پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 05 شهریور 1398 ساعت 15:06:: شناسه خبر: 59717

رئیس اداره اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مطرح کرد:

مشاوران ایثارگران در دستگاه های کهگیلویه وبویراحمد، نیروهای ضعیفی هستند

رئیس اداره اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد از دستگاه‌هایی که سهمیه اشتغال ایثارگران را نادیده گرفته‌اند انتقاد کرد و گفت: انتظار داریم استاندار به این قضیه ورود کند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

 استان کهگیلویه و بویراحمد در دفاع مقدس یکی از استان‌های پیشرو در اعزام نیرو به جبهه‌ها بود و با اندک جمعیتی که داشت بیشترین شهید و جانباز را تقدیم اسلام و انقلاب کرد.

این استان که در آن زمان بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت نداشت یک هزار و ۸۰۰ شهید و بیش از ۹ هزار جانباز تقدیم کرد و اکنون خانواده‌ای در استان بدون ایثارگر وجود ندارد.

یکی از مشکلات کنونی استان که از بیکارترین استان‌های کشور نیز به شما می‌رود بحث اشتغال جوانان است چرا که کهگیلویه و بویراحمد به دلایل مختلف از داشتن صنایع و اماکن اشتغال‌زا محروم است.

اکنون تعداد زیادی از فرزندان شهدا و جانبازان و خانواده بزرگ ایثارگری استان نیز بیکار هستند و آن گونه که رئیس اداره اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان می‌گوید تعداد زیادی از این جامعه بزرگ ایثارگری با مشکل اشتغال روبرو هستند.

به همین منظور و برای پی‌گیری آخرین وضعیت اشتغال جامعه ایثارگری استان از منوچهر هرمزپور پاسخگوی سوالات بود.

**وضعیت کلی اشتغال جامعه ایثارگری استان چگونه است؟

استان در زمینه اشتغال همچنان که می‌دانید به دلایل مختلف وضعیت خوبی نداشته چرا که استان خاصی است و کمتر کارخانجات و صنایع و واحدهای تولیدی دارد و چشم امید مردم تنها به آزمون‌های استخدامی است که در استان برگزار می‌شود که آن هم شاید تنها به دو یا چند نفر نیرو برای ادارات نیاز داشته باشند که در این بین سهم ایثارگران در هر دستگاه شاید یک یا دو نفر باشد.

**اما عده‌ای معتقدند که مشاغل بیشتر به ایثارگران می‌رسد؟

متاسفانه برخی آدم‌ها بیمار هستند که تبلیغات منفی به راه می‌اندازند اما اصل موضوع چیز دیگری است و از هر ۵ نفر آزاد یک نفر سهمیه ایثارگری است که همین سهمیه به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد هم تعلق می‌گیرد اما همه تخریب‌ها علیه ایثارگران است.

**در زمینه فرهنگ کار که در استان ضعیف است شما چه اقدامی دارید؟

آموزش‌های فنی و مهارتی و شغلی داریم در شهرستان‌ها جلساتی برگزار می‌کنیم که ایثارگران را به سمت مشاغل فنی و مهارتی سوق دهیم و بر همین اساس زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم.

در سال گذشته و جاری چه اقداماتی در زمینه پرداخت تسهیلات داشته‌اید؟

در سال گذشته ۷ میلیارد تومان وام ۴ درصد پرداخت کردیم و تعداد ۲۳۹ فقره پروانه کسب به ایثارگران واجد شرایط دادیم تا بتوانند از مزایای تسهیلات استفاده کنند و با توجه به رایزنی‌های کشوری سقف وام اشتغال را از ۲۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان رساندیم و آمادگی کامل داریم هر ایثارگری که طرح توجیهی داشته باشد مورد حمایت قرار گیرد.

**مشخصا در روستاها برای اشتغال ایثارگران چه کرده‌اید؟

در اشتغال روستایی تا الان ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ۶ درصدی به تعداد ۳۸۰ پرونده بهایثارگران روستایی پرداخت شده و مبلغ ۱۷ میلیارد دیگر تسهیلات آماده پرداخت است و به همین دلیل مقام اول پرداخت تسهیلات روستایی- عشایری به ایثارگران را در کل کشور به خود اختصاص دادیم.

وضعیت اشتغال ایثارگران استان به نسبت سایر استان‌ها چگونه است؟

سال گذشته مقام برتر کشور را در بحث خدمات اشتغال به ایثارگران در کشور کسب کردیم که نشان می‌دهد عزمی جدی برای اشتغال‌زایی جامعه ایثارگری داریم.

**دستگاه‌ها تا چه اندازه قوانین را برای اشتغال ایثارگران در استان رعایت می‌کنند؟

بیش از ۷۰ درصد از دستگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد قوانین مربوط به اشتغال ایثارگران را رعایت نمی‌کنند و آن هم به خاطر این است که مشاورین ایثارگران در دستگاه‌ها نیروهای ضعیفی هستند یا قوانین ایثارگران را مطالعه نمی‌کنند و از آن خبری ندارند و یا همراه و همدست دستگاه‌ها هستند و در سیاست‌های آن‌ها ذوب می‌شوند.

**پس حق ایثارگران در دستگاه‌ها چگونه باید استیفا شود؟

با چنین وضعیتی و با چنین افرادی فکر نکنم که باری از مشکلات ایثارگران برداشته شود چرا که مشاوران ایثارگران دستگاه‌ها را بنیاد شهید انتخاب نمی‌کند و بر آن‌ها نظارتی ندارد مشاوران ایثارگران باید بدانند که مشاور چه کسانی هستند خانواده ایثارگران چه دردی دارند؟ و مشکل آن‌ها چیست؟.

وقتی از استخدام‌های آن چنانی در استان می‌شنویم باید کسانی باشند که به عنوان مشاورین ایثارگران در دستگاه‌ها مقابل متخلفان بایستند و حق جامعه ایثارگری را بگیرند اما این گونه نیست و تاکنون به جز برخی دستگاه‌ها که مشاورینی دلسوز و آگاه دارند در بقیه دستگاه‌ها حق جامعه ایثارگری ادا نمی‌شود.

چاره کار چیست و چه باید کرد؟

شنیده‌ایم که استاندار خود از جامعه ایثارگری است و توقع داریم که جلسه‌ای متفاوت و با خروجی مشخص با حضور دستگاه‌ها و مشاورین آن‌ها گرفته شود و دغدغه‌ها را بشنوند و همه بدانیم که چه کسانی دنبال کار ایثارگران در دستگاه‌ها هستند و آیا توان این کار را دارند یا هم باید فکری اساسی شود چرا که با این وضعیت در ادارات دستگاه‌های ما کسی پیگیری مشکل ایثارگران نیست.

در برخی ادارات ایثارگران ما حتی میز و صندلی درست و حسابی ندارند چرا که مدیران و متولیان برخی دستگاه‌ها ارزش ایثارگران و جامعه بزرگ ایثارگری را نمی‌دانند و پی نبرده‌اند که هر چه دارند به لطف جانفشانی این عده است.

**چه دستگاه‌هایی سهمیه‌ها را رعایت نکرده‌اند؟ 

نام آن‌ها را نمی‌بریم اما اگر لازم باشد اعلام می‌کنیم تا همه بدانند چه دستگاه‌هایی هستند که سهمیه ۲۵ درصدی نیروهای شرکتی بدون آزمون را رعایت نکرده‌‌اند که البته تعداد آن‌ها ۱۳ دستگاه است و شکایتی از آن‌ها به بازرسی استانداری و بازرسی کل کرده‌ایم و امیدواریم که ورود پیدا کنند و بیشتر از این حق ایثارگران ضایع نشود انتظار داریم استاندار محترم دستور لازم را بدهند تا این رویه غیر قانونی ادامه پیدا نکند.

**مشکل آن ۱۰۰ نفر فرزند شهدا چه شد؟

متاسفانه بعد از قول‌هایی که چند استاندار دادند و مصوباتی هم در این زمینه وجود داشت کاری صورت نگرفت و بعد از سه سال کار کردن آن‌ها در دستگاه‌ها هنوز هیچ اقدامی انجام نشده و مکاتباتی هم با استانداری و سازمان مدیریت و سازمان امور استخدامی شده در صورتی که این ۱۰۰ نفر مجوز کشوری داشته‌‌اند و همچنان بلاتکلیف هستند با توجه به قانون بند ج ماده ۸۷ دولت مکلف است تا پایان برنامه ششم کلیه فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد را در طول اجرای برنامه ششم استخدام کند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت