پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 28 بهمن 1396 ساعت 16:11:: شناسه خبر: 32129

جولان گونه های گیاهی کمیاب در خیابان های یاسوج/چرا برای این بحران تدبیری نمی‌شود؟

داشتن بیش از دو هزار گونه گیاهی، خوراکی و ۴۷۰ گونه دارویی گنجینه‌ای عظیم در این استان است که باید از این ظرفیت، به خوبی استفاده شود.

پایگاه خبری صدای جنوب:

استان کهگیلویه و بویراحمد محل گونه‌‌های نادری از گیاهان دارویی است و همین مسئله موجب خاص بودن و منحصر شدن کهگیلویه و بویراحمد شده ، موضوع مهمی که یکی از پتانسیل‌های این استان برای پیشرفت و توسعه هم به شمار می‌رود.

داشتن بیش از دو هزار گونه گیاهی، خوراکی و ۴۷۰ گونه دارویی گنجینه‌ای عظیم در این استان است که باید از این ظرفیت، به خوبی استفاده شود که البته اینگونه هم هست و برنامه‌ریزی برای استفاده و بهره‌برداری مناسب از این گونه‌های گیاهی و دارویی در حال انجام شدن است.

اما برخی از گونه‌های دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی به عنوان گیاه خوراکی در حال ریشه‌کن شدن است و زنگ خطر انقراض گیاهان دارویی مانند بیلهر، بن سرخ، جاه شیر خیلی وقت است که به صدا درآمده و چند سالی است که منابع طبیعی به مردم هشدار می دهند که از ریشه‌کنی این گیاهان دارویی و خوراکی خودداری کنند اما گوش مردم بدهکار این حرف‌ها نیست.

گیاه بیلهر در عین داشتن خواص دارویی دارای خاصیت سرطان‌زایی است و طبق پژوهش‌های صورت گرفته مصرف زیاد آن سبب ایجاد سرطان در دستگاه گوارش و از کار افتادن کبد می‌شود و این خطر بزرگ توسط کارشناسان و پزشکان بارها تذکر داده شده اما باز هم مردم آن را نادیده می‌گیرند.

بهار که شروع می‌شود مردم به دامان کوه و طبیعت می‌زنند تا این گیاهان نادر و کم‌یاب را ریشه‌کن کنند و از قِبل فروش آنها هزینه زندگی را تامین کنند، هزینه‌ای که به قیمت نابودی و انقراض این گیاهان تمام می‌شود.

اما آنچه این روزها بیش از هر چیز دیگری جای تعجب دارد و در خیابان‌های شهر یاسوج خودنمایی می‌کند جولان این گونه‌ها است که هنوز بیش از ۳۰ روز مانده تا فصل بهار و رویش این گیاهان، در سطح شهر خودنمایی می‌کنند.

سوالی که مطرح است چرا مسؤولان و متولیان امر فکری اساسی برای در امان ماندن گیاهان نمی‌کنند، چرا به صورت قاطع با خاطیان و کسانی که اقدام به ریشه‌کنی این گیاهان می‌کنند برخورد نمی‌کنند و در یک کلام چرا برای این بحران تدبیری نمی‌شود؟فارس

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت