رضا جعفرزاده مشاور رسانه ای رئیس و مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: پس از گذشت بیش از ۱۸ ماه از سانحه هواپیمای آنتونف ۱۴۰ و صرف هزاران نفر ساعت کار کارشناسی توسط تیم بررسی سانحه، کار بررسی سانحه هواپیمای مذکور به پایان رسید و نقص فنی نتیجه نهایی سانحه پرواز مسیر تهران- طبس علت اصلی سقوط هواپیما شناخته شد.
وی خاطر نشان کرد:با توجه به کارایی هواپیما و بررسی های تخصصی صورت گرفته روی همه احتمال ها و نظریه ها، اشکال در سیستم کنترل الکترونیکی موتور هواپیما عامل محوری و موثر در سانحه بوده و اشکال در این سیستم نه تنها موجب نارسایی در هشدار به موقع به خلبان شده بلکه خود عامل مهمی برای از دست رفتن موتور هواپیما شده است.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری برای رسیدن به نتایج دقیق و رفع همه احتمال های مطرح شده و رسیدن به نتایج صحیح ازهمه ظرفیت های ممکن استفاده و در طول بررسی ها از کارشناسان روسی و اکراینی و شرکت طراح و سازنده موتور هواپیما نیز بهره گرفته است.
مشاور رسانه ای رئیس سازمان هواپیمایی در ادامه اذعان کرد: بررسی ها باتوجه به مستند های موجود از جمله اطلاعات استخراج شده از FDR و CVR (جعبه سیاه) و لاشه هواپیما حاصل و از سه عامل سانحه ساز ماشین (هواپیما)، محیط (وضعیت جوی) و انسان عامل اول یعنی نقص فنی علت اصلی سانحه اعلام شد.
بر اساس این گزارش هواپیمای مذکور با ۴۸ سرنشین در مرداد ماه ۹۳ در ساعت ۹:۲۲ به وقت محلی در حوالی فرودگاه مهرآباد تهران دچار سانحه شد و ۲ خلبان و ۴ کادر پروازی و ۳۴ مسافر آن جان باختند.