پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 23 تیر 1395 ساعت 10:04:: شناسه خبر: 4280

دلیل همراهی نکردن وزیر صنعت توسط تاجگردون فاش شد؛

رایزنی بانمایندگان جهت موافقت با منطقه ویژه اقتصادی گچساران

نمایندگان مردم در خانه ملت یک فوریت لایحه ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه وی‍ژه اقتصادی را تصویب کردند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

درسفروزیرصنعت، معدن وتجارت به کهگیلویه و بویراحمد غیبت تاجگردون خبرسازشدوحتی نعمت زاده درسخنان خود به این موضوع پرداخت و گرفتاری تاجگردون رادرمجلس شورای اسلامی علت همراهی نکردن خود بیان نمود.

به گزارش صدای جنوب وبه نقل از خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۳ تیرماه) مجلس شورای اسلامی با یک فوریت لایحه ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲  منطقه وی‍ژه اقتصادی با ۱۳۰ رأی موافق، ۱۰۰ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس این گزارش در ماده واحده لایحه مذکور به دولت اجازه داده می‌شود در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام، (مهران)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه و مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، منطقه آزاد تجاری صنعتی را در محدوده هایی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد ایجاد نمایند.

همچنین به دولت اجازه داده می شود در استان های فارس (فسا)، یزد (ابرکوه و میبد)، زنجان (زنجان)، کهگیلویه و بویراحمد (گچساران)، آذربایجان غربی (سرو- ارومیه)، خراسان رضوی، (خواف و قوچان)، لرستان (خرم آباد)، قزوین(تاکستان) و اصفهان (شاهین شهر) منطقه ویژه اقتصادی و در استان البرز (ساوجبلاغ) منطقه ویژه اقتصادی دارویی ایجاد کنند.

بر اساس این لایحه اراضی نیمه شمالی جزیره هرمز در محدوده مصوب هیات وزیران و با تایید ستاد فرماندهی کل قوا به وسعت ۲۱ کیلومتر مربع به هم پیوسته و راه اتصال دریای آن به جزیره قشم به محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم ملحق می شود.

در این لایحه آمده است مناطق آزاد تجاری صنعتی یاد شده بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران مصوب ۱۳۷۲ با اصلاحات بعدی آن و مناطق ویژه اقتصادی مذکور براساس قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴ اداره خواهند شد.
بنابه گزارش صدای جنوب،دلیل نیامدن دکتر تاجگردون به استان  شاید رایزنی بانمایندگان جهت موافقت با دستورجلسه امروز بوده است ،هرچند وی برای عملی کردن این آرزوی خود ومردم گچساران راه سختی در مجلس دهم درپیش دارد.

با وجود موافقت یک فوریتی امروز نمایندگان، دورنمای تصویب نهایی لایحه  در مجلس دهم مبهم است واین موضوع در رای نمایندگان خود را نشان داد.

 این لایحه با ۱۰۰رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع در مقابل ۱۳۰ رای موافق یک فوریت گرفته است. لایحه ای که اگر لایحه برنامه پنجم توسعه همچنان تمدید شود، نیاز به رای دو سوم مجلس دارد.

اما معنی فوریت امروز چیست؟
لوایح و طرح ها در مجلس چهار نوع است: عادی و یک فوریتی و دو فوریتی و سه فوریتی. (ماده ۱۱۵ آیین نامه داخلی)

طرح ها و لوایح یک فوریتی (مانند تصمیم امروز درباره منطقه آزاد):
پس از تصویب فوریت به کمیسیون ارجاع می شود تا خارج از نوبت مورد بررسی قرار گیرد.

طرح ها و لوایح دوفوریتی:
پس از تصویب دو فوریت، بلافاصله به طبع و توزیع آن اقدام و ۲۴ ساعت پس از توزیع در مجلس مطرح می شود.

طرح ها و لوایح سه فوریتی
در همان جلسه وارد دستور می گردد.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت