پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 14 تیر 1395 ساعت 13:04:: شناسه خبر: 3919

به بهانه روز قلم

همیت این موضوع به حدی است که علاوه بر اینکه در کلام وحی بارها به علم اندوزی سفارش شده ست ، خداوند متعال در کلامی ناب به قلم و آنچه که می نویسد سوگند یاد می کند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت؛ نصرالله پژمان‌فر رییس فراکسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز قلم، یادداشتی نوشته که به شرح زیر است:

ن و القلم و ما یسطرون

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) در سرزمینی مبعوث گردید که ملت آن چیزی از فرهنگ و تمدن نمی‌دانستند و زنده به گور کردن دختران را جزیی از افتخارات خود محسوب می کردند. در چنین قومی قطعا نمی توان انتظار داشت که مردمان آن سواد کتابت داشته باشند.

 شاید به همین خاطر بود که خداوند متعال در اولین کلام وحی، به پیامبر گرامی اسلام فرمود: بخوان به نام پروردگارت ….. و اینچنین بود که آنحضرت، اولین پیامی از خداوند دریافت نمود خواندن و نوشتن بود.

اهمیت این موضوع به حدی است که علاوه بر اینکه در کلام وحی بارها به علم اندوزی سفارش شده ست ، خداوند متعال در کلامی ناب به قلم و آنچه که می نویسد سوگند یاد می کند.

ما مسلمانان  ایران اسلامی، باید به فرهنگ و سنت کشورمان ببالیم.چرا که در روزگار جاهلیت عرب ، صاحب فرهنگ و اندیشه و دانشمندانی بزرگ بوده ایم که به یاری اسلام و مسلمین شتافتند.

ایران همواره دروازه تمدن و فرهنگ بوده است و جزء افتخارات این کشور بزرگ میباشد که ازهزاران سال پیش صادرات علم داشته است.

درزمانی که امامان و اهل بیت ما به مردم شبه جزیره عربستان سواد و کتابت می آموختند و در تمام این جزیره بزرگ، تنها به تعداد انگشتان دست، افراد اهل علم بوده اند، افتخار بزرگی است که مردم خراسان بزرگ و نیشابور متمدن، برای امام رضا (ع)بیش ازهزار قلمدان مرصع پیشکش آوردند تا حدیث سلسله الذهب ، به قلم متبرک آن امام همام نگارش گردد.

ایران اسلامی امروز بیش از هرروز و زمان دیگر به فرهنگ و تمدن خود می بالد و اندیشمندان و عالمان و صاحبان قلم ، در این کشور جایگاه رفیع و بلندی دارند و صاحب احترامند.

به همین سبب و به دلیل اهمیت جایگاه اندیشه و قداست قلم ، در اقدامی شایسته،  روز ۱۴ تیرماه که گویا سبقه نامگذاری روز کتابت در قرون گذشته را هم داشته است توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به روز قلم نامگذاری شده است.

این اتفاق مبارک،  نقطه ی عطفی است که دست کم در سال می توان یک روز را به قلم و آنچه می نویسد احترام گذاشت و صاحبان قلم را پاس داشت.

اینجانب وظیفه خود می دانم ۱۴ تیرماه روز قلم را به تمامی اندیشمندان. عالمان. روحانیون .اساتید حوزه و دانشگاه . نویسندگان و همه آنانی که اهل قلم و علم اندوزی هستند تبریک و تهنیت عرض نمایم. امیدوارم که قلمها و قدمهای ما در راه اعتلای فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی باشد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت