پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 20 مرداد 1400 ساعت 16:05:: شناسه خبر: 104493

تاکید بر پیشگیری از وقوع جرم در سند تحول قضایی

در سند تحول قضایی بر پیشگیری از وقوع جرم تاکید شده است.

به گزارش صدای جنوب  رئیس کل دادگستری این استان در جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم استان گفت: پیشگیری از وقوع جرم تنها وظیفه‌ی ذاتی قوه قضائیه و پلیس نیست و در شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم باید دنبال علل و عواملی که موجب بروز جرم می‌شوند باشیم.
حسن نگین تاجی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم در سند تحول قضائی تأکید شده، ولی در عمل مغفول مانده است، افزود: ویژگی بارز سند تحول و تعالی قضایی، شناسایی علل و عوامل جرم زا و ارائه راهکار علمی و عملی پیشگیری از وقوع مجدد جرائم است.
آقای نگین تاجی با بیان اینکه مدیریت سنتی دیگر جوابگوی نیاز‌های امروز نیست، اضافه کرد: امروزه چالش در مورد معاملات، باعث بروز درصد بسیاری از جرایم و نزاع‌های دسته جمعی، قتل و اختلافات ملکی در استان شده است.
وی با اشاره به اهمیت و جایگاه پیشگیری از وقوع جرم در نظام حقوقی افزود: اقدامات خیلی خوبی در رابطه با پیشگیری در کهگیلویه و بویراحمد انجام شد، اما متأسفانه هنوز اهمیت و جایگاه آن مغفول و ناشناخته مانده است.
نگین تاجی با بیان اینکه با تخلفات کمیسیون ماده ۱۰۰ به شدت برخورد می‌شود، ادامه داد: در همین رابطه آراء کمیسیون ماده ۱۰۰ که اجرایی نشده، جمع آوری و در کمیته‌ای تمام مباحث حقوقی قضایی و اجتماعی آن برگزار می‌شود.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سند تحول چالش‌ها و عوامل بروز آن مشخص شده و راهکار آن نیز ارائه شده است گفت: شایسته است رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی یک بار دیگر با دقت سند تحول قضائی را مطالعه کنند، تا با نقش و اهمیت پیشگیری از وقوع جرم بیشتر آشنا شوند.
نگین تاجی با بیان اینکه در سند تحول قضایی به مهمترین عوامل شکل گیری جرم در جامعه اشاره شده است، افزود: عواملی از قبیل، عدم شناسایی کامل آسیب ها، پراکندگی اقدامات، موازی کاری یا عدم انجام آن و ضعف در حذف عوامل اصلی که شکل گیری جرایم از جمله آسیب‌ها برای پیشگیری از شکل گیری جرم است که در این رابطه وظیفه‌ی دستگاه قضایی انسجام بخشی بین نهاد‌های مختلف و تعیین مسئولیت است.
وی اضافه کرد: برای پیشگیری از اوقوع جرائم باید دنبال علل و عوامل جرم زا گشت و سپس برای پیشگیری از وقوع مجدد این جرائم، راهکار علمی و عملی ارائه داد.
رئیس کل دادگستری استان به برخی آسیب‌های اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و ادامه داد: برای پیشگیری از برخی آسیب ها‌ی اجتماعی مانند خودکشی نمی‌شود راهکار قضائی ارائه کرد و نیازمند تلاش مردم و نهاد‌های متولی است.
نگین تاجی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) را یکی از برنامه‌های کاربردی و علمی دانست و تاکید کرد: این طرح باید با مشارکت حداکثری نهاد‌های عضو و مسئول، در استان با تمام ظرفیت ادامه پیدا کند و دستگاه قضائی در این رابطه وظیفه انسجام بخشی بین نهاد‌های عضو را برقرار می‌کند.
در ادامه این نشست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هم در این نشست به برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله تصادفات در تنگه مهریان اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل مهم بروز تصادفات در این نقطه وجود طرح‌های گردشگری است که به تالار برگزاری جشن‌ها و عروسی تبدیل شده اند.
حسنی افزود: این طرح‌ها در محدوده‌ی حریم جاده احداث شده که علاوه بر ایجاد ترافیک و بروز تصادفات، زمینه سرقت‌های خُرد در این محدوده نیز فراهم شده است.
وی با بیان اینکه افراد دارای مجوز باید فقط باید در حیطه مجوز اعطاء شده فعالیت کنند، اضافه کرد: در صورت تغییر کاربری خودسرانه طرح‌ها، براساس تخلف تغییر کاربری، باید پلمپ شود و در صورت مجوز دار بودن باغ‌ها برای برگزاری مراسم جشن‌های عروسی باید هرچه زودتر پارکینگ ایجاد کنند.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم در این جلسه یکی از عوامل بروز مشکلات در تنگه‌ی مهریان ومسیر آبشار یاسوج را عدم نظارت و ضعف قانون دانست.
سید علی ملک حسینی گفت: در همین رابطه ظرف ۲ هفته آینده نمایندگانی از پلیس، شهرداری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اماکن در محدوده‌ی تنگه‌ی مهریان و آبشار یاسوج را به لحاظ برخورداری از پارکینگ و نوع مجوز فعالیت طرح‌های گردشگری مستقر در این دو منطقه را بررسی می‌کنند.
ملک حسینی با بیان اینکه تیراندازی در همه نقاط شهر یاسوج ممنوع است و سلاح‌های مجاز و غیرمجاز ضبط می‌شود، افزود: در صورت تیراندازی در تالار‌های عروسی، مدیر و مالکان این تالار‌ها شریک در جرم تلقی شده و با آنان برخورد قانونی می‌شود.
در ادامه فرمانده پلیس راه استان در سخنانی در خصوص معضل تردد، ترافیک و تالار‌های احداث شده در تنگه مهریان گفت: در کنار جاده‌ی کم عرض، باغ‌های گردشگری احداث شده که این جاده‌ی هیچگونه روشنایی ندارد و پاسخگوی ترافیک نیست.
سرهنگ ویسی پور با بیان اینکه ساعت‌ها راه بندان و معطل شدن مردم یکی از معضلات این نقطه از شهر یاسوج است، افزود: از دیگر معضلات این مسیر، تصادفات جاده‌ای است که هر سال رخ می‌دهد و بیشتر آن حوادث در مواقع برگزاری جشن‌های عروسی است.
شهردار یاسوج هم در این جلسه در خصوص احداث پارکینگ در شهر یاسوج گفت: هم اکنون تعداد ۱۱ پارکینگ خصوصی و شخصی در شهر یاسوج فعال است، اما این تعداد با توجه به وضع تارفیک و شلوغی خیابان‌های این شهر کافی نیست.
مقدم افزود: متأسفانه مدت ۶ سال است شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی حقوق عامه‌ی مردم شهر یاسوج را ضایع کرده و طرح بزرگ تجاری مسکونی خدماتی درمیدان هفت تیراین شهر راکد مانده و بلا تکلیف رها شده است.
وی اضافه کرد: سه طبقه‌ی زیرزمین این طرح که در بهترین نقطه‌ی شهر یاسوج واقع شده در طراحی به پارکینگ اختصاص داده شده، اما هیچگونه اقدامی در رابطه با ادامه‌ی طرح در این ۶ سال انجام نشده است.
مدیر کل آموزش و پرورشکهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست طرح نماد را مهمترین برنامه مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان بیان و گفت: اجرائی شدن دقیق و کامل این طرح نیازمندهمکاری همه نهاد‌های عضو است.
هادی زارع پور با بیان اینکه این طرح در سه شهرستان بویراحمد، گچساران و باشت به صورت پایلوت در استان در حال اجرا است افزود: تا کنون در این قالب این طرح هزار و ۵۰۰ دانش آموز غربال گری شده و به ۵۵۴ دانش آموز هم خدماتی از قبیل پزشکی، روانشناختی، مالی، قضائی، مشاوره خانواده ارئه شده است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت