانیک و استفاده نکردن از کود و سم در دستور کار مسئولان این سازمان است.
جعفر گوهرگانی اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به‌تنهایی نمی‌تواند امنیت و سلامت غذایی مردم استان را تأمین کند و نیازمند کمک دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌هاست.
وی افزود که سرانه مصرف ماهی در کهگیلویه و بویراحمد کمتر از ۶ کیلوگرم بوده در حالی که این میزان در کشور ۱۰ کیلوگرم است.
گوهرگانی بیان کرد: باید اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بیشتری در زمینه ترویج فرهنگ مصرف ماهی در کهگیلویه و بویراحمد توسط خبرنگاران، نهادهای فرهنگی و ائمه جمعه شود.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت