پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 31 شهریور 1397 ساعت 09:06:: شناسه خبر: 41125

یادداشت روحانی در واشنگتن پست:

ایران متعهد به گفت و گوی صادقانه است؛ ترامپ چطور؟ / صلح، سلاح ماست / ما اهل منطق و گفت‌وگو هستیم / توهم دارند که با تحریم می‌توانند از ایران امتیاز بگیرند / آمریکا مجبور می‌شود تغییر رویه دهد

سیاست خارجی دولت آمریکا در قبال ایران نه براساس واقعیات موجود ایران، منطقه و جهان و نه حتی برمبنای منافع ملی آمریکا تنظیم شده است. دریافت اطلاعات نادرست درباره ایران از گروه‌های تروریستی و رژیم صهیونیستی و تحلیل‌های غیر کارشناسانه و غیر دقیق نسبت به تحولات ایران، دولتمردان آمریکا را دچار چنان توهمی ساخته که احساس می‌کنند می‌توانند با حربه تحریم از ایران امتیاز بگیرند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

رئیس جمهور در یادداشتی با عنوان «ایران متعهد به گفت و گوی صادقانه است؛ ترامپ چطور؟» در روزنامه واشنگتن پست با تاکید براینکه ادعای طرفداری آمریکا از مردم ایران کاملا پوچ و منافقانه است، گفت: اکثریت قریب به اتفاق کشور‌های جهان با سیاست یکجانبه گرایی آمریکا مخالف بوده و تحمیل دستور از سوی این کشور را برنمی تابند.

به گزارش صدای جنوب به نقل از  «انتخاب»، در ادامه یادداشت حسن روحانی در واشنگتن پست آمده است: وقتی در ۱۸ اردیبهشت ۹۷، رئیس جمهوری آمریکا رسما اعلام کرد که این کشور از برجام خارج می‌شود، دو انتخاب برابر من وجود داشت. اول اینکه من نیز اعلام کنم که ایران از برجام خارج می‌شود که موجب ناامنی و بی ثباتی بیشتر در منطقه می‌شد و دوم، دادن مهلت چند هفته‌ای به اعضای باقی مانده در برجام تا تبعات خروج آمریکا از این توافق را که نتیجه زحمات و مذاکرات بسیار سخت و فشرده ۱۲ ساله بود، جبران کنند که به منظور پاسداری از صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی و احترام به حقوق و مقررات شناخته شده بین المللی، گزینه دوم را انتخاب کردم.

پیش بینی آمریکا این بود که پس از خروج از برجام، ایران نیز از آن خارج می‌شود و به راحتی می‌تواند یک ائتلاف جهانی علیه ایران شکل دهد و همه تحریم‌ها را برگرداند. اقدام ما در دادن فرصت محدود به اروپا، باعث به هم ریختن معادلات آمریکا شد. از سوی دیگر، گفت وگو‌های ایران و بقیه اعضای برجام و تاکید آن‌ها برای حفظ برجام، آمریکا را در انزوا قرار داد.

شاید به ندرت پیش آمده باشد که روی یک موضوع، بین آمریکا و شرکای اروپایی اش تا این حد اختلاف نظر باشد و این نتیجه موضع به حق جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای و دیپلماسی فعال ایران در موضوع برجام است.

سیاست خارجی دولت آمریکا در قبال ایران نه براساس واقعیات موجود ایران، منطقه و جهان و نه حتی برمبنای منافع ملی آمریکا تنظیم شده است. دریافت اطلاعات نادرست درباره ایران از گروه‌های تروریستی و رژیم صهیونیستی و تحلیل‌های غیر کارشناسانه و غیر دقیق نسبت به تحولات ایران، دولتمردان آمریکا را دچار چنان توهمی ساخته که احساس می‌کنند می‌توانند با حربه تحریم از ایران امتیاز بگیرند.

ملت ایران ثابت کرده که برابر فشار خارجی منسجم‌تر شده و مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد؛ چنانچه در دوران قبل از برجام نیز آمریکا نتوانست با تحریم‌های شدید مردم ایران را خسته کند و در نهایت این آمریکا بود که تغییر مسیر داد و به مذاکره روی آورد.

در گفت وگو‌های جاری با کشور‌های باقی مانده در برجام تاکید کرده ایم که موضوع مهم برای ما، حفظ منافع مردم ایران از برجام است و چنانچه به رغم خروج آمریکا از برجام، منافع ایران تامین شود در برجام می‌مانیم و در غیر این صورت، روش دیگری را پی می‌گیریم. منطق ما روشن است. یا همه اطراف از منافع برجام منتفع می‌شوند و یا هیچکدام.

سکوت برابر قلدری آمریکا در ایجاد فشار به کشور‌ها برای قطع روابط تجاری با ایران که با مقررات شناخته شده بین المللی در تضاد آشکار است با هیچ منطقی سازگار نیست و ما در این زمینه بی تفاوت نخواهیم ماند.

پیشنهاد ترامپ برای مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با ایران صادقانه نیست. ما پیشنهاد او را باور کنیم یا سخنان وزیر خارجه وی را که شرط گفت وگو با ایران را تحقق نکاتی می‌داند که توهین آشکار به ملت ایران تلقی می‌شود؟

علاوه بر این، ما چگونه می‌توانیم به آمریکا اعتماد کنیم در حالی که از تعهدات بین المللی اش و مصوبه شورای امنیت که خود بانی آن بوده؛ کنار می‌کشد و دیگر کشور‌ها را برای اجرای آن مصوبه تهدید به تنبیه می‌کند؟

اعمال تحریم‌ها و ایجاد سختی برای مردم ایران از جمله در زمینه دسترسی مردم به دارو و یا محروم کردن ملت ایران از خرید هواپیمای مسافری که در امنیت پرواز‌ها تاثیر بسزایی دارد، چه توجیهی دارد؟ بنظر می‌رسد که دولت آمریکا در پی انتقام گیری از ملت ایران است و روشن است که ادعای طرفداری اش از مردم ایران کاملا پوچ و منافقانه است.

روحانی بابیان اینکه من اطمینان دارم که این بار نیز آمریکا مجبور می‌شود تغییر رویه دهد. گفت: وگو‌های ما با طرف‌های تجاری مان در جریان است و نوید دهنده آینده روشن در تعاملات بین المللی ایران است. این واقعیت روز به روز روشن‌تر می‌شود که اکثریت قریب به اتفاق کشور‌های جهان با سیاست یکجانبه گرایی آمریکا مخالف بوده و تحمیل دستور از سوی آمریکا را برنمی تابند. ممکن است در کوتاه مدت در روابط اقتصادی با شرکایمان مشکلی به وجود آید، اما دو طرف برای رفع آن تلاش می‌کنند و این امر نمی‌تواند استمرار یابد.

ما اهل منطق و گفت وگو هستیم. به همین دلیل بود که در مذاکرات برجام وارد شدیم و از آن سربلند بیرون آمدیم و به همین دلیل است که می‌گوییم رمز اثبات حسن نیت طرف‌های مذاکراتی ما، به ویژه آمریکا، اجرای صادقانه و کامل برجام است.

رهبر معظم انقلاب در دوران مذاکرات فرمودند که چنانچه در برجام از طرف مقابل صداقت ببینیم، زمینه برای بحث درباره بقیه موضوعات مورد علاقه طرفین باز می‌شود. متاسفانه برخورد غیرصادقانه و غلط آمریکا در اجرای برجام (از روز اول اجرای برجام تا زمان خروج غیرقانونی از آن) حکایت از نداشتن صداقت آمریکا در اجرای تعهدات بین المللی خود دارد.

ملت ایران در طول بیش از ۲۵۰ سال گذشته علیه هیچ کشوری تجاوز نکرده و در عین حال، برابر تجاوز و دخالت‌های بیگانه ایستادگی کرده است. سلاح ما صلح است. ما همان طور که برابر متجاوز می‌ایستیم، در صلح جدی هستیم و به هر اقدام مسالمت آمیز، صادقانه و واقعی پاسخ مثبت می‌دهیم.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت