پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 25 شهریور 1398 ساعت 17:06:: شناسه خبر: 60516

بهره‌برداری و مطالعه بیش از ۱۲ طرح بزرگ سدسازی در کهگیلویه و بویراحمد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بهره‌برداری و مطالعه حدود ۱۲ طرح بزرگ سدسازی استان گفت: احداث سدها نقش مهمی در توسعه استان دارد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بهره‌برداری و مطالعه حدود ۱۲ طرح بزرگ سدسازی استان گفت: احداث سدها نقش مهمی در توسعه استان دارد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت و داشتن حدود ۱۰ درصد رواناب کشور به دلیل شرایط خاص مرفولوژی و توپوگرافی متفاوت‌تر از سایر استان‌ها است اما می‌توان گفت به دلیل شیب بسیار تند و زهکشی، تمام بارندگی‌ها سالیانه از استان خارج می‌شود.

اگر بارندگی‌های سالیانه استان مهار نشود روان‌آب‌ها به استان‌های پایین دست سرازیر می‌شود که هم باعث بروز سیلاب و خسارت‌های هنگفت شده و هم خاک حاصلخیز استان را شسته و به دریاچه سدهای واقع در استان خوزستان منتقل  و عمر مفید سدهای مذبور را کاهش می‌دهد.

اما با توجه به ساخت‌گاه‌های بسیار مناسب در اغلب مناطق استان جهت احداث سدهای مخزنی ، مطالعات احداث این گونه سدها از دهه‌های قبل آغاز شده و هم اکنون سدهای کوثر و شاه قاسم در حال بهره‌برداری، سدهای چم شیر، تنگ سرخ و سرپری در حال احداث و سدهای مارون ۲ (آبریز)،سرگچینه ،پراشکفت، سادات، سیوکی، شبلیز، سرآسیاب یوسفی قلات و … در حال مطالعه هستند.

آرش مصلح در خصوص اهمیت سدسازی در استان گفت: سدهای مخزنی با مهار و کنترل رواناب حاصل از بارندگی، باعث کنترل سیلاب، تنظیم آب جریان رودخانه در فصل خشک ،تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی ایجاد بستر مناسب جهت توسعه فعالیت‌های گردشگری، فراهم شدن بستر احداث طرح های آبزی پروری، ایجاد اشتغال پایدار از طریق توسعه بخش کشاورزی و صنایع تعدیلی آن و امنیت غذایی و سایر موارد می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: به عنوان مثال پس از احداث سد کوثر در استان علاوه بر تامین آب حدود ۲ میلیون و پانصد هزار نفر در پنچ استان جنوبی کشور منافع و مزایای زیر برای استان ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اهمیت تامین آب کشاورزی مناطق خیر آباد و لیشتر گفت: هم‌اکنون بخش زیادی از اراضی این مناطق تحت پوشش آب سد کوثر بوده و بخشی نیز در حال اجرای شبکه است، اراضی هدف شبکه در این مناطق ۷۰۰۰ هکتار بوده و در آمد سالیانه هر هکتار از اراضی حدود ۱۵۰ میلیون ریال تا ۶۰۰ میلیون ریال متغیر است  و می‌توان ادعا کرد در هر هکتار حداقل برای ۲ نفر اشتغال سیستم ایجاد شده است.

این مسوول با بیان اینکه آب شرب مناطق استان از همین سدها تامین می‌شود، گفت: هم اکنون آب شرب شهر گچساران و روستاهای مسیر به صورت مستمر و پایدار از سد کوثر تامین می‌شود و شهر گچساران از جمله محدود شهرهای کشور است که هیچ‌گونه تنش آبی نداشته است .همچنین آب شرب شهرهای لیکک و روستاهای مسیر، آب شرب شهرهای دهدشت ،سوق ،چرام و لنده و ۳۰۰ روستای مسیراز سد کوثر تامین می‌شود.

مصلح به نقش آب در بخش صنعت اشاره کرد و یادآور شد: آب صنایع مهم نفت و گاز، پتروشیمی و شهرک‌های صنعتی نیز در سال تامین و یا در دست تهیه از سد کوثر است.

وی ادامه داد:  در سیل فروردین امسال اگر سد کوثر نبود کنترل سیلاب‌های رودخانه خیر آباد ممکن نبود، سیلاب‌های مخرب ورودی به سد باعث تخریب‌های گسترده در پایین دست و روستاهای خیر آباد، آب‌بر جاده‌های اصلی و پل‌های بزرگ ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد از بهبود وضعیت کیفی و کمی آب رودخانه خبر داد و گفت: سد کوثر سیلاب‌های زمستان را مهار و در فصل تابستان آب با کیفیت بالا در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد.

وی به دیگر اهمیت سدسازی در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت:  تاسیسات سد و سازه‌های وابسته منجر به ایجاد اشتغال برای افراد می‌شود که هم‌اکنون حداقل ۱۰۰ نفر نیروی متخصص در سد کوثر و تصفیه خانه و نیز شبکه آن شاغل بوده که اشتغال‌زایی پایدار برای منطقه و استان ایجاد کرده است.

این مسوول عنوان کرد: اثرگذاری محیط زیستی دیگر اهمیت سدسازی است به گونه‌ای که سد کوثر علاوه بر تنظیم آب رودخانه بر اساس دستورالعمل‌های زیست محیطی، باعث بهبود دبی رودخانه در همه فصل ها شده و مخزن ۵۸۰ میلیون متر مکعبی آن محل مهاجرت  گونه‌ای مختلف پرندگان نیز شده است هم اکنون برخی پرندگان نادر از سیبری به دریاچه سد مهاجرت می‌کنند و محل زاد و ولد انواع پرندگان شده است.

مصلح در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت سد تنگ سرخ هم گریزی زد و گفت: با توجه به ملی بودن طرح احداث سد مخزنی تنگ سرخ، در سال جاری ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات طرح تملک سرمایه‌ای پیوست یک لایحه بودجه کشور در نظر گرفته شده است که قطعاً با توجه به احجام کاری و اهمیت طرح ، نیازمند تخصیص اعتبار بیشتری جهت سرعت بخشیدن روند اجرای طرح است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت