پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 15 تیر 1395 ساعت 23:04:: شناسه خبر: 4000

مدیرکل اوقاف کهگیلویه و بویراحمد:

سنت حسنه ای که در کهگیلویه و بویراحمد غریب است

وی با بیان اینکه وقتی وقف برای نیتی مشخص شده نمی توان آن را تغییر داد، افزود: فقط در شهرهای یاسوج و گچساران موقوفه منفعتی داریم که منفعت آن به عامه مردم می رسد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اینکه استان ولایت مدار کهگیلویه و بویراحمد در همه زمینه ها پیشتاز است، اذعان کرد: متاسفانه وقف به عنوان نماد ممتاز دینی در این استان غریب است.

به گزارش صدای جنوب،حجت الاسلام سید نورالله جنتی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد، شب گذشته ( ۱۴ تیر ) در نشست توجیهی مسئولین و مستاجرین موقوفه محمدحسین خان طاهری با عنوان «وقف مزرعه ای برای آخرت» که در محل امامزاده عبدالله (علیه السلام) یاسوج برگزار شد، به فرهنگ وقف اشاره کرد و گفت: در وقف علاوه بر اینکه خود واقف از تلاش‌ ها و برکات آن بهره‌ مند می شود، دیگران هم از برکات آن استفاده کنند.

وی اظهار داشت: در جوامعی که فرهنگ وقف وجود دارد علاوه بر بهره مندی افراد از ویژگی های اخروی، در برطرف کردن خلأهای جامعه تاثیرگذار و مردم نیز از خدمات وقف استفاده می کنند.

جنتی پور، با اشاره به اینکه وقف در طول تاریخ بشر وجود داشته و اسلام آن را در مسیر صحیح هدایت و تعیین کرده، عنوان کرد: اگر سنت حسنه وقف به درستی مورد تبلیغ و تشویق قرار گیرد، در جامعه اسلامی از استقبال خوب و بهترف برخوردار خواهد شد.

این مسئول فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد، افزود: وقف آثار ارزشمندی در بردارد از جمله ثمرات دنیوی و اخروی که نصیب واقف خواهد شد و خداوند در قرآن فرموده: «کسانی که ذره ای کار خیر انجام دهند در کارنامه اعمال آنان ثبت خواهد شد و پاداش آنان نزد خداوند سبحان محفوظ است».

وی با اشاره به اینکه استان ولایت مدار کهگیلویه و بویراحمد در همه زمینه ها پیشتاز است، اذعان کرد: متاسفانه وقف به عنوان نماد ممتاز دینی در این استان غریب است.

جنتی پور، به وضعیت اسفناک موقوفات در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره و یادآور شد: موقوفات استان در جهت نیات واقعی واقف مورد بهره برداری قرار نمی گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد، اذعان کرد: برخی افراد حساسیت اوقاف نسبت به موقوفات را دلیلی برای پرکردن صندوق سازمان می دانند؛ این در حالی است که سازمان فقط در جهت نیت واقفین حرکت می کند.

وی ضمن تشکر از همکاران خود که تلاش بسیاری در زمینه فرهنگ وقف انجام داده اند، یادآور شد: اداره اوقاف به هیچ وجه مالک وقف نیست، بلکه بر حسب وظیفه متولی موقوفه است.

جنتی پور، با بیان اینکه موقوفات مستقل بوده و عین اموال عمومی مردم است که برای امور عامه وقف شده، خاطرنشان کرد: طبق قانون سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی تعیین و هیچ دستگاهی حق دخل و تصرف در موقوفات را ندارد.

این مسئول فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: رهبری معظم انقلاب رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور را به عنوان نماینده تام الاختیار خود انتخاب کرده و نماینده ولی فقیه در سازمان نیز برخی از اختیارات خود را به مدیران کل اوقاف هر استان تفویض می کنند.

وی با بیان اینکه وقتی وقف برای نیتی مشخص شده نمی توان آن را تغییر داد، افزود: فقط در شهرهای یاسوج و گچساران موقوفه منفعتی داریم که منفعت آن به عامه مردم می رسد.

جنتی پور، به موقوفه ۶ هکتاری مرحوم محمدحسین خان طاهری اشاره و تصریح کرد: ۵۰ درصد این موقوفه مربوط به امامزاده فرج الله است؛ این درحالی است که درآمد امامزاده ناچیز بوده و برای ساخت و ساز آن پنج میلیون ریال وام قرض الحسنه گرفتیم که باید از محل همین موقوفه اقساط پرداخت شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد، ۵۰ درصد دیگر این موقوفه بزرگ را مربوط به مستمندان دانست و اظهار داشت: روزانه افراد درمانده بسیاری به سازمان مراجعه و تاکنون ۵۰۰ میلیون ریال خیرات و مبرات به افرادی که مشکل حاد داشته اند پرداخت شده است.

وی از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و سازمان بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد به جهت همکاری با این اداره کل تشکر کرد./کبنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت