پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 23 مرداد 1399 ساعت 19:05:: شناسه خبر: 82662

ورود سیاست به کشاورزی ممنوع/حمایت کامل تاج الدینی از کشاورزان چرامی/واکنش صریح مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان چرام به یک نامه

اما این روزها در استان کهگیلویه و بویراحمد یک خطر بزرگ‌تر از همه این آسیب‌های قهری و طبیعی، کشاورزی این استان توسعه نیافته را تهدید می‌کند و آن سیاسی شدن کشاورزی و ورود سیاست و سیاسیون به کشاورزی است.

صدای جنوب :

کشاورزی یکی از بخش‌های تولید این مرز و بوم است که زیر بمب و باران، سیل و تحریم همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده و مطمئن‌ترین نقطه اتکای شهروندان در مواقع بحران است.

اما این روزها در استان کهگیلویه و بویراحمد یک خطر بزرگ‌تر از همه این آسیب‌های قهری و طبیعی، کشاورزی این استان توسعه نیافته را تهدید می‌کند و آن سیاسی شدن کشاورزی و ورود سیاست و سیاسیون به کشاورزی است.

اخیرا برخی کشاورزانی که به سیاست علاقه شدیدی دارد، خواسته یا ناخواسته استارت ورود سیاست به کشاورزی را می‌زنند و جای بیل و داس کشاورزی را با قلم سیاست عوض می‌کنند در صورتی که این اقدامات کمکی به رونق کشاورززی در چرام نمی‌کند.

ماجرا از این قرار است که در منطقه کم‌آب شیخ حسین، بلدون و موگرم همزمان با سایر نقاط استان، کشت محصول پرمصرف برنج ممنوع بوده اما کشاورزان این منطقه بدون توجه به این ممنوعیت قانونی، اقدام به کشت برنج کردند.

در این منطقه یک چشمه فصلی وجود دارد که اهالی این منطقه از آن برای آبیاری مزارع خود استفاده می‌کنند اما برنج یک محصول با نیاز بالا به آب هست و همانگونه پیش‌بینی می‌شد به مشکل خوردند و در اواسط تابستان با کم‌آبی مواجه شدند.

در این بین جهاد کشاورزی دو وظیفه مهم داشت یکی اینکه قبل از کاشت، کشاورزان این منطقه را متوجه ممنوعیت کشت برنج بکند و یکی هم اینکه در این شرایط که کشاورزان متحمل خسارت شدند، در کنار آنها باشد.

موضوعی که آن را با آیت صفرپور، مدیر جهاد کشاورزی چرام در میان گذاشتیم.

او گفت که از همان ابتدا متوجه این مشکل بودیم و به کشاورزان توصیه کردیم که برنج نکارند اما این کار را کردند و متاسفانه نه تنها کاشتند بلکه برنج تابستانه هم کاشتند که مشکل کم‌آبی را چند برابر کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی چرام افزود: کشاورزان این منطقه حتی سطح زیر کشت برنج را از آنچه در سابق بوده، توسعه داده و بیشتر کردند و طبیعی بود که یک چشمه فصلی جوابگوی نیاز بسیار زیاد یک محصول پرمصرف مثل برنج نخواهد بود.

وی گفت اما به هر حال این مزارع زیر کشت برنج رفتند و وقتی به مشکل خوردند اتفاقا در گام اول به دستور و حمایت شخص ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان که این روزها مورد انتقاد قرار گرفته، به مشکل کشاورزان ورود کردیم و اقدامات لازم را انجام دادیم.

 

وی از کشاورزان پیشرو در کشاورزی که دارای زبان گویا و نفوذ کلام خواست تا برای رونق کشاورزی در شهرستان چرام به ایجاد یک فضای کاری و همدل و انتقال مشکلات و همچنین استعدادها و توانمندی‌ها به مسئولان استانی و کشوری کمک کنند و به دور از حاشیه همچون گذشته در سنگر تولید نقش‌آفرینی کنند.

صفرپور ادامه داد: در گام دوم وظایمان، با حمایت ریاست سازمان، نماینده مردم در مجلس، فرماندار چرام، امور آب منطقه‌ای، ریاست دادگستری، دادستان و شخص آقای حیدری در چندین جلسه با حضور مدیران آب منطقه‌ای، و با توجه به مشکلات معیشتی مردم و سیاست‌های جهش تولید، دو حلقه از چاه‌های این منطقه را که در اختیار آقای حیدری بودند، به کشاورزان برنج‌کار اختصاص دادیم و چون آب به شدت کم بوده و کانال‌های انتقال آب هم خاکی بودند، اقدام به تهیه لوله جهت انتقال آب کردیم اما قبول دارم که مشکل آنها به طور کامل حل نشده و کشاورزان مجبورند که نوبتی، شالیزارهای خود رو آبیاری کنند و واقعا بیش از این کاری از دست ما برنمی‌آمد.
علاوه بر این‌ها، یک دستگاه موتورپمپ را نیز در اختیار بخشداری قرار دادیم تا در موقع ضروری در اختیار کشاورزان قرار دهد.

مدیر جهاد کشاورزی چرام همچنین گفت که بعد از این اقدامات جهاد، کشاورزان راضی بودند و کشاورزان و نمایندگان آنها نیز در چندین مرحله شفاهی و نوشتاری از مدیر ارشد بخش کشاورزی و شخص بنده تشکر کردند و واقعا نمی‌دانم با چه هدفی این مطالب منتشر شدند؟

وی با انتقاد از انتشار برخی مطالب در رسانه‌ها، تاکید کرد: این چه اخلاقی است که ما بخواهیم یک شخص را زیر سوال ببریم، می‌آییم و جهاد کشاورزی چرام را از استان جدا می‌کنیم و می‌گوییم جهاد کشاورزی چرام خوب عمل کرده اما جهاد استان ضعیف عمل کرده است؟ مگر ما زیر نظر آقای تاج‌الدینی نیستیم؟ مگر ما اعتباراتمان را از ایشان نمی‌گیریم؟ مگر بدون حمایت و هماهنگی با مدیر ارشد جهاد کشاورزی می‌شود خودسرانه، کاری کرد؟

صفرپور تصریح کرد: جهاد کشاورزی از هم‌اکنون به فکر سال آینده زراعی بوده و در چندین نشست با کشاورزان، دهیاران و بخشداران، ممنوعیت کشت برنج را اعلام کرده و اقدامات ترویجی لازم برای کشت جایگزین را انجام داده است تا در سال اینده شاهد این مشکل و چنین ناهماهنگی‌هایی نباشیم.

مدیر جهاد کشاورزی چرام، نگاه مدیر ارشد این بخش را توسعه‌ای و همه‌جانبه خواند و تاکید کرد: باید انصاف را به خرج داد و گفت که تاکنون آقای تاج‌الدینی هر حمایتی لازم بوده از کشاورزی چرام داشته و او همواره پیگیر امورات این شهرستان است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت