پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 08 مهر 1400 ساعت 11:07:: شناسه خبر: 107339

آقای ساداتی نژاد به کهگیلویه خوش آمدید…

خاک حاصلخیز کهگیلویه زمین‌ها را مستعد کشت انواع محصول کرده است. در زمینه تولید محصولات باغی و از حیث دامپروری هم ظرفیت‌های قابل توجهی دارد. با این حال با توجه به دیمی بودن ۹۲ درصد اراضی پیش نیاز اصلی کشاورزی یعنی آب نیاز ضروری است که با احداث سدها و یا اجازه برداشت از سدها گفته می‌شود سطح زیر کشت مزارع به ۳۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

صدای جنوب:

ظرفیت کشاورزی یکی از پتانسیل‌های توسعه و رونق اقتصادی شهرستان است که بارها مسؤولان به آن اذعان داشتند.

در شهرستان محروم از صنعت کهگیلویه ظرفیت‌های خوبی در بخش کشاورزی وجود دارد که اگر مورد توجه قرار گرفته و شکوفا شود زمینه اشتغال، تولید و تحول اقتصادی ایجاد خواهد شد.

خاک حاصلخیز کهگیلویه زمین‌ها را مستعد کشت انواع محصول کرده است. در زمینه تولید محصولات باغی و از حیث دامپروری هم ظرفیت‌های قابل توجهی دارد. با این حال با توجه به دیمی بودن ۹۲ درصد اراضی پیش نیاز اصلی کشاورزی یعنی آب نیاز ضروری است که با احداث سدها و یا اجازه برداشت از سدها گفته می‌شود سطح زیر کشت مزارع به ۳۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

در شهرستان کهگیلویه ۵۰ هزار هکتار شامل سه هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی باغی ۴۶ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی زراعی وجود دارد که از این میزان اراضی زراعی تنها سه هزار و ۵۰۰ هکتار آبی و مابقی یعنی ۴۳ هزار هکتار دیم است.

 کهگیلویه در سال‌های پر بارش بالاترین خرید تضمینی گندم را در استان دارد ولی در سال‌های کم بارش به صورت خیلی پایین می‌رسد .گیاهان دارویی در ۱۰۰ هکتار از گونه‌های سیاه دانه، به لیمو، نعنا فلفلی،گل گاوزبان، آلوورا گل‌محمدی، زیره و موسیر کشت می‌شود.

با چشم‌انداز تعریف شده برای توسعه گیاهان دارویی تا ۲هزار نفر اشتغال ثابت و ۲۵ هزار نفر اشتغال فصلی پیش بینی شده است.

 حکمت نریمانی پروژه‌های احداث سد آبریز، تکمیل سد کوهبرد و آبرسانی به دهدشت غربی را تحول آفرین خواند و گفت: توجه ویژه به این پروژه‌ها می‌تواند تحول اساسی و بنیادین در بخش کشاورزی ایجاد کند.

مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه افزود: تغییر الگوی کشت، وارد شدن محصولات جدید نظیر چغندر قند، زعفران، پسته، گل محمدی و توسعه کشت گیاهان دارویی تا سطح ۲ هزار هکتار، توسعه کشت گیاهان روغنی از جمله کلزا تا سطح ۶ هزار هکتار و تولید ۱۵ هزار تن و استحصال قریب به هفت هزار تن روغن خالص، افزایش عملکرد محصولات زراعی از ۲ تن در هکتار به هفت تن در هکتار و ایجاد اشتغال فراگیر قریب به ۱۵ هزار شغل مستقیم از چشم‌اندازهای بخش کشاورزی است.

وی اضافه کرد: در حوزه باغات هم افزایش سطح زیر کشت باغات از ۳۷۰۰ هکتار به پنج هزار و ۵۰۰ هکتار،  ایجاد حداقل یک شرکت تولید بذر اصلاح شده، راه‌اندازی کارخانه آرد، احداث سیلوی خرید گندم، صنایع تبدیلی عرقیجات گیاهی برای تولید رب گوجه فرنگی و آبلیمو، محصولات گلخانه‌ای، راه‌اندازی شهرک‌های گلخانه‌ای، صنایع گلابگیری، صنایع بسته بندی محصولات از قابلیت‌هایی است که نیازمند توجه است.

این مسؤول گفت: با توجه به وضعیت اراضی زراعی، ملی و مرتعی بخش کشاورزی کهگیلویه اگر حمایت شود پتانسیل تبدیل به قطب تولید گیاهان دارویی جنوب کشور را دارد.

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر هم با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان اظهار داشت: یکی از توقعاتی که در سفر رئیس جمهور و وزرا به استان مد نظر است نگاه خاص به ظرفیت‌های استان است.

امام جمعه شهرستان کهگیلویه گفت: یکی از معضلات این است که متاسفانه ظرفیت‌ها شناسایی نمی‌شوند یا اگر حداقلی مورد بهره بردای قرار گرفته است بهره آن برای دیگر استان‌هاست.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر ظرفیت کشاورزی، گردشگری، دامپروری، آب، زمین‌های مستعد منابع طبیعی و گیاهان دارویی را مورد اشاره قرار داد و گفت: با وجود رودخانه‌های متعدد اما آب‌ها از شهرستان خارج می‌شود سدهایی احداث شده که اجازه برداشت به شهرستان داده نمی‌شود و دشت‌های تشنه کلاچو و چرام و زمین‌های دیشموک در انتظار آب هستند

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت