پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 23 اردیبهشت 1398 ساعت 17:02:: شناسه خبر: 56039

نشست ستاد مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر آمادگی کامل فرمانداران برای مقابله با هجوم ملخ‌های صحرایی گفت: ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مبارزه با این آفت در اختیار جهادکشاورزی قرار می‌‎گیرد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

ستاد مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست عزیر فیلی معاون عمرانی استاندار و با حضور همه مدیران دستگاه‌های عضو این ستاد در چند دستورالعمل تشکیل جلسه داد که از مهم‌ترین آن‌ها هجوم ملخ‌های صحرایی به بخش‌هایی از مناطق جنوبی استان بود.

به گزارش صدای جنوب،معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر آمادگی کامل فرمانداران برای مقابله با هجوم ملخ‌های صحرایی گفت: ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مبارزه با این آفت در اختیار جهادکشاورزی قرار می‌‎گیرد و مابقی اعتبار لازم برای مبارزه با این آفت را خود سازمان جهاد تامین کند.

عزیز فیلی اظهار داشت: کمیته مبارزه با ملخ‌ها با مدیریت سازمان جهادکشاورزی در شهرستان گچساران تشکیل شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: فرمانداران سایر شهرستان‌ها، مسئولان شرکت نفت، محیط زیست، هلال احمر و شهرداری نیز موظفند امکانات لازم برای مقابله با این بحران را در اختیار سازمان جهادکشاورزی قرار دهند.

فیلی بیان کرد: فرماندار گچساران در این خصوص و برای جلوگیری از گسترش این بحران به سایر استان‌ها نشستی با حضور فرمانداران شهرستان‌های همجوار از جمله دیلم، بهبهان، رامهرمز، گناوه و نورآباد برگزار کند.

وی با اشاره به اینکه امسال به علت بارش مناسب باران و رشد مراتع به احتمال زیاد در مناطق گرمسیری شاهد وقوع آتش‌سوزی باشیم، تاکید کرد: تمامی فرمانداری‌های ۸ گانه استان نسبت به تشکیل قرارگاه عملیاتی مهار آتش برای مقابله با هرگونه آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی استان اقدام کنند.

فیلی با بیان اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی در این خصوص مشارکت می‌کنند، عنوان کرد: در نشست کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها اعتباراتی در این راستا مصوب و تخصیص داده شود.

وی افزود: از محل اعتبارات استانی نیز برای این موضوع اعتباراتی تخصیص می‌یابد و پیگیر اعتبارات کشوری نیز هستیم.

معاون عمرانی استاندار تصریح کرد: برای مدیریت بهتر این موضوع فرماندار هر شهرستان به عنوان فرماندار معین شهرستان دیگری انتخاب شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش خواستار بررسی جدی وضعیت فاضلاب شهر یاسوج از سوی مسئولان آبفا شد و گفت: فرماندار بویراحمد با جدیت بیشتری این موضوع را پیگیری کرده و از محل کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اعتباری برای ارتقای ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب یاسوج تخصیص یابد.

فیلی تاکید کرد: در کوتاه مدت فرماندار دنا از ورود فاضلاب این شهرستان به بویراحمد جلوگیری کرده و در بلند مدت طرح ویژه‌ای در راستای ارتقای ظرفیت این فاضلاب عملیاتی شود.

الیاس تاج‌الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با بیان این که در سال جاری آورد آبی خوبی داریم اظهار کرد: امسال همچنین وضعیت خوب تولید را داریم به ترتیبی که در سال قبل ۸۰ هزار تن تولید گندم داشتیم و امسال پیش بینی ۱۷۰ هزار تن تولید گندم در استان خواهیم داشت.

این مسؤول گفت: خرید مازاد گندم امسال سه برابر سال قبل و به مقدار پیش‌بینی شده ۷۵ هزار تن است که خرید ۱۰ هزار تن گندم بذری را نیز خواهیم داشت.

وی بحران کنونی کشاورزی استان را هجوم ملخ‌ها ذکر کرد و با بیان این که در فاز اول این هجوم ۶ استان را درگیر کرده بود افزود: اکنون در موج دوم ۸ استان دیگر هم مورد هجوم ملخ‌ها قرار گرفته اند که یک آفت عمومی است و تنها جهاد کشاورزی نمی‌تواند با آن مقابله کند.

تاج‌الدینی با بیان این که این ملخ هر چه که رنگ سبز گیاهان در جلوی روی خود ببیند از بین می‌برد افزود: غلات و باغات و جنگل‌ها نیز شامل حال این قضیه می‌شوند که تا دنا خطر آن وجود دارد ملخ‌هایی که روزانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر قادر به پرواز هستند.

وی در توصیف این ملخ افزود: یک ملخ زردرنگ به طول ۴۵ میلی‌متر تا ۷۵ میلی‌متر است و مشکل اساسی که با آن داریم تخم‌گذاری است و از هر تخم ۳۰۰ تا ۴۰۰ ملخ تولید می‌شود.

این مسئول با بیان این که از همان موج اول همکاران ما برای بررسی به استان‌های دیگر رفتند اظهار کرد: حداقل ۴۰ هزار هکتار از مزارع خودمان را پایش کردیم و اکنون بیش از دو هفته دیگر فرصت نداریم و اگر در دو هفته مبارزه نکنیم به بقیه شهرستان‌ها و مناطق استان سرایت می‌کند هر چند در حال حاضر در خصوص مزارع و باغات مشکلی نداریم اما باید از هم اکنون نگران سال آینده باشیم چرا که پوره‌ها و تخم‌ها را زیر خاک پنهان می‌کنند و تنها ۷۵ روز فرصت دارند تا به ملخ تبدیل شوند.

الیاس تاج الدینی از معاون عمرانی استاندار تقاضا کرد که شورای بحران در گچساران تشکیل شود و همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و با فرمانداران شهرستان‌های مجاور از جمله گناوه و دیلم و رامهرمز و نورآباد ممسنی نشستی برگزار شود تا همه شهرستان‌های استان و مناطق مجاور در استان‌های دیگر به این مبارزه بپیوندند.

وی افزود: در حال حاضر در سه نوبت همکاران ما ۹۰۰ هکتار از اراضی را سم‌پاشی کرده‌‌اند و برای این کار به آب و چراغ و اعتبار برای سم و نیرو نیاز داریم که خوشبختانه سپاه هم پای کار آمده است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت