پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 23 تیر 1395 ساعت 08:04:: شناسه خبر: 4270

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد:

حجم آب سد شاه قاسم یاسوج به یک میلیون مترمکعب کاهش یافت

در یک دهه گذشته کاهش بارندگی ها باعث خشک شدن و کاهش محسوس منابع آب چشمه ها، رودخانه ها و چاه های آب زیرزمینی کهگیلویه وبویراحمد شده است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد گفت: حجم آب سد شاه قاسم یاسوج یه یک میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

به گزارش صدای جنوب،علی لطفی روز چهارشنبه افزود:کاهش بارندگی ها، خشک شدن چشمه ها و افت آبهای سطحی را علت کاهش محسوس حجم ذخیره آب سد شاقاسم بیان کرد.
وی حجم مخزن این سد را ۱۰میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: منابع آب این سد برای آبیاری یک هزار و۲۰۰هکتار زمین های پایین دست پیش بینی شده بود.
لطفی افزود: به دلیل کاهش شدید آب مخزن سد شاه قاسم هیچگونه تخصیص آبی ازاین سد به زمین های کشاورزی در شرایط کنونی ممکن نیست.
سد شاه قاسم در ۵کیلومتری یاسوج در مسیر ورودی جاده شیراز به یاسوج واقع شده است و حاشیه دریاچه این سد با طبیعت زیبای آن یکی از اماکن سیاحتی پایتخت طبیعت محسوب می شود.
در یک دهه گذشته کاهش بارندگی ها باعث خشک شدن و کاهش محسوس منابع آب چشمه ها، رودخانه ها و چاه های آب زیرزمینی کهگیلویه وبویراحمد شده است.
به گفته مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران دیگر سد کهگیلویه وبویراحمد حجم ذخیره آب سد کوثر هم اکنون ۳۸۸ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۰میلیون متر مکعب کاهش داشته است.
اسلام قدمی افزود: حجم آب پشت سد کوثر بیش از ۱۹۰میلیون متر مکعب نسبت به حد استاندارد کاهش نشان می دهد.
وی گنجایش مخرن سدکوثر را ۵۸۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: نرمال تراز این مخزن بتونی با سطح دریا ۶۲۵ متر است.
قدمی بیان کرد: ۲۳۲ میلیون متر مکعب آب در سال آبی جاری وارد سد کوثر شده که از این میزان ۱۹۸ میلیون متر مکعب رهاسازی شد.
وی ابراز کرد: سالانه بطور متوسط ۶۰ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر گچساران برای مصرف یک هزارو ۳۰۰ هکتار از زمین های کشاورزان مناطق لیشتر و خیرآباد از توابع گچساران رهاسازی می شود.
قدمی تصریح کرد: این سد سالانه آب آشامیدنی ۲۰ شهرستان و ۲ هزار روستای استان های هرمزگان ، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر را تامین می کند.
سد کوثرگچساران آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و تعدادی از شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد را تامین می کند.
سد کوثر (تنگ دوک) در فاصلهٔ ۶۰ کیلومتری شمال غربی از شهر دوگنبدان ، در شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت