پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 05 فروردین 1399 ساعت 15:01:: شناسه خبر: 71627

جهش تولید ادامه راه اقتصاد مقاومتی / به قلم صادق سیناپور

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان صدای جنوب است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
بینندگان صدای جنوب می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

مهمترین عامل پیشرفت اقتصاد مقاومتی در کشور ،گفتمان سازی اصول اقتصاد مقاومتی در میان مسوولان و مردم است.

صدای جنوب

مقام معظم رهبری روز اول امسال هم طبق روال هرساله، نامگذاری سال را با بینشی عمیق، مدبرانه و کارشناسانه انجام داده و همه مسئولین و مردم را به تلاش در راستای عمل به شعار سال دعوت نموده است. طی سالیان گذشته (از سال ۱۳۸۹ تا به امسال) نگاه مقام معظم رهبری به نامگذاری سال ها به حوزه اقتصاد منعطف شده و این نامگذاری ها به حوزه خاص طی چند سال متوالی، نشان از اهمیت ویژه این موضوع در اندیشه های مقام معظم رهبری دارد. با توجه به این موضوع و فشارهای همه جانبه و تحریم های ظالمانه بخصوص اقتصادی، دولت و ملت برای حل مشکلات اقتصادی جامعه باید به بیانات مقام معظم رهبری طی چند سال گذشته در مورد اقتصاد و مشکلات پیش روی اقتصاد کشور، رجوع کنند.
اصولا توسعه اقتصادی و یا سیاسی یک کشور بدون توجه به مفاهیم فرهنگی و گفتمان سازی مبانی آن، امکان پذیر نیست. شاید بتوان مهمترین عامل پیشرفت اقتصاد مقاومتی در کشور را گفتمان سازی اصول اقتصاد مقاومتی در میان مسوولان و مردم دانست.
گفتمان، ارائه فکری منسجم و منظم و قابل دفاع مبتنی بر فرهنگ و اعتقادات یک جامعه می‌باشد که از سوی یک رهبر یا ایدئولوگ و یا فعال سیاسی و یا فرهنگی تبیین می‌گردد و محور فعالیت ها، تبلیغات و جهت‌گیری ها قرار می‌گیرد، به نظام مدیریتی و رسانه‌ای جهت می‌دهد و بر سرنوشت مردم و کشور تأثیر می‌گذارد.
اقتصاد مقاومتی یکی از ارکان «مکتب اقتصاد اسلامی» به حساب می‌آید که دیگر ارکان آن شامل «عدالت اقتصادی»، «تدبیر معیشت» و «عقلانیت اقتصادی»، الگوی تولید، توزیع و مصرف اقتصادی است. ارکان مذکور را اصطلاحاً «فرهنگ اقتصاد» می‌نامند. حال اگر اقتصاد خالی از این ارکان باشد، دیگر نمی‌توان آن را اقتصاد اسلامی نامید.
اقتصاد مقاومتی نمی‌پذیرد که صرفاً مصرف‌کننده باشد، منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصاد سلطه ایستادگی می‌کند. این اقتصاد با رویکرد فعال و مقاومت در مقابل تعاریف، ساختارها و محصولات اقتصاد سلطه، سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی‌سازی آن بر اساس جهان‌بینی و اهداف خود دارد.
امروزه جمهوری اسلامی در حوزه‌های اقتصادی خود با مسائل یا مفاهیمی مواجه است که به هیچ عنوان تاکنون چه در عرصه‌ی نظر و در کتاب‌های درسی و چه در عرصه‌ی عمل و تجارب بشری مشابه و مابه‌ازای واقعی نداشته است. بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلّف به نوآوری و ابتکار و نظریه‌پردازی و الگوسازی در این عرصه‌های جدید اقتصادی است. هر کشوری که عَلم استکبارستیزی را برپا کند نیازمند چنین الگوهایی است. یکی از این مفاهیم، «اقتصاد مقاومتی» است.
بدیهی است اقتصاد مقاومتی بر پایه و اساس سرمایه‌ی معنوی افراد و جامعه استوار است. بدون معنویت و سلامت معنوی، مقاومت شکننده است.
اقتصاد مقاومتی ماهیتاً اقتصادی مردمی است. ضروری است که مردم وارد این عرصه شوند تا از ورود رانت‌خوارها به اقتصاد جلوگیری کنند. اگر ما فضا را برای حضور جوانان مؤمن و خلاّق ایران اسلامی در عرصه‌ی اقتصادی فراهم کنیم، قطعاً تحولات مثبتی را در این عرصه شاهد خواهیم بود. نیروی انسانی متخصص یکی از اساسی ترین عوامل موثر در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشور محسوب می شود و آموزش و تجهیز نیروی انسانی به مهارت ها و تخصص های مورد نیاز هر شغل از مهمترین راه های رسیدن به اهداف توسعه به حساب می آید.
یکی دیگر از ارکان اقتصاد مقاومتى، حمایت از تولید ملى است؛ تولیدی که باعث بکارگیری مغز متفکر نیروی انسانی متخصص خواهد شد.
پس می توان گفت علاج درد خطرناک اقتصاد جامعه امروز ما، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط دولتمردان و عموم مردم می باشد که همان شعار سال قبل (رونق تولید) و همچنین شعار امسال به تعبیر مقام معظم رهبری جهش تولید بوده و با اتحاد دولت و ملت و حمایت از تولید ملی، باعث ایجاد اشتغال برای جوانان این مرز و بوم و همچنین افزایش سرانه تولید ملی شوند.

صادق سیناپور
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی-مالی

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت