پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 05 بهمن 1398 ساعت 11:11:: شناسه خبر: 66843

مصائب تولید قارچ صدفی در «انجیرسیاه» گچساران

کارآفرین انجیرسیاهی از مصائب اشتغال‌زایی در طرح تولیدی خود می‌گوید.

صدای جنوب:

امروزه مهمترین مشکل کشور معضل اشتغال است؛ در سالهای اخیر به دلیل تحریم‌های صورت گرفته علیه کشور و همچنین  آمار بالای بیکاری در بین نسل جوان این مشکل به صورت برجسته مشاهده می‌شود به طوری که در حال حاضر در منزل هر ایرانی می‌توان بیش از دو جوان بیکار با تحصیلات عالیه مشاهده کرد.

امروزه بالا بودن هزینه زندگی، نگاه جوانان به کار دولتی، نبود امکانات، سرمایه گذاری نامناسب و صدها مورد دیگر مانعی جدی در راه اشتغالزایی در کشورها شده است.

 از این رو توجه، ترویج و توسعه طرح‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند برای جوانان جویای کار فرصتی مغتنم باشد تا علاوه بر اینکه به تقویت روحیه خودکفایی و اشتغال در روستاها کمک کند از سویی دیگر حلال مشکلات اقتصادی در شهرستان و راهکار برون رفت از رکود کسب و کار و اشتغال است. نبود اشتغال دائم در جامعه موجب  شده که رهبر معظم انقلاب بارها نگرانی خود را از بیکاری جوانان اعلام کنند و  تنها راه حل این مسئله را در اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی بدانند و بر این موضوع تاکید لازم داشته باشد.

یعقوب داودی از اهالی روستای انجیر سیاه از توابع شهرستان گچساران یکی از کارآفرینان موفق شهرستان گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد است که دست به تولید و پرورش قارچ صدفی زده است.

این کارآفرین گچسارانی برای اولین در روستای انجیر سیاه توانست قارچ صدفی را تولید کند که قابلیت رشد در هر شرایطی و در همه فصول سال را دارد و قرار است در آینده‌ای نزدیک به تولید انبوه برسد.

با این کارآفرین گچسارانی به گفت‌وگو نشستیم تا از کمبودها و تجربیات خود را در ابعاد مختلف به کسانی که علاقه‌مند  به کارآفرینی و اشتغالزایی در این رشته را  دارند قرار دهیم.

وی گفت: پنج سال است که در این روستا توانسته‌ام قارچ صدفی پرورش دهم  و در این زمینه توجه خاصی از سوی مسوولان به ما نشده است چرا که این کار را با سرمایه اولیه  به مبلغ ۳ میلیون تومان شروع کرده‌ایم.

این کارآفرین با اشاره به کمبودهای موجود برای کشت قارچ صدفی عنوان کرد: در حال حاضر فضای کنونی سالن تولید قارچ چهل متر مربع است که در صورت حمایت از سوی مسوولان مربوطه می‌توان این فضا را افزایش داد.

داودی با اشاره به اینکه در این فضا  قارچ صدفی ارگانیک تولید می‌شود، گفت: کارگاه تولیدی قارچ صدفی۴۰متر مربع مساحت دارد که برای هر بار کشت نیاز به خاک و کمپوست یا همان کود ارگانیک دارد که این کمپوست از شهرستان بروجن تهیه می‌شود.

این کارآفرین اذعان کرد: برای  یک دوره پرورش قارچ صدفی چهل روز طول می‌کشد و در هر دوره ۳مرحله برداشت داریم اما متاسفانه برداشت سوم این محصول از نوع درجه سه خواهد بود.

وی با اشاره به نبود امکانات سرمایشی و گرمایشی در این کارگاه تولیدی گفت: متاسفانه سرمای شدید و نبود امکانات موجب شده تا این محصول خراب شود و آنچه را که ما تولید کرده‌ایم هنوز به مرحله برداشت نرسیده خراب شود.

این کارآفرین گچسارانی با بیان اینکه  انتظار می‌رود در یک دوره کشت ۵۶۰کیلوگرم قارچ برداشت کنیم، ابراز کرد: محصول تولید شده صرف بازار داخلی شهرستان می‌شود.

داودی با بیان اینکه برای هر دوره کشت خاک و کمپوست مورد نظر تعویض می شود، گفت: برای هر دوره کشت تولیدی صدفی ۷ میلیون تومان هزینه خاک پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در هر دوره تولید قارچ صدفی میانگین درآمد ۱۰ میلیون تومان است، عنوان کرد: از این میزان مبلغ ۷ میلیون تومان بابت خاک و کمپوست پرداخت می شود و درآمد آنچنانی از تولید این محصول عاید ما نمی‌شود.

این کارآفرین ادامه داد: چنانچه از سوی مسوولان حمایت شوم می‌توانم در این زمینه اشتغالزایی داشته باشیم.

وی با اشاره به سالن نیمه ساخته شده در این مکان اشاره کرد و گفت: این ساختمان با سرمایه شخصی احداث شده و برای تکمیل و تجهیز نیاز به سرمایه دارم که باتوجه به اینکه درآمد آنچنانی از تولید قارچ به دست نمی‌آورم این ساختمان نیمه ساخته رها شده است.

داودی ادامه داد: برای تکمیل و تجهیز این ساختمان نیاز به ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دارم که انتظار می‌رود مسوولان به این مقوله توجه خاصی داشته باشند.

وی با گلایه مندی از مسوولان گفت: پنج سال است که در این روستا مشغول به تولید قارچ صدفی هستم که متاسفانه تاکنون هیچ مسوولی از این کارگاه تولیدی بازدیدی به عمل نیاورده و مشکلات ما را هم پیگیری نکرده‌اند.

داودی ادامه داد: حمایت مسئولان کمرنگ است و کمبود منابع مالی از دیگر مشکلاتی است که وجود دارد و از مسوولان می خواهم در این مسیر من را همراهی کنند که بتوانم زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم کنم.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امروزه مشکل کشور اشتغال است لذا توجه به کارآفرینانی که خود با سرمایه اولیه دست به اشتغالزایی زده و در جامعه اشتغال را رونق می‌دهند لازم و ضروری است.

به گزارش فارس، به اعتقاد کارشناسان یکی از راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی و مقابله با تحریم‌های دشمنان، اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی، خوداتکایی و توسعه فعالیت های کارآفرینی نظیر یعقوب داودی است که مسوولان و متولیان باید در این زمینه ورود کرده و تنگناهای موجود را از سر راه بردارند.فارس

 

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت